Gå til innhold

Deprimert kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Damned if I do
Skrevet

Kan noen her vær så snill å fortelle meg ka eg skal gjere??

Eg har en kjæreste som eg ikkje vil være sammen med lenger. Forholdet vårt har etterkvart blitt dårlig og er prega av sjalusi og hennes depresjon. Eg har det ikkje bra i forholdet og det har ikkje ho heller, men ho meiner at dersom vi slår opp blir det bare værre for ho.

Tingen er at ho er som sagt deprimert og suicidal og seie at eg er den siste tingen som holder ho i live. Har fleire ganger måttet "snu" når eg var tenkt å gjere det slutt på grunn av at ho sei ho kommer til å ta livet av seg. Det at ho vil ta livet av er også noke som gjer at eg ikkje klarer å være i forholdet. Det begynner virkelig å tære på meg å være sammen med ho men eg klarer ikkje å få meg til å gjere det slutt fordi eg er redd for ka ho kommer til å gjere.

Vi har vore sammen i 1 og et havlt år nå og rett før ho var eg sammen med ei anna jente med alvorlige psykiske lidelser i 2 år, det forholdet avslutta eg ikkje før det endte stygt. Begynner å bli sliten av å være psykolog nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig slitsomt ut. Hennes liv er ikke ditt ansvar, men dette er du vel klar over. Men det er som regel sånn, at når noen vil ta livet sitt, så gjør de uansett, hvis de virkelig har bestemt seg. Hva om du blir hos henne en stund, gir henne den falske tryggheten.. Etterhvert vil ikke det være nok heller. Jeg snakker av erfaring her, jeg klamret meg til en kjæreste for å holde meg i live, og det funket en stund, men så sa det stopp. Ingen kan la seg redde av et annet menneske. De eneste som kan hjelpe henne nå er profesjonelle. Får hun hjelp? Er det muligheter for å hjelpe henne til å bli innlagt? Sånn at hun kan ha trygge rammer rundt seg hvis du ikke vil være sammen med henne lenger. Du må tenke på deg selv, selv om du blir redd for henne. Har hun familie du kan prate med og si hvordan det ligger an? Sånn at noen andre kan hjelpe til og sørge for at hun får den hjelpen hun trenger?

Veldig ofte så tror jeg det er sånn at de som "truer" med at de kommer til å ta livet sitt om de blir forlatt, de gjør det ikke. Uansett er det en vond trussel å komme med, og en vet aldri om det er alvorlig, og om det kommer til å skje. Men min erfaring er at de som prater mest om det, ikke gjør det. I hvert fall veldig ofte.

Men hva er vitsen med at du skal la deg trekke ned i søla pga henne? Det tar på å være ansvarlig for noens liv, og du fortjener å leve ditt eget liv nå.

Prat med evt familie av henne, gi ansvaret over til noen andre og gjør det som er best for deg. Som sagt så tror jeg bare det er en falsk trygghet for henne om du forblir sammen med henne for å redde henne. Ingen kan redde et annet menneske på den måten. Hun trenger profesjonell hjelp.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Spør henne om hun syns at du skal ofre livet ditt for hennes selv om du ikke elsker henne lenger...hun må da skjønne at du ikke gjør det når du har sagt at du ikke orker mer.

Grønn har dessuten helt rett, hennes liv er ikke ditt ansvar. Informer hennes nærmeste om situasjonen, men at du ikke klarer dette mer. Det skal tross alt MYE til for å være sammen med en slik person. Det er ikke lett å leve med deprimerte mennesker.

Lykke til, håper du finner ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...