Cognizance Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Noe av budskapet til Jens Bjørneboe i "Uten en tråd" er at det ikke finnes en egen seksualmoral, og at for seksualiteten gjelder de vanlige moralske prinsipper som ellers for menneskelig omgang. Dette er også mitt standpunkt. Hvis (voksne) folk møtes og gjør ting sammen som begge eller alle ønsker, og ingenting skjer under falske premisser, så klarer ikke jeg å se hva som skulle være umoralsk med det. Her på KG er det mange som ikke har dette synet. Så: Forklar meg hvorfor seksualitet bør underlegges egne moralske prinsipp.
Gjest Bellatrix Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Det er vel med dsex som med alt annet. Folk har forskjellige grenser. Noen synes det er fælt at mennesker de ikke kjenner godt gir dem en klem, andre synes en klem er godt uansett. Noen forteller hele livshistorien sin første gang de hilser på noen, andre holder igjen til de føler seg trygge på den andre personen. Dessuten handler det vel om hva man mener sex er. Er det bare noe man gjør, på samme måte som man sykler? Eller er det også en kjærlighetserklæring?
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 Noe av budskapet til Jens Bjørneboe i "Uten en tråd" er at det ikke finnes en egen seksualmoral, og at for seksualiteten gjelder de vanlige moralske prinsipper som ellers for menneskelig omgang. Dette er også mitt standpunkt. Hvis (voksne) folk møtes og gjør ting sammen som begge eller alle ønsker, og ingenting skjer under falske premisser, så klarer ikke jeg å se hva som skulle være umoralsk med det. Her på KG er det mange som ikke har dette synet. Så: Forklar meg hvorfor seksualitet bør underlegges egne moralske prinsipp. ← Om moral = verdisyn, trengs det vel ikke så mye forklaring på det? Man ønsker noen med det samme verdisynet som seg selv. Om du ikke forstår det, tror jeg ikke noen kan forklare det heller, da må det evt. tillæres med erfaring i hva som er viktig. Kommunikasjon er kjempeviktig i et forhold. Jeg har vært i faste (eller i mellomperioder avholdende) i ca 12-13 år. Prøv å kommunisere med noen du skal leve sammen med, men ikke deler verdisyn med. Kræsj.
Cognizance Skrevet 3. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2007 Ja folk har egne grenser når det gjelder kropp og seksualitet, og sex betyr forskjellige ting for folk. Men hva har dette med moral å gjøre? Og hvorfor dømme andre utifra deres seksuelle framferd?
Gjest Bellatrix Skrevet 3. april 2007 #5 Skrevet 3. april 2007 Ja folk har egne grenser når det gjelder kropp og seksualitet, og sex betyr forskjellige ting for folk. Men hva har dette med moral å gjøre? Og hvorfor dømme andre utifra deres seksuelle framferd? ← Les hva Cronos skriver. Det har med verdisyn å gjøre. Når jeg selv ser på sex som en kjærlighetserklæring vil jeg ikke ha en kjæreste som ser på det som å sykle eller å spille bowling.
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 3. april 2007 #6 Skrevet 3. april 2007 Ja folk har egne grenser når det gjelder kropp og seksualitet, og sex betyr forskjellige ting for folk. Men hva har dette med moral å gjøre? Og hvorfor dømme andre utifra deres seksuelle framferd? ← Hvorfor skal man dømme folk som: -er overvektige -stemmer frp -tar oppvasken en gang i uka -ikke trekker ned etter at de har vært på do -aldri rydder av bordet. -konsekvent lar sokkene ligge på soveromsgulvet -er rasist -er kjønnsdiskriminerende -synes at kvinnens sted er på kjøkkenet, med lenke til senga. -aldri lager middag -aldri gir en liten ekstra oppmerksomhet -synes at det er mer moro å gå ut på byen med gutta hver helg, enn å ha en rolig hjemmekveld -ikke tenker på fellesøkonomien når man bor sammen. -ikke inngår kompromisser -peiser på, kommer og sovner- Hver gang. De gjør jo ikke noe galt, ut fra et ståsted som godtar disse karaktertrekkene hos mennesker. Men mennesker er jo forskjellige. Alle har sine ønsker. Jeg skjønner at du ønsker å skape debatt, men dette blir jo debatt om verdier, og da er det små sjanser for at noe voksent menneske vil endre en millimeter på sitt syn. Man kan ikke presentere det ene eller det andre synet som fakta. I korte trekk: "Smaken er som baken"
Gjest Bdog Skrevet 3. april 2007 #7 Skrevet 3. april 2007 Noe av budskapet til Jens Bjørneboe i "Uten en tråd" er at det ikke finnes en egen seksualmoral, og at for seksualiteten gjelder de vanlige moralske prinsipper som ellers for menneskelig omgang. Dette er også mitt standpunkt. Hvis (voksne) folk møtes og gjør ting sammen som begge eller alle ønsker, og ingenting skjer under falske premisser, så klarer ikke jeg å se hva som skulle være umoralsk med det. Her på KG er det mange som ikke har dette synet. Så: Forklar meg hvorfor seksualitet bør underlegges egne moralske prinsipp. ← Sex bør underlegges egne moralske prinsipper så lenge det er risiko for barn.
Jalp Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Jeg synes spørsmålene er relevante. Hvorfor kan man ikke diskutere dette selv om det finnes delte meninger? Jeg mener at vår seksualitet i stor grad er regulert av en kristen moral som er forankret i en eller annen fortolkning av bibelen. Og bibelen regulerer jo langt på vei hvilken rolle kvinner og menn skal ha. Også i forhold til seksualitet. I forhold til den kristne moral,- som her vært dominerende i Norge i lang tid,- er det veldig trange rammer for seksualiteten. Det er en nær forbindelse mellom seksualitet og reproduksjon, og meg bekjent har bibelen aldri satt fokus på seksualiteten som noe berikende som hver enkelt kan utforske på en positiv måte,- uten skam. Det finnes f. eks. fortsatt prester som nekter å døpe barn født utenfor ekteskap. Derfor mener jeg denne diskusjonen er på sin plass. Folk må få opp øynene for hvor stor betydning den kristne moral ha for vår seksualitet.
W. Wallace Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 Det overrasker meg til stadighet at mange folk har regler for hvordan andre mennesker skal oppføre seg. Ikke rart mange ikke er lykkelige om man skal irritere seg over alle andre. Diskusjoner og utveksling av meninger er prima, for da har man mulighet til å utvide sin egen horisont. Problemene starter når man irriterer seg over fullstendig fremmede menneskers oppførsel. For min del gir både min egen og andres oppførsel meg 10000 grunner til å le hver eneste dag. Priceless.
Fønix Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Bra spørsmål, Cognizance. Jeg har heller aldri forstått hvorfor sex skal underlegges andre moralske normer enn annen adferd. Ingen har noensinne servert meg en brukbar begrunnelse for det. I den grad seksualmoralen strekker seg utover vanlige moralnormer, betrakter jeg den derfor ikke som moral, men som moralisme. Synes forøvrig det er interessant og litt merkelig at Bellatrix og Cronos (folk som jeg ofte synes skriver fornuftige ting her inne) ikke ser ut til å ha forstått spørsmålet ditt engang. Mener ikke å være frekk her, men for meg ser det ut som de svarer på noe annet enn du spør om. På den annen side kan det jo hende at det er jeg som er på bærtur.
Gjest Gjest_Cronos_* Skrevet 4. april 2007 #11 Skrevet 4. april 2007 Bra spørsmål, Cognizance. Jeg har heller aldri forstått hvorfor sex skal underlegges andre moralske normer enn annen adferd. Ingen har noensinne servert meg en brukbar begrunnelse for det. I den grad seksualmoralen strekker seg utover vanlige moralnormer, betrakter jeg den derfor ikke som moral, men som moralisme. Synes forøvrig det er interessant og litt merkelig at Bellatrix og Cronos (folk som jeg ofte synes skriver fornuftige ting her inne) ikke ser ut til å ha forstått spørsmålet ditt engang. Mener ikke å være frekk her, men for meg ser det ut som de svarer på noe annet enn du spør om. På den annen side kan det jo hende at det er jeg som er på bærtur. ← Kan godt være at det er jeg som er på bærtur, derfor tok jeg med disclaimeren om at [moral=verdisyn?] For meg går moral og verdisyn hånd i hånd. Eks. Min moral gjør at jeg ikke stjeler, men det er forenlig med mitt verdisyn.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. april 2007 #12 Skrevet 4. april 2007 Synes forøvrig det er interessant og litt merkelig at Bellatrix og Cronos (folk som jeg ofte synes skriver fornuftige ting her inne) ikke ser ut til å ha forstått spørsmålet ditt engang. Mener ikke å være frekk her, men for meg ser det ut som de svarer på noe annet enn du spør om. På den annen side kan det jo hende at det er jeg som er på bærtur. ← Ja, det er mulig jeg har misforstått. Jeg forsto spørsmålet som i: hvorfor har man 'regler' for seg selv når det gjelder sex? Hvis det var feil tolkning så beklager jeg om jeg har svart feil i forhold til trådens spørsmål.
Gjest cassia Skrevet 4. april 2007 #13 Skrevet 4. april 2007 Sex bør underlegges egne moralske prinsipper så lenge det er risiko for barn. ← Generelle moralske prinsipper tilsier at man ikke har sex med barn. Det trenger man derfor ingen spesiell seksualmoral for å komme frem til. Jeg er enig med deg, Cognizance. Det er ingen grunn til å ha en egen seksualmoral. Jeg blir litt forundret når jeg hører utsagn som at "sex er for to mennesker som er glade i hverandre". Jeg er imidlertid enig i den påstanden. For meg er sex nemlig for to mennesker som er glade i hverandre. Men jeg synes ikke dermed at det bør være slik for alle. Og jeg klarer ikke å bli moralsk forarget over mennesker som har svært mange partnere, så lenge de behandler folk skikkelig på sin vei. Man kan da ikke mene at ens egen livsanskuelse og livsstil skal gjelde for alle? (Og så er jeg litt misfornøyd med at du refererer til Jens Bjørneboes roman. Jeg leste nemlig denne da jeg var 18-19 år, og jeg syntes at beskrivelsene når hun hadde sex med legen var ekle, og det var noe jeg absolutt ikke kunne tenkt meg selv. *grøss* (Nå er det altså følelsene til en naiv 18-åring som kommer opp. ) Men jeg er som du skjønner enig i budskapet til boka.)
Cognizance Skrevet 4. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. april 2007 Om moral = verdisyn, trengs det vel ikke så mye forklaring på det?← Det er ikke så enkelt. Datamaskina mi er veldig verdifull for meg, det er en verdi for meg å ha datamaskin. Men denne type verdi har ingenting med moral å gjøre. Det er mer et behov, eller en preferanse. Om noen ønsker seg en partner som har samme syn på seksualitet som seg selv, handler vel det mest om å finne noen en passer sammen med, utifra preferanser og behov.
Lestat Skrevet 4. april 2007 #15 Skrevet 4. april 2007 (endret) Så: Forklar meg hvorfor seksualitet bør underlegges egne moralske prinsipp. ← Er ikke det åpenbart da ? For å komme med en lignelse så ser jeg på moral som en pyramide. Hver enkelt seksjon består av et sett med brikker (regler). Sexsualmoral er definitivt en av disse. Selvfølgelig kan det meste passe inn i kardemommebyloven, men det blir lite spesifikt i grunn. Jeg synes egentlig du snur det hele litt på hodet. Det er summen av dine holdninger som utgjør din moral, og selvfølgelig gjelder forskjellige regler avhening av hvilken del av moralbegrepet vi snakker om. Hvis vi f.eks skulle tatt regelsettet fra seksualmoralen og anvend det med tanke på selvbeskyttelse (vold) hadde det blitt noe merkelig. Jeg har ingen problemer med at mennesker har ONS, men jeg har et problem med at folk dæljer til tilfeldige mennesker PS: Hvis noen har drevet med objektorienter programmering så snakker jeg egentlig her om arv. Moral har mange like attributter, men hvert enkelt "child-object" har sine spesifikke regler. Selvfølgelig kan man se på seksualmoral som en egen gren av moralen. Endret 4. april 2007 av Lestat
punktom Skrevet 4. april 2007 #16 Skrevet 4. april 2007 Jeg synes egentlig du snur det hele litt på hodet. Det er summen av dine holdninger som utgjør din moral, og selvfølgelig gjelder forskjellige regler avhening av hvilken del av moralbegrepet vi snakker om. Hvis vi f.eks skulle tatt regelsettet fra seksualmoralen og anvend det med tanke på selvbeskyttelse (vold) hadde det blitt noe merkelig. Jeg har ingen problemer med at mennesker har ONS, men jeg har et problem med at folk dæljer til tilfeldige mennesker. ← Å slå ned tilfeldige mennesker må vel sammenlignes med voldtekt, og ikke ons. Hvis du da ikke tenker på en boksekamp (hvor dæljinga er mellom to parter som begge er med på leken).
Lestat Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 (endret) Å slå ned tilfeldige mennesker må vel sammenlignes med voldtekt, og ikke ons. Hvis du da ikke tenker på en boksekamp (hvor dæljinga er mellom to parter som begge er med på leken). ← Ja, forsåvidt. For at lignelsen skulle ha gyldighet må man vel faktisk snakke om samtykkende vold Ok, la meg igjen prøve å synliggjøre at det er noen forskjeller på hvilken del av moralbegrepet vi snakker om. Igjen tar vi utgangspunkt i selvbeskyttelse (vold) og sex. La oss nå si at du hadde hatt samme sparringspartner i 2 år. Hadde du blitt forbannet hvis jeg hadde sparret mot noen andre når jeg var på sydentur ??? Endret 4. april 2007 av Lestat
Gjest Bdog Skrevet 5. april 2007 #18 Skrevet 5. april 2007 Generelle moralske prinsipper tilsier at man ikke har sex med barn. Det trenger man derfor ingen spesiell seksualmoral for å komme frem til. For å få barn... Forutså ikke at noen kunne tenke i de baner, iallfall ikke en dame. Men, men, lærer alltid noe nytt.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2007 #19 Skrevet 7. april 2007 Noe av budskapet til Jens Bjørneboe i "Uten en tråd" er at det ikke finnes en egen seksualmoral, og at for seksualiteten gjelder de vanlige moralske prinsipper som ellers for menneskelig omgang. Dette er også mitt standpunkt. Hvis (voksne) folk møtes og gjør ting sammen som begge eller alle ønsker, og ingenting skjer under falske premisser, så klarer ikke jeg å se hva som skulle være umoralsk med det. Her på KG er det mange som ikke har dette synet. Så: Forklar meg hvorfor seksualitet bør underlegges egne moralske prinsipp. ← Har vel inntrykk av at seksuell moral tradisjonelt er nært knyttet til familieorganisering/samfunnsorganisering. På et eller annet tidspunkt har mennesket skjønt sammenhengen mellom parring og avkom noe som igjen antagelig har ført til et behov for å regulere menneskets parringsadferd. Seksuell moral har vel fungert som en slags forsikring for menn for at de oppfostrer eget avkom og en slags sikring for at barna i den familieorganiseringen som oppstod skulle ha en genetisk familie noe som kan sikre interessen for å ta vare på barna, noe som gagner både foreldre og barn. Nå i dag har vi kanskje ikke det behovet for å kontrollere seksuell adferd i såkalte moderne land siden vi har utviklet preventiver, har abortmuligheter og gentester tilgjengelig, samt at det i større grad er velferdsordninger som sikrer barn uavhengig av foreldresituasjon. Vi ser allerede at seksuell adferd forandres i kjølvannet av denne nye teknologien. I det gamle norske bondesamfunnet var det f.eks en stor skam med barn utenfor ekteskapet, naturlig nok siden det var et strevsomt liv og begrenset tilgang til mat. Man la også ut handicappede barn siden det nok var mer lønnsomt å fø opp de friske. I dagens Norge er det vel ikke av slike grunner mennesker flest har seksuell moral siden det på mange måter har blitt et slags overskuddsfenomen vi eventuelt beholder av andre grunner. Det moderne mennesket snakker f.eks om "følelsen av å være spesiell" osv som grunner for å lete etter en partner med "seksuell moral". Det er også naturlig at flere tusen år med tildels streng håndhevelse av seksuell adferd ikke forsvinner over natten selv om grunnene til å ha denne kontrollen mer eller mindre forsvinner fra mange samfunn.
Gjest Peachbud Skrevet 7. april 2007 #20 Skrevet 7. april 2007 Enig med deg. Single mennesker må få gjøre hva de vil med hvem de vil. Helt greit for meg om folk liker å slå hverandre til blods eller ha store orgier - så lenge alle de involverte ønsker det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå