Gå til innhold

Fortell om din beste ferie.

oyli

Anbefalte innlegg

Fortell om den mest vellykkede ferien du har hatt! Hvor reiste du?

Hva var det beste med stedet / ferien totalt sett?

En av mine mest vellykkede ferieturer gikk til USA for noen år siden.

Jeg reiste sammen med en venninne og vi startet med å fly til L.A. Der leide vi oss en skikkelig komfortabel bil og så satte vi avgårde i rene Thelma &Louise stilen!

Kjørte først til San Diego, deretter gjennom Nevadaørkenen til Las Vegas.

Fortsatte gjennom Yosemite nasjonalpark og deretter til San Fransisco.

Fra San Fran. kjørte vi Highway 1 sørover tilbake til L.A.

Ferien var utrolig variert. Vi opplevde alt fra stekende het ørken til snødekte fjell og fantastisk natur i Yosemite, gærne Las Vegas, sjarmerende San Fransisco og den utrolig naturskjønne kjøreturen fra S.F. tilbake til L.A med vakre strender og små pittoreske byer.

Vi brukte tre uker på turen og det var akkurat passe.

Jeg har reist mye verden rundt, men denne ferien utmerker seg som spesielt vellykket. På en god nr. to kommer jeg ikke utenom Thailand, men det skal jeg heller fortelle om en annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Sist sommer var min kjære og jeg tre uker på rundtur i Europa; på besøk hos venner i Tyskland og Sveits, i bryllup i Vaduz, på "Sydentripp" i en liten italiensk by; på skikkelig gammeldags sveitsisk seter... - i det hele tatt en fantastisk tur!

Én morgen badet vi i Middelhavet, morgenen etter snødde det på setra som lå på 1800 meter (UNDER tregrensen!).

Sveits er et fantastisk land!! Vi skal dit igjen i påsken! YI-HAA!

Ellers er Rothenburg en flott by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg gradere de ferier jeg har hatt langs rikdom av opplevelser, må nok min Romaniatur i år 2000 komme på toppen. Mange av togene i Romania ser ut som om de er satt sammen av tyggegummi og walisiske harpestrenger. Selv om dette kan desimere komforten ganske masse, så er det nokså fornøyelig å reise med dem. Dette er tog med sjel; så masse sjel, faktisk, at en nesten kan fornemme at de er i stand til å gjøre seg opp meninger om det aller meste. Du sitter der liksom på nåde. Rumenerne er nydelige og varme mennesker - men ikke diskuter med dem de holdningene de har om sigøynere. Det blir omtrent den samme effekt av det som om en utlending kommer til oss og ber oss om å slutte med å fortelle svenskevitser. Jeg satt inne i en salong.....en av de der hvor det er plass til seks stykker. En av dem kjente jeg. De andre var smilende hyggelige karer, som, på grunn av veldig varmt vær i kombinasjon med å ha vært på reise i lang tid, hadde armhuler fra de mer utilgjengelige steder i helvete. Vinduet på vidt gap hjalp ikke. De lot seg ikke affisere, og etterhvert så lærte jeg meg til å bare se på det som en del av kulissene. Inn komme plutselig et av de nydeligste barn jeg har sett i mitt liv. En pike, ca. 9 år gammel, med en lang mørk flette på tykkelse med stammen i et juletre. Skitten og grimete, med stoooore brune øyne. Jeg ser ikke særlig rumensk ut, så hun så seg ut meg. I hånden sin hadde hun en bitteliten lapp med en tekst noenlunde i retning av "fattig, hjemløs", som hun veldig forsiktig strøk på mitt lår, mens hun så opp på meg. Alle....og da mener jeg ALLE andre i vognen, inklusive mitt rumenske bekjentskap, gav seg til å langkjefte noe ut av en annen verden på henne, og det endte med at hun la seg ned på alle fire, og krøp ut av salongen baklengs, mens fletten hennes slepte i golvet, før jeg fikk sjanse til å gjøre noenting.

Jeg tror at dette er noe av det jævligste jeg har opplevd. En ting var at det var jævlig å se hvordan hun hadde det, en annen ting var at dettte er et såpass omfattende problem i den regionen. Og....det som skjer hvis du gir, er at du opprettholder systemet.

Opplevde mange fine øyeblikk også. Ble dratt inn på en ortodoks gudstjeneste. Er ikke religiøs, men er jo interessert i å se hvordan religion avvikles rundt forbi. Kirken var stappende full av folk, en en fyr med laaaaaaaaaangt skjegg stod fremme og pratet. Så langt er vi med. Dette har vi sett før, uten at jeg med dette mener at alle med langt skjegg har en hang til å prate foran forsamlinger. Men....det var ingen, omtrent som satt. Alle lot til å vandre stille rundt. Kirken var hauggammel, og innvendig dekorert med utallige vakre ikoner og fresker. At alle på et eller annet vis syntes å være i aktivitet med et eller annet, hadde ingenting å si....det var en fullkommen ro der inne. Utenfor kirken var det masse folk også. Folk gikk inn og ut av et lite tilbygg til kirken....det var der de tente lys for levende og døde, eller hva den nå enn var. Lysene ble satt i små staker, som var festet i et kar som det var vann i. Ved siden at dette karet stod en gammel dame. Den minste gamle damen jeg har sett i hele mitt liv. Tenk dere en reportasje fra for eksempel det landlige Albania. Reporteren står foran kameraet og snakker om et eller annet. I bakgrunnen kan du se en knøttliten gammel dame som bærer på et digert lass med greiner og ved. Krokrygget, med et ansikt av lær.

En slik dame var dette, dog riktignok fra Romania. Men hun smilte, og småpratet hele veien mens hun samlet opp talg fra vannet. Jeg kommer aldri til å få vite hva hun pratet om, men hun var helt skjønn.

Annet?

Vel...synet av to gubber som satt på to krakker, med en appelsinkasse med et sjakkbrett i mellom seg. Midt i et ufattelig støyende marked i Bucuresti, der olivenselgere kranglet med slaktere og grønnsakhanldere, mens han som solgte ost stappet pipa, og minst 90 andre torghandlere med dertil hørende vogner, bord eller teltduker, bydde sine varer over hverandre, og travle mennesker som enten var på handel eller på gjennomgan.....der satt de to gubbene med sjakkbrettet sitt. De hadde ikke endret mine om en bombe gikk av over hodene deres. Ikke før sjakkpartiet var over, i alle fall...

Et kuuuuuult land, det der.....

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste ferieopplevelse er Lisboa-turen jeg og sambo dro på i fjor sommer. :P

Vi hadde egentlig bestemt oss for Athen, men så var vi litt for trege til å bestille (hadde ikke lyst på charter), så alt var fullt...

Helt impulsivt bestilte vi fly til Lisboa i stedet. Deretter surfet vi rundt på Internett, ringte rundt til forskjellige hotell og fikk bestilt et.

Siden vi ikke hadde vært sammen så veldig lenge på det tidspunktet, var det utrolig spennende å reise på ferietur sammen. Vi tenkte som så at da ville det vise seg om vi virkelig passet sammen (det sies jo at beste måten å bli kjent med et menneske på, er å reise på tur sammen).

Hele turen var helt fantastisk.

Byen var fantastisk, opplevelsene utrolige, og reisefølget over all forventning.

Siden det var en impulstur som ble bestemt i siste øyeblikk, hadde vi ikke så mye informasjon om byen fra før.

Hadde printet ut litt stoff fra Internett som vi tok med, vi fant noen brosjyrer i hotell-lobbyen og ellers tok vi alt på sparket.

Likevel fant vi utrolig mye vi måtte oppleve.

Noen avslappende strand-ferie ble det så absolutt ikke. Tror neppe jeg har gått så mye i hele mitt liv...

Byen er i alle fall "vår" by.

Og vi skal helt sikkert tilbake en gang. :P

Men neste land ut er USA, Egypt, Hellas og en eller annen sydhavsøy.... *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den beste ferien... Hmm. Det er flere bra å velge mellom. Den beste var enten backpackerturen til Mexico og Guatemala i fjor høst eller interrail til Benelux-landene for et par år siden. Utrolig bra ferier begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest hvertfall nå

:lol: Min mest spennende ferie var ifjor da jeg haika med en trailer som skulle til Portugal med tørrfisk.

Dette har jeg ikke turt sagt til noen av vennene mine, jeg er nemlig såkalt akademiker (og dame!) og har bare "streite" venner, hehe......... :lol: .....de hadde fått sjokk! Jeg sa bare at jeg var en "tur nedover".....hehe

Men det var litt av en tur! Gjennom hele Europa på "trailervis"- det eneste som jeg var litt redd for, var landeveisrøvere, spesielt gjennom Baskerland -nå bruker de visst å sprøyte gass inn i førerhuset. Men den delen gikk bra, heldigvis.

Stoppet i små, fine landsbyer nedover og jeg fikk sett Europa fra en side som jeg ellers aldri ville gjort. Fikk flere dager i Lisboa pga motortrøbbel og da leide vi bil og kjørte litt rundt.

Ble kjent med flere trailersjåfører som kunne fortelle at de ganske ofte hadde med seg studenter og "slikt" :blunke: med seg nedover - en fin og billig måte å reise på!

Kan anbefale det til alle som er eventyrlystne, litt tøffe og ikke redde for å ikke få dusje hver dag!!! Men gud så deilig da vi stoppet ved et skikkelig veistopp - med dusj!!!!

Og til dere som måtte lure:- vi spilte ikke "køntri-musikk" i traileren!!!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss Fishy

Campingturen i Lofoten!

Våknet på natta, fikk ikke sove, og åpnet teltduken. Det var definitivt natt. Typisk "nattestemning". Men likevel helt lyst. Jeg satt og så på havet en stund. Hurtigruta gikk forbi akkurat da. Gufset litt. Tok med meg soveposen, og gikk barbeint ned til vannet. Stakk tåa ut i vannet. Det luktet sommer. Jeg husker jeg tenkte at jeg var utrolig lykkelig. Gjespet, og gikk inn i teltet og la meg inntil kjæresten min igjen.

For et fantastisk øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...