Malama Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 Kan ikke svare på alt, men du kan velge kriker du ikke har noen tilknytning til, om du vil. Men om man ikke sokner til kriken må man gjerne betale en liten egenandel for "leie av kirken" (et varierer fra kirke til kirke) Om du får en dommer til å vie dere f.eks utendørs, er det også et alternativ, men det er ikke så lett med mindre du kjenner en. (jeg kjenner noen som ble viet utendørs av en dommer, så det er mulig. Men altså, de kjente dommeren...) Det finnes jo andre trossamfunn med vigselsrett etter visse regler, men det forutsetter jo gjerne at dere er en del av det trossamfunnet da. Så du har vel mer eller mindre funnet frem til de reele alternativene.
B2B Skrevet 3. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2007 Så dommere pleier altså ikke å vie utendørs? Hva med prester?
Pastor Knut Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Vi har snakket om vielsen og blitt enige om at vi vil finne mer ut om alternativene til en kirke vielse. Siden jeg ikke bor i Norge for tiden så vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne å finne informasjon om vielses alternativene i Norge. Slik jeg forstår det så er det kun tre alternativer i Norge??? - Kirke vielse - HEF vielse - må man da være medlem? - Rådhus vielse Finnes det flere alternativer enn over? Hvem kan vie oss utendørs, bare HEF? For en kirke vielse, må vi da bo på stedet vi skal gifte oss/sokne til kirken? Eller er det nok at en av oss voks opp i området? Håper noen kan hjelpe meg med mine grønne spørsmål slik at vi får en litt bedre oversikt over hvilken alternativer som finnes i Norge. Tusen takk for all hjelp. ← Du har også mulighet for unitarisk vielse. Du behøver ikke være medlem av unitarkirken, og vielsen er for tiden gratis (reiseutgifter tilkommer hvis dere vil vie dere på et sted langt unna Oslo). Du kan vies hvor du vil - ute eller inne - kirke eller ikke. Formen på vigselen kan du også til en stor grad være med på å bestemme. Her er unitarkirkens hjemmeside http://unitarforbundet.org (den er for tiden under ombygging, så ikke alle detaljer er på plass. Men du få i alle fall informasjon om oss. Jeg er han som dukker opp i hvite presteklær på noen av bildene). God påske og lykke til.
Saeria Skrevet 3. april 2007 #5 Skrevet 3. april 2007 Sosialhumanistene (tidligere Sekulært fellesskap) har også vigseslrett. Se: http://www.sosialhumanistene.no
Snippa Skrevet 3. april 2007 #6 Skrevet 3. april 2007 Så dommere pleier altså ikke å vie utendørs? Hva med prester? ← Det kom en innstramming for mange år siden ang dommere og vigsel. Du skal ha veldig flaks hvis du finner noen som gjør det. De fleste dommerembeter har lagt ned forbud for å ta på seg vigsler andre steder enn rådhus/tinghus, ble jeg fortalt da jeg giftet meg i 1995. Du trenger ikke være medlem av HEF får å få humanetisk vigsel, men det er ulik pris for medlemmer og ikke-medlemmer.
Branna Skrevet 3. april 2007 #7 Skrevet 3. april 2007 HEF tilbyr skreddersydde vielser, utendørs og innendørs, men da må minst en av dere være medlem. Sosialhumanistene har som Saeria sier også vigselsrett, men jeg vet ikke hvor skreddersydd vielsen vil bli da. Bifrost, det ledende åsatrofellesskapet i Norge, har også fått vigselsrett, men det er kanskje forbeholdt medlemmer det også. Vet ikke hvor aktuelt det er for dere, da
Hedda-78 Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Vi betaler forresten 3700,- for vielse gjennom HEF, vi er begge medlemmer. Vi skal gifte oss i en fjøs
Saeria Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 Man behøver ikke være med i Bifrost, men siden de bare har to vigslere så prioriterer de medlemmene sine.
Gjest Kitten Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Du trenger ikke være medlem av HEF får å få humanetisk vigsel, men det er ulik pris for medlemmer og ikke-medlemmer. ← Mulig det er nytt, men man må være medlem nå, minst èn av de som skal gifte seg. den beskjeden fikk jeg hvertfall fra HEF nå i vinter, for vi skal gifte oss til sommern(gjennom HEF). Det koster 3700,- for en vielse gjennom HEF.
Snippa Skrevet 3. april 2007 #11 Skrevet 3. april 2007 Mulig det er nytt, men man må være medlem nå, minst èn av de som skal gifte seg. den beskjeden fikk jeg hvertfall fra HEF nå i vinter, for vi skal gifte oss til sommern(gjennom HEF). Det koster 3700,- for en vielse gjennom HEF. ← Oki, da beklager jeg vranglæren! Vi skal også gifte oss humanetisk i sommer. Hun jeg snakket med oppga to priser, så jeg regnet med at det gjaldt medlemmer og ikke-medlemmer
Gjest Kitten Skrevet 3. april 2007 #12 Skrevet 3. april 2007 Oki, da beklager jeg vranglæren! Vi skal også gifte oss humanetisk i sommer. Hun jeg snakket med oppga to priser, så jeg regnet med at det gjaldt medlemmer og ikke-medlemmer ← Hmm.. Det var rart! Fint om du skriver i denne tråden hva hun mente med det. Kan jo tenkes jeg har fått missvisende informasjon?
B2B Skrevet 7. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 7. april 2007 (endret) ........... Endret 13. mai 2008 av B2B
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå