Gå til innhold

Senkning,

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg lurer
Skrevet

En venninne er syk, og hadde vært hos legen på kontroll i dag, og da jeg spurte henne hvordan det hadde gått sa hun at det hadde gått veldig bra.

Blodtrykk var normalt, de andre prøvene var stabile, og senkningen (SR, ikke CRP)hadde gått ned fra nesten 80 til under 30, så legen var godt fornøyd.

Jeg stusset litt over dette, fordi jeg trodde senkning på over 70 tydet på alvorlig sykdom, og hun har da ikke vært så syk i mine øyne...

Er det noen som vet hvor grensene for senkning ligger?

Jeg vet at den normalt skal ligge under 20, og jeg trodde at over 70 tydet på alvorlig sykdom, men nå er jeg sterkt i tvil!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk.

Litt skremmende å se at hun har klart å skjule hvor syk hun faktisk har vært... :tristbla:

Skrevet
Takk.

Litt skremmende å se at hun har klart å skjule hvor syk hun faktisk har vært...  :tristbla:

Ikke alle sykdomer som vises så godt på utsiden da - uansett hvor syk du er...

(Nå vet ikke jeg hvilken sykdom din venninne har, men jeg vet det bare med meg selv)

Gjest Gjest
Skrevet

Hun har en tarmsykdom (chrons).

Jeg har lest litt om sykdommen, men hun er ikke undervektig, og det virker ikke som om hun har noe særlig diaré, humøret er bra, hun klager veldig lite, og derfor trodde jeg ikke hun var så hardt rammet.

Gjest Frances
Skrevet

Man kan være mye plaget med smerter dersom man har crohns (og diare er vel ikke noe man diskuterer i selskap) , og det er en vanlig feiloppfatning at man må se syk ut for virkelig å være syk. Derfor er det ikke sjelden at folk opplever at de ikke blir tatt på alvor fordi sykdommen er forholdsvis usynlig.

Fint at du passer på venninna di :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...