Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidlig vår i år (i alle fall her i vest), men jeg lurer på når man skal begynne å pusle med plenen. Har sett at noen har sådd gress allerede, men det virker rimelig far out, jeg har en følelse av at gressfrø ikke tåler frost, og det har vi jo hver eneste natt.

Jeg skal ikke så gress, men når kan jeg begynne å gjødsle og spre mosedreper og sånt?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Tara*
Skrevet

Jeg tror nok at du kan gjøre det nå ... men ta en telefon til en planteskole for sikkerhets skyld.

Skrevet

Telefon til en planteskole eller kanskje bare et innlegg på KG...? Noen andre som vet litt mer?

Skrevet

Du skal ikke tråkke unødvendig på gresset før det er helt tørt. Når det har tørket opp kan du begynne å rake vekk dødt gress og løv fra i fjor. Gjødsle kan du begynne med om en måned-halvannen måneds tid. Og mose bør fjernes manuelt om du vil bli kvitt den i plenen.

Pnin

- som bare har hatt hage i tre uker, men som nettopp har snakket med et par hageeksperter om saken - ;)

Skrevet

Jeg skal også så plen snart nå. Har hørt at det skal gjøres enten sent på høsten eller tidlig på våren. Temperaturen bør være min 10 grader. Det kommer vel en del an på hvor du bor. Regner med at du bor i sør..... Vi har nemlig fått 20cm med nysnø.... venter litt tror jeg....

Skrevet

Jeg mener å huske de sa til oss på hagesenteret at man burde vente med å så plen til etter 17. mai, det er en magisk dato for å unngå frost, i alle fall her i vest.

Naboene sådde plen i begynnelsen av oktober, og det var ikke vellykket, for å si det sånn. Så senhøstes såing av plen kan jeg ikke helt se poenget med, mens det bør gå greit hele sommeren. Den må vel vokse opp og bli sterk og sunn før frosten kommer snikende igjen.

Skrevet

Det er flott å så plen på høsten, siden det er nattedugg og man slipper vanne hver dag. Men oktober er nok for sent, da har jo vekstsesongen over.

Skrevet
Du skal ikke tråkke unødvendig på gresset før det er helt tørt. Når det har tørket opp kan du begynne å rake vekk dødt gress og løv fra i fjor. Gjødsle kan du begynne med om en måned-halvannen måneds tid. Og mose bør fjernes manuelt om du vil bli kvitt den i plenen.

Takk, Pnin, jeg tenkte at det ikke var smart å begynne å rake helt ennå. Om det tørker noensinne her på Vestlandet er jo et helt annet spørsmål :)

Da venter jeg til et stykke ut i mai før jeg begynner å gjødsle. Har kommet over en vidunderkur mot mose som jeg akter å prøve. Det sies at å fjerne mosen manuelt ender med å spre den enda mer (siden frøene sprer seg når du graver i den), så jeg satser på en litt mer langtvirkende kur med mosedreper og gjødsel. Det ble litt bedre i fjor i alle fall, så jeg skal fortsette ufortrødent i år!

Skrevet
Det er flott å så plen på høsten, siden det er nattedugg og man slipper vanne hver dag. Men oktober er nok for sent, da har jo vekstsesongen over.

Kanskje det er for å unngå at frøene blir stekt i solen og at jorden tørker ut at man ikke skal så midtsommers? Nok en gang, her vest har vi sjelden sånne problemer :) :)

Det med nattedugg høres jo fornuftig ut. Det var veldig lang høst i fjor, vi klippet plenen siste gang i begynnelsen av oktober og vi hadde fortsatt over 20 grader på den tiden. Men det betyr vel at om man hadde sådd plen i august (som også teknisk sett er høst) ville den rukket å bli frodig og fin før det ble kaldt.

Skrevet

Hos oss gir vi følgende råd:

Ikke gjødsle plenen før den har begynt å vokse. Er fortsatt litt tidlig å så gress, og du trenger ikke å ha hastverk med å så dette.

Skrevet

Jeg var helt ferdig med hagen for våren, hadde til og med gjødslet... Mange dager med 15 grader og sol i tre uker. I går kom sneen... og jeg løp ut og benyttet anledningen til å kalke også :ler:

Så nå ligger hagen min klar for sesongen og venter under sneen...

Tror bare jeg må overse kommentaren om at man ikke skal gjødsle før det spirer! :ler:

Skrevet

Jeg vil også ha vår!!!!! :sur:

Her har det vært snøstorm de siste dagene og det har lavet ned. Krokusen som jeg gikk og beundret med vårstjerner i øynene har for lengst snødd ned og haven er tilbake i vinterklær. Grumf....

Skrevet

Jeg gjødslet for et par dager siden, rett før snøen kom. Har lest man kan gjødsle fra april av. Kan det gjøre noen skade å gjødsle for tidlig? Jeg prøver å ta det nå mens det er nedbør slik at gjødselen trekker ned i jorden og ikke ligger på overflaten for lenge.

Vi har ikke mose i plenen vår, men vi har litt gress i mosen :ler:

Tror jeg kommer til å gjødsle jevnt over uteover våren og sommeren. Skal i alle fall kalke til høsten!

Skrevet

Jeg har raket og rufset opp gammalt gress, strødd over litt gressfrø der det er jordflekker(forrige eier har hatt en diger trampoline som har skygget for slik at det har blitt bare en jordflekk).

Skal vanne litt, men er usikker hvor mye!?? Litt hver dag, om det ikke regner?

Gjødsle har jeg også hørt at jeg skal gjøre først når det begynner å spire. Bor på østlandet og det er begynt å bli varmt og meldingene er gode fremover.

Ellers har jeg bare luka rundt i beddene og gjødsla. Blir første sommer vi bor der nå, så vi må bare se hva som gror opp og hva slags busker og trær vi har. ar ikke grønne fingre i det hele tatt, men har kjøpt en liten hagebok også ser jeg på hushjemhage.no. Der er det en hendig hagekalender samt en veldig god søkefunksjon og du finner stort sett svar på alt (selv om ekspertene strides om det meste...).

Skrevet

Jeg har tenkt å sette i gang med plenen i løpet av helga.

Skal bare rakes og kalkes. Brukte et mosemiddel i fjor, er ikke sikker på hvor godt det virka, så i år blir det bare kalk!

Skrevet

Halve plenen er unnagjort i dag, det var akkurat nok for ryggen min.

Krokusen blomstrer og det var koselig å være ute!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...