Gjest Deception Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Vi har invitert svigers på middag i påsken, og etter litt om og men har jeg funnet ut at jeg har lyst til å lage stekt laksefilet med polenta og salsa verde. Men i tillegg trenger jeg forslag til en dessert som kan matche en såpass kraftig rett. Gjerne noe litt utradisjonelt, altså ikke fruktsalat med is, sjokolademousse e.l. Hvis det i tillegg er noe som ikke tar timevis å lage, er jeg veldig takknemlig.
Gjest Elfrida Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Pavlova kanskje? Ikke utradisjonelt en del andre steder, men ganske uvanlig her på berget tror jeg. Også er det ganske lett å lage, og veldig godt. http://www.nigella.com/recipes/recipe.asp?article=136 Denne oppskriften er med pasjonsfrukt, som funker veldig bra, men man kan bruke mange slags frukt.
onyx Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 Fromasj er veldig godt, og enkelt å lage. Du kan alltids gå for klassiske varianter med forskjellige bær, sitron etc. Men søt sherry/portvin gir nydelig fromasj, som fint kan serveres med friske bær.
Gjest Deception Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Hmm, kanskje jeg kan lage en enkel fromasj med litt sherry i, og servere friske bringebær e.l. til? Det høres ut som et valg jeg selv også kan leve med.
Gjest piaf Skrevet 3. april 2007 #5 Skrevet 3. april 2007 En crème brûlée eller mousse med salat av frisk frukt ved siden av er en god idé, synes jeg, da får man både friskhet og litt tyngde. Siden det er påske kunne det kanskje være en idé med salat av fileter av appelsin og rosa grapefrukt - veldig godt i kombinasjon med feks hvit sjokolademousse. Men noen god oppskrift på hvit sjokolademousse har jeg dessverre ikke. Ellers prøvde jeg for en stund tilbake en kaffe- og ricottakrem med cognac og rosiner, kanskje det kunne være noe? Ganske god, og kan lages ferdig i porsjonsglass og settes i kjøleskapet noen timer før servering. Har oppskrift, men ikke for hånden her og nå.
Gjest bada Skrevet 3. april 2007 #6 Skrevet 3. april 2007 Jeg er også veldig glad i Pavlova, og særlig med norske bær. Ellers har jeg et par forslag som riktignok tar en del tid å lage, men det er mest koke-/steketiden: Mørk sjokoladekake Dampkokt, saftig ingefærkake Apple crumble (individuelle smuldrepaier). Ellers synes jeg pærer posjert i ingefærlake er godt og vil kunne passe. Jeg har ikke oppskrifter til noe av dette her, men finner dem gjerne frem hvis du vil.
Gjest bada Skrevet 3. april 2007 #7 Skrevet 3. april 2007 Men noen god oppskrift på hvit sjokolademousse har jeg dessverre ikke. ← Jeg har! Fra min eminente Leith's Cookery Bible.
Gjest Deception Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Takker, folkens Jeg bestemte meg til slutt for å gå for noe helt annet, nemlig en av de få dessertene jeg selv også er begeistret for. Det blir panna cotta, med friske bringebær.
onyx Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 Akkurat nå når jeg skulle slå et slag for vingelé!
Gjest Deception Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Akkurat nå når jeg skulle slå et slag for vingelé! ← Det skal du gjerne få gjøre! Jeg er nemlig selv en person som lider av dessertfobi, og det er greit å bli minnet på hva som finnes av gode ting der ute. Så hit med den!
Vihi Skrevet 3. april 2007 #11 Skrevet 3. april 2007 (endret) Peppermarinerte jordbær med creme fraiche !! Love it (Det er veldig godt altså, selv om det høres veldig rart ut) Endret 3. april 2007 av Vihi
onyx Skrevet 3. april 2007 #12 Skrevet 3. april 2007 Det skal du gjerne få gjøre! Jeg er nemlig selv en person som lider av dessertfobi, og det er greit å bli minnet på hva som finnes av gode ting der ute. Så hit med den! ← Nigella har lagt noen fine vingeléer. http://www.nrk.no/programmer/tv/nigellas_k...en/2434569.html I tillegg har hun en med en gyllen vingelé som hun legger hele bringbær i og serverer i vinglass/flate champagneglass. Vingelé er jummi, og faktisk noe som man sjelden får servert. Gelé er visst lit mindreverdig barnedessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå