Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag er andre dagen for meg etter røykekutt.

Synes det er kjempedeilig å ikke røyke, men til tider kommer suget... Jag har røyket i 8 år, og vil ikke røyke lenger. Jeg tenker på helsa, lukta og økonomien..Dessuten prøver vi å bli gravide, og da er det likegreit å slutte før det skjer. ;)

Jeg har som mange andre prøvd å slutte mange ganger, men uten hell...

VIL JEG KLARE DET, Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

:klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet

Jeg har vært røykfri i litt over et år ca. (slutta på denne tiden)

Jeg røykte i 3-4 år, så det var jo ikke sånn sinnsykt lenge, men fikk jo likevel det der at jeg har lyst på røyk, men det er egentlig bare når jeg er på fest osv. og alle røyker.

Vet ikke hvor mye tips jeg kan kommer med, men om du ikke klarer det på første forsøk så ikke blir veldig lei deg, De fleste klarer det ikke før 4-5 forsøk. Og mitt var vel 3 eller noe.

Da jeg sluttet, var planen bare å røyke mindre. Men jeg hatt fått kjææreste som ikke røyket og de jeg gikk mest samme med på den tiden røyket ikke. Derfor glemte jeg det på en måte. Når jeg var hos kjæresten min som jeg ikke kunne røyke inne hos, og vi koset oss og alt det der, så var ikke det jeg tenkte på med engang.. Etter hvert hadde jeg bare sluttet og holdt det siden.

Skrevet

jobber med saken nå, putter på et plaster på morgenen og supplerer med en sugetablett ved behov.

de tablettene smaker dødens men hvis jeg tar en syrlig drops samtidig så går det greit.

merker at den fysiske abstinensen er mindre ille, det jeg savner er vanen rett og slett. det var jo så greit å fyre opp en røyk nå man kjeder seg osv...

Skrevet

3 mai er det 3år siden samboeren min og jeg sluttet sammen. Jeg hadde da røyka i litt over 8år, så det var vanskelig.. Men det som gjorde at det faktisk funka denne gangen, var at jeg "overbeviste meg selv" om at detta gikk fint! Jeg lot ikke noe påvirke meg, ble litt "arrogant" og prøvde å overbevise andre at jeg ikke trengte røyken. I det jeg gjorde det overbeviste jeg faktisk meg selv!

Er kjempeglad for at jeg klarte det, og ville aldri ha begynt igjen. LYKKE TIL!!! :trene:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sluttet for noen maaneder tilbake, og det gaar kjempefint! Dette er overhodet ikke noe forsoek paa propaganda, men jeg fant faktisk stor hjelp i den boken til Allen Carr "the easy way to stop smoking" eller hva den heter (tror den heter "endelig ikke-roeyker" paa norsk). Hovedpoenget i boken er at det ikke er noe offer aa slutte, som saa mange tenker ("ah jeg har saa lyst paa royk, men jeg skal KJEMPE meg gjennom suget..." o.l.). Tvert imot er det en befrielse aa slippe aa royke!

Gjest *Tara*
Skrevet (endret)

Jeg sluttet å røyke for noen år siden etter å ha røykt i over 20 år.

Meg hjalp følgende:

-En boks hvor jeg la pengene jeg ville brukt på røyk

-Spise masse sure epler

-Pusse tennene

-Gå tur

-Lese masse informasjon om røykeslutt

-Nikotintyggi (de første 2-3 månedene)

Nå suget kommer så hold ut - det tar bare noen sekunder så er suget over .. Og etterhvert så går det lenger og lenger tid mellom hver gang man føler røykesug. Tenk på at hvis du tar en sigarett nå - så må du begynne helt på ny, for det går ikke så veldig lang tid før suget avtar for så å forsvinne helt.

Her kan du bestille gratis brosjyrer og en dagbok som er til god hjelp ved røykeslutt. Jeg brukte den dagboken og den hjalp meg :)

Lykke til ... hvis jeg kunne klare å kutte røyken, så kan alle greie det. Jeg var en storrøyker og røykte 20 sigaretter pr dag.

Nå vet jeg hvor deilig det er å ikke røyke, ikke lukte røyk, ha et hjem som ikke stinker røyk, slippe å kjøpe røyk hver gang jeg handler ... det er bare positive sider ved å ikke røyke ;)

Endret av *Tara*
Skrevet

Jeg unnet meg omtrent alt mulig annet, når jeg skulle slutte å røyke. Dvs at jeg tillot meg ubegrenset med sjokolade og annet digg, når jeg ble sugen. Ikke den sunneste metoden akkurat :ler:

Gjest Sabia
Skrevet

Jeg sluttet for snart to år siden, og jeg leste også røykeboka til Allen Carr. Jeg har røyka i over ti år, og slutta mange mange ganger. Dette er den letteste gangen, jeg anbefaler virkelig den boka.

Gratulerer som ikkerøyker!! :)

Skrevet
Idag er andre dagen for meg etter røykekutt.

Synes det er kjempedeilig å ikke røyke, men til tider kommer suget... Jag har røyket i 8 år, og vil ikke røyke lenger. Jeg tenker på helsa, lukta og økonomien..Dessuten prøver vi å bli gravide, og da er det likegreit å slutte før det skjer. ;)

Jeg har som mange andre prøvd å slutte mange ganger, men uten hell...

VIL JEG KLARE DET, Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

:klem:

Gratulerer til deg som har klart å slutte å røyke! Og gratulerer siden du prøver å bli gravid.

Jeg prøvde å slutte å røyke mange ganger, men klarte det aldri. Leste Endelig IkkeRøyker-boka også, men det hjalp ikke. Løsningen for meg kom da jeg ble gravid!

Forbaskede, teite, sterke avhengigheten til røyken, den er 90% psykologisk, for det fysiske røykesuget gir seg for det meste etter et til to døgn.

Jeg trodde egentlig ikke jeg kunne bli gravid, i alle fall var det svært små sjanser for det, og vi hadde gitt opp etter flere års prøving. Men plutselig så var jeg gravid, og vet du hva..det var ikke noe problem, jeg slutta på dagen. Jeg var så lykkelig fordi jeg hadde blitt gravid, at med en gang jeg kjente et sug, tenkte jeg på det lille livet i magen og hva som skjer med det hvis man røyker, og ble så glad fordi jeg var så flink.

Og DU er jo ENDA flinkere som har klart det FØR du blir gravid!! Hurra for deg! Du gir ditt fremtidige barn de beste skussmål ved å kutte ut den forbaska røyken. Vet du, når en gravid dame røyker, kan ikke hjerteslagene til babyen høres før mange minutter etterpå, fordi det lille hjertet pumper så fort for å klare å ta til seg nok oksygen, at det blir nesten kvalt. Er ikke det fælt, og ikke minst, motiverende å tenke på?

En ting til som kan være til motivasjon; Når jeg er ute blant folk, og kjenner lukten av røyk, eller ikke kan unngå å trekke inn røyk fra feks folk som går foran meg og røyker (hva skal jeg gjøre, jeg må jo gå på jobben..), så kjennes det ut som jeg puster inn gift, og alt jeg klarer å tenke på er at nå pumper det lille hjertet i livmoren min hardt fordi det får mindre oksygen. Det er så fælt, og jeg føler meg ordentlig egoistisk som røyket overalt før, og aldri tenkte på om det var gravide, barn eller astmatikere rundt meg. Dette er også noe til ettertanke for røykere eller folk som har sluttet å røyke. Du gjør det så mye bedre for omgivelsene dine!

Ikke minst for kjæresten din også, jeg håper inderlig at han ikke røyker. Min gjør ikke det, og han ble overlykkelig da jeg sluttet, og vi har vel aldri tungekysset mer. Han sier også at han nå kjenner lukta av meg, før luktet jeg av røyk uansett, til og med etter en dusj. Nikotinen sitter jo i hele kroppen.

Lykke til videre, jeg håper av hele mitt hjerte at du klarer dette! Og hold oss oppdatert!! *klem*

Skrevet

Jeg slutta tvert 2. desember i fjor, og det er igrunn lettere en jeg hadde trodd, jeg hadde røkt daglig i 38 år.

Bare en måned før jeg sluttet så jeg det som helt urealistisk at jeg skulle klare å slutte.

Klarte jeg det klarer helt sikkert du det og. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...