Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 (endret) La det tenkes at dere foreldre måtte gjøre det valget som sophie i den filmen måtte. Hvem av barna som skulle bli tatt av nazistene ( jeg tror det var det ) så la oss si dere har 2 barn. Et av barna må dø og dere kan bare redde 1 av barna og må ofre det 1 barnet for det andre. hvem hadde dere valgt det eldste barnet eller det yngste barnet ? husk dere kan bare redde et av barna det andre må dø. Og greier dere ikke og velge vil begge barna dø. så hvem hadde dere reddet ? Endret 3. april 2007 av Corto Maltese
Rosenrød Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Hmmm, kjempevanskelig! Jeg har aldri sett den filmen, men hun valgte vel det eldste barnet, gjorde hun ikke? Mens det andre var en baby? Tror nok jeg hadde gjort det samme valget som hun gjorde, men nå har ikke jeg barn, så det er vanskelig å si.
Gjest Silmarill Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 (endret) Ingen av barna! Ingen er tenkelig å velge framfor ett annet, men her må man altså velge mellom 2 barn Jeg ville aldri ha klart å velge ett av mine barn framfor ett annet! Det måtte ha blitt begge to. Dersom valget hadde vært der hadde det blitt begge,tenker framsiktig - jeg ville nok ha tatt livet av meg selv senere! HALLO! Bare en tenkt situasjon, selvsagt!!!! Det som er forferdelig å tenke på, er at folk faktisk er blitt utsatt for slike valg! Endret 3. april 2007 av Silmarill
Wildy Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Tror det er umulig å si hva man ville gjort i en slik situasjon. Jeg klarer ikke å si at jeg ville ofret det ene barnet mitt for å berge de andre. Den første tanken er at jeg heller ville ofret meg selv. Men mennesker har og vil komme i helt umulig situasjoner med grusomme valg, og under gitte forutsetninger er det kanskje andre mekansimer i oss som slår inn enn hva vi klarer å forestille oss i en vanlig, trygg hverdag?
Gjest Silmarill Skrevet 3. april 2007 #5 Skrevet 3. april 2007 (endret) Jeg også hadde ofret meg selv framfor mitt eget barn, men dersom valget ikke hadde vært der, har man jo ikke det alternativet! Grusom situasjon som folk faktisk har vært utsatt for(og som mange fortsatt er utsatt for, ikke i norden men andre steder i verden) Endret 3. april 2007 av Silmarill
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #6 Skrevet 3. april 2007 Ingen av barna! Ingen er tenkelig å velge framfor ett annet, men her må man altså velge mellom 2 barn Jeg ville aldri ha klart å velge ett av mine barn framfor ett annet! Det måtte ha blitt begge to. Dersom valget hadde vært der hadde det blitt begge,tenker framsiktig - jeg ville nok ha tatt livet av meg selv senere! HALLO! Bare en tenkt situasjon, selvsagt!!!! Det som er forferdelig å tenke på, er at folk faktisk er blitt utsatt for slike valg! ← om du tar livet av deg vil barna dø...bare 1 barn kan oveleve og bare om du velger det ellers så vil de dø. om du ikke klarer å velge vil begge barna dø.
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #7 Skrevet 3. april 2007 Grusom situasjon som folk faktisk har vært utsatt for(og som mange fortsatt er utsatt for, ikke i norden men andre steder i verden) ← nåja jeg leste at under hekse prossesen som var i Norge var det et foreldre par som måtte velge hvem av døttrene deres som skulle offres som heks så det har skjedd i Norge....ikke i nyere tid men i gamle gamle dager
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Tror det er umulig å si hva man ville gjort i en slik situasjon. Jeg klarer ikke å si at jeg ville ofret det ene barnet mitt for å berge de andre. Den første tanken er at jeg heller ville ofret meg selv. Men mennesker har og vil komme i helt umulig situasjoner med grusomme valg, og under gitte forutsetninger er det kanskje andre mekansimer i oss som slår inn enn hva vi klarer å forestille oss i en vanlig, trygg hverdag? ← vel om du ofrer deg selv vil barna dø...
Gjest Silmarill Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 (endret) om du tar livet av deg vil barna dø...bare 1 barn kan oveleve og bare om du velger det ellers så vil de dø. om du ikke klarer å velge vil begge barna dø. ← Da hadde jeg sagt at jeg ikke klarte å velge - bedre at 2 dør enn at jeg velger ut 1 barn som skal leve og det andre skal dø! Dersom det var valget -selvsagt hadde jeg valgt at jeg ikke klarte å velge! Hvordan skal man kunne klare å leve med seg selv dersom du har valgt et barn i døden, framfor et annet og begge barna var dine egne.....? Endret 3. april 2007 av Silmarill
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Da hadde jeg sagt at jeg ikke klarte å velge - bedre at 2 dør enn at jeg velger ut 1 barn som skal leve! ← så du hadde greid og leve med tanken at på grunn av deg døde 2 av dine barn ditt eget kjøtt og blod som du bar i 9 måneder...var borte fordi du ikke kunne velge.`?
Gjest Silmarill Skrevet 3. april 2007 #11 Skrevet 3. april 2007 (endret) så du hadde greid og leve med tanken at på grunn av deg døde 2 av dine barn ditt eget kjøtt og blod som du bar i 9 måneder...var borte fordi du ikke kunne velge.`? ← Tror nok det hadde vært bedre enn om jeg hadde valgt bort ett barn framfor ett annet barn JA -der BEGGE var mine! For du må ikke glemme at mitt oppi alt dette så startet alt med et ultimatun, sant La det tenkes at dere foreldre måtte gjøre det valget som sophie i den filmen måtte. Hvem av barna som skulle bli tatt av nazistene ( jeg tror det var det ) så la oss si dere har 2 barn. Et av barna må dø og dere kan bare redde 1 av barna og må ofre det 1 barnet for det andre. hvem hadde dere valgt det eldste barnet eller det yngste barnet ? husk dere kan bare redde et av barna det andre må dø. Og greier dere ikke og velge vil begge barna dø. så hvem hadde dere reddet ? ← Endret 3. april 2007 av Silmarill
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #12 Skrevet 3. april 2007 ! For du må ikke glemme at mitt oppi alt dette så startet alt med et ultimatun, sant ← ja redd et av dine barn eller så dør begge.
Gjest Vampyra Skrevet 3. april 2007 #13 Skrevet 3. april 2007 Nå har ikke jeg barn da så sånn sett gjelder vel ikke mitt svar.... Men dersom det gjaldt to søstre da... En baby og en eldre søster ville jeg nok reddet den eldste... Tror jeg.... eh..
mysan Skrevet 4. april 2007 #14 Skrevet 4. april 2007 Jeg tror ikke man gjør noe bevisst valg i en sånn situasjon - hun fikk noen sekunder å bestemme seg på. Du får ikke tid til å velge, du bare sender avgårde den ene for å slippe og miste begge. Antakelig naturlig at du sender eldstemann dersom den lille er en baby.
Isobel Skrevet 4. april 2007 #15 Skrevet 4. april 2007 Må bare svare her, tragisk film! Tror det var snakk om en gutt på rundt 10 år og en jente på rundt 5 år. Jeg tror moren valgte eldstemann som var gutt pga at han hadde større muligheter til å overleve. Som eldst og gutt kunne han ha mer muligheter for å klare seg selv og jobbe i en konsentrasjonsleir. Jenten var jo nesten dødsdømt uansett. Å ofre seg selv var aldri et alternativ...det var jo det som var det ondskapsfulle i handlingen. Gutten døde han også...
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #16 Skrevet 23. desember 2008 Ble fristet til å svare. Var ikke gutten syk eller skadet? Da de gikk av toget så sa han vel til moren sin at "det gjorde vondt" eller noe? Hvis det var slik at gutten faktisk var syk eller noe, + at han er gutt og den eldste av dem (er jo mulig hun tenkte at han havnet på barneleir?), så hadde jeg nok valgt han kanskje..
Gjest Ylva Virvla Skrevet 25. desember 2008 #17 Skrevet 25. desember 2008 Hvis det var slik at gutten faktisk var syk eller noe, + at han er gutt og den eldste av dem (er jo mulig hun tenkte at han havnet på barneleir?), så hadde jeg nok valgt han kanskje.. Hvorfor ville det at han var syk bidratt til å få deg til å velge ham?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå