Eyore Skrevet 2. april 2007 #1 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg lurer på en ting når en skal søke utdanning på høyskole eller universitet, er det da standpunktkarakteren du får i et fag som teller eller er det den karakteren du oppnår på en eventuell eksamen som har betydning for videre utdanning? Tidligere var det jo sånn at det var kun karakteren en fikk på eksamen som hadde betydning for videre utdanning og standpunktkarakteren en hadde fikk dermed ingen betydning. Begynner jo å bli en stund siden 1989 så jeg bare lurer på om det er samme praksis fremdeles eller om de har endret praskis? Standpunktkarakteren har selvfølgelig betydning i de fag en ikke blir trukket ut i, men jeg tenker på fag hvor en eventuelt får eksamenskarakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 #2 Del Skrevet 2. april 2007 Hvis du fikk 4 i standpunkt og 5 på eksamen i ett fag, så blir karakteren 4,5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 2. april 2007 #3 Del Skrevet 2. april 2007 Både standpunkt- og eksamenskarakterer i fag teller, ja. Fra Søkerhåndboka: Poengutrekning Karakterpoeng Gjennomsnittskarakteren blir rekna ut på grunnlag av ein karakter i kvart fag. I fag med fleire karakterar; standpunkt og eksamen og skriftleg/munnleg i framandspråk, blir det rekna middelverdi. Summen av karakterane/middelverdiane blir delt på antal fag. Gjennomsnittet blir multiplisert med 10 og gir karakterpoenga. Norsk tél som tre fag: Hovudmål, sidemål og munnleg. For dei felles allmenne faga skal berre karakterar på høgaste nivå reknast med. Tverrfaglege eksamenar blir rekna som eigne fag. Alle karakterane i opptaksgrunnlaget, både grunnlaget for generell studiekompetanse og ekstra fag som er spesielle opptakskrav eller som utløyser fordypnings- og/eller realfagspoeng, skal reknast med i gjennomsnittskarakteren. Ved forbetringar kan det ikkje nyttast standpunkt- og eksamenskarakterar frå ulike år. Ny eksamenskarakter som privatist kan erstatte middelverdien av gamal standpunkt- og eksamenskarakter viss dette gir høgare gjennomsnittskarakter. Forbetringar blir ikkje rekna med i primærvitnemålskvoten. Her finner du søkerhåndboka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyore Skrevet 2. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 2. april 2007 Takker for svar. Da ble jeg litt klokere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå