Kayli Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 ... men det må være sunt! Må prøve å gå ned noen kilo . Sitter ofte alene framfor TV om kvelden, og da blir jeg så godtesyk! Gi meg noen alternativer - please!
Amalie_85 Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Hva med dipp og grønnsaker? Kanskje ikke super sunt. Men bedre enn potetgull. Eller tørket frukt. Druer syns jeg er veldig veldig godt.
skrue Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 ... men det må være sunt! Må prøve å gå ned noen kilo . Sitter ofte alene framfor TV om kvelden, og da blir jeg så godtesyk! For å være helt ærlig så er ofte det beste alternativet å få rumpa opp av sofaen og skru av TV-en (min erfaring).
Chelsea Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 Det viktigste når man prøver å gå ned noen kilo er å kvitte seg helt med søtbehovet. Har man vært uten sukker og godteri noen uker kommer ikke behovet slik som før, synes jeg. Jeg spiser nesten aldri sjokolade, godteri eller kaker og merker da heller ikke dette behovet så sterkt som før. Selvsagt spiser jeg av og til noe søtt, men sprekker ikke så lett og gafler innpå store mengder. Men merker jo selvsagt at jeg blir fysen på kvelden, spesielt hvis jeg har spist middag tidlig. Da tar jeg meg en kopp te med suketter, et par knekkebrød, en håndfull rosiner, oppskjært frukt eller grønnsaker, en yogurt. Greia er at jeg da ofte er litt sulten og trenger et eller annet for å stilne sulten, men det behøver jo ikke være søtsaker! Siden jeg ganske lenge har vært opptatt av å "være flink" i forhold til søtsaker legger jeg veldig merke til hvordan andre i familien, venninner og jobbkollegaer forholder seg til det. Det er veldig få jeg kjenner som f.eks. koser seg bare en gang i uka. De fleste dytter i seg noe hver dag fordi de enten tåler det (legger ikke på seg) eller ikke (legger på seg men klarer ikke la være). Det rareste jeg ser er at de har godterier kun hver lørdag til ungene, men dytter i seg noe selv hver dag enten på jobb, på vei hjem fra jobb (krampaktig sjokoladespising i bilen før henting av unger) eller etter at ungene har lagt seg. Og moralen er???? TS, det var ikke dette du spurte om, måtte bare komme med noen av mine tanker... Men når det gjelder det du spurte om, så synes jeg den beste kosen uten at det er godterier er: Grønnsaker og dip (bruk kesam 8% evt. matyogurt), fruktsalat med vaniljekesam eller oppskjært frukt. Fem om dagen av frukt og grønnsaker er anbefalt og jeg prøver å få til det. Ellers koser jeg meg med lettbrus eller farrislignende drikke. Har nå en periode hvor jeg drikker en del te og har kjøpt flere typer te i løs vekt for en morsom variasjon av normalen. Så det blir litt stas liksom.
Fantasia Skrevet 5. april 2007 #5 Skrevet 5. april 2007 Highjacker tråden litt... Hva er kesam? Og hvilke grønnsaker er best med dip? Kan man bruke slike ferdig-dipper beregnet til potetgull/tortillachips?
Chelsea Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 Kesam er et magrere alternativ til lettrømme. Er litt fastere i konsistensen og litt surere i smaken. Av dip liker jeg Maarud sine poser type Tzatziki eller Holiday som du blander da i kesam eller rømme. Men hvilken dip det er jo smak og behag egentlig. Men for å svare på spørsmålet ditt, det er de samme posene som til potetgull, ja. Jeg liker også veldig godt å lage tzatziki selv. Det smaker helt annerledes enn den Maarudposen, den smaker egentlig ikke som gresk tzatziki, den er bare veldig god. Jeg bruker den Maarud tzatzikien til grillmat også istedenfor saus. For å lage tzatziki selv trenger du naturell yogurt som skal renne av i et kaffefilter/klede for å få passe konsistens. Så blander man i pressede hvitløksfedd, salt, pepper og masse revet agurk. Til dip liker jeg best sukkererter, stangselleri, paprika, agurk, gulrot og blomkål. Men vet mange også bruker kålrot, minimais, cherrytomater og brokkoli.
Kayli Skrevet 5. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2007 Tusen takk for responsen! Nå har jeg laget meg grønnsaker og dip - veldig godt! Jeg har nok dessverre vært altfor inaktiv og altfor lite bevisst på hva jeg putter i meg i vinter. Noen nevnte søtsuget, det at man blir avhengig av sukker. Dette kjenner jeg meg veldig igjen i... Selvfølgelig er det viktig å få rumpa opp fra sofaen, og jeg vet jo hva som skal til innerst inne. Skjerpings er på gang!
annemsk Skrevet 7. april 2007 #8 Skrevet 7. april 2007 Min favoritt er fortiden wasa havreknekkebrød med aioli. Kan helt sikkert bli sunnere, men det er i hvertfall bedre enn sjokolade.
Fantasia Skrevet 7. april 2007 #9 Skrevet 7. april 2007 Så kommer jeg igjen veitdu. Hva er aioli? Voldsomt til fancy navn disse matvarene skal ha, ikke lett å være sunn tydeligvis.
skrue Skrevet 7. april 2007 #10 Skrevet 7. april 2007 Så kommer jeg igjen veitdu. Hva er aioli? Voldsomt til fancy navn disse matvarene skal ha, ikke lett å være sunn tydeligvis. I praksis majones med hvitløkssmak. Ikke det minst energirike man kan spise...
Scheherazade Skrevet 7. april 2007 #11 Skrevet 7. april 2007 Jeg liker godt å lage smoothies. Synes ikke man trenger søtstoff i det. Pleier å kjøpe store poser med frosne bær (2-2,5 kg) på Ultra, Coop Obs, Ica Maxi eller andre bra butikker. De finnes i mange typer, mine favoritter er skogsbær, blåbær og tropisk frukt. Jeg kjører så noen håndfuller i blender, og blander med 1-2 dl Biola, youghurt naturell eller bare litt appelsinjuice. Avhengig av hvor mye væske du bruker, blir det is, tykk smoothie eller tynnere smoothie. Til litt mer kos er chilibrente mandler godt. Mandler er jo ganske energirike, men det er jo litt bedre enn chips iallfall. (Vel og merke snakker vi her lørdagskos... ) Hiv noen håndfuller mandler i kokende vann og la de ligge til det er lett å flå dem. Smutt alle mandlene, ha de i en stekepanne, ha i litt olje og rist dem på middels varme til de er lysebrune. Pass på så de ikke blir brent. Ta pannen av platen, og strø på litt piri-piri eller kajennepepper og grovt havsalt eller maldonsalt. Spises glovarme, og er ganske så nam-nam. Grønnsaker og dipp er et bra tips, du trenger jo egentlig ikke dipp heller. Litt halvfrosne bær fra bærposene mine med vaniljekesam. Mango med litt balsamicoeddik. Og hvis du først måååå ha sjokolade, prøv å spise mørk sjokolade istedenfor (70%). Smaker mer sjokolade og er ikke så søtt.
Kayli Skrevet 7. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2007 Nam-nam, her var det mye godt, ja. De mandlene skal prøves - neste lørdag altså..
Frk Johansen Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 Jeg merker ofte søtbehovet på kvelden men som regel er man faktisk litt småsulten. Jeg tar ofte en mager yoghurt, gjerne med blåbær og slår i litt frokostblanding, ofte Fitness sin uten frukt. Det er et magert og ganske søtt alternativ til kvelden. Bruker som regel 40 gram av blandingen til en yoghurt, det er omtrent 100 kcal. Gammelt Grete Roede triks! De mandlene hørtes fantastiske ut!
Frk Johansen Skrevet 10. april 2007 #16 Skrevet 10. april 2007 Jeg merker ofte søtbehovet på kvelden men som regel er man faktisk litt småsulten. Jeg tar ofte en mager yoghurt, gjerne med blåbær og slår i litt frokostblanding, ofte Fitness sin uten frukt. Det er et magert og ganske søtt alternativ til kvelden. Bruker som regel 40 gram av blandingen til en yoghurt, det er omtrent 100 kcal. Gammelt Grete Roede triks! De mandlene hørtes fantastiske ut! ← Hmm, husker visst litt dårlig, det ble 200 kcal dette men det er godt og ganske sunt!
meta2 Skrevet 10. april 2007 #17 Skrevet 10. april 2007 Kesam er et magrere alternativ til lettrømme. Er litt fastere i konsistensen og litt surere i smaken. Bland litt lett melk i. Så blir den litt mykere.
Gjest Huldali Skrevet 10. april 2007 #18 Skrevet 10. april 2007 Du kan også lage frukt dip av Kesam 1%. Ha i flytende søtningsmiddel og vanlijeesens (må smake til så det ikke blir for mye av det ene eller andre). Det er kjempegodt med slik dip og eple, appelsin og annen frukt! Eller kan du også lage egen gele av saft uten sukker og gelatin pulver. Veldig godt! Knekkebrød med epleskiver, varmede epler osv. En annen god ting som jeg syns er deilig på kvelden er varmet skummet melk med noen sukketter og kanel. Da blir jeg så utrolig søvning
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #19 Skrevet 13. april 2020 Jeg liker disse gelegodteriene som du kan variere i smak alt etter hva du liker. De er veldig gode som kveldssnacks. https://nokegodt.no/2020/03/27/sukkerfri-gelegodteri/ Anonymkode: 86292...3c8
MarianneE Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker disse gelegodteriene som du kan variere i smak alt etter hva du liker. De er veldig gode som kveldssnacks. https://nokegodt.no/2020/03/27/sukkerfri-gelegodteri/ Anonymkode: 86292...3c8 TS startet tråden for 13 år siden, det har nok ordnet seg... 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå