Gå til innhold

Fortell meg om Stord...

Fremhevede innlegg

Gjest *nurket*
Skrevet

Noen som bor der, har bodd der og kan fortelle meg litt om øya?

- Folka

- Miljø

- Barnehage

- Skole

- Jobbmuligheter

etc

Mulig vi flytter dit (Leirvik)....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har studert på høyskolen der. der i området er det vakre omgivelser(noe av det vakreste jeg har opplevd) det er ganske greit med feks buss til og fra høyskolen, til og fra Bergen... Haugesund er også i "nærheten"- og derfra er det ikke langt til flyplassen på Karmøy. Jeg var student der, og kan si lite om det "vanlige" miljøet. Leirvik er ikke spes pen, og du merker på folks holdninger synes jeg at det er et liten by i pietistdelen av Norge. selv trakk det ned for min del! homofobi, konservative holdninger til medmennesker... litt sånn...

har inntrykk av at skolene der i området er ganske bra!

Leirvik har jo en del ting å by på av kulturaktiviteter. videregående har en dramalinje(og sikkert litt forestillinger) og høyskolen har jo også forestillinger. så er det jo svømmehall og kino... og en del konserter.

tilbud til barn har jeg ingen innsikt i.

har du mer konkrete spørsmål?...

Skrevet
Jeg var student der, og kan si lite om det "vanlige" miljøet. Leirvik er ikke spes pen, og du merker på folks holdninger synes jeg at det er et liten by i pietistdelen av Norge. selv trakk det ned for min del! homofobi, konservative holdninger til medmennesker... litt sånn...

Har bodd i nabokommunen ca 30 min fra Stord sentrum i 20 år. Vert der nesten ukentlig.

Vil si at janteloven har et lite grep ja. Men det var verre før. Lenge siden du studerte der, Solskinnsbolla?

Ellers blir man fort lei av det lille Stord har å by på. Og det er ganske dårlige shoppingmuligheter der. Utelivet er kjeeedelig, og det er lite nok til at man møter på de samme gamle folka hver gang man er ute.

Greit nok at naturen er fin, men det er ingenting i forhold til det du finner om du kjører en halvtime nordover, til nabokommunen.

Gode tilbud når det gjelder vgs da.

Skrevet

Har ikke bodd der, men jeg kjenner til stedet, og kan si at det er en drittøy. Janteloven regjerer. Lite butikker, og lite fritidstilbud.

Skrevet

Mye sosiale problemer, spesielt av alkoholrelaterte og narkotikarelaterte ymse ting. Helgene er oversvømt av fyllekjøring, voldsepisoder etc. Absolutt ikke noe paradis. Jeg har fire veninner derfra, alle har rømt og har lite positivt å si om oppveksten der.

Gjest *nurket*
Skrevet

Har skjønt at det kan være litt vanskelig for noen utenfra å komme innpå lokalbefolkningen der. Men alle kan jo ikke være like sneversynte (håper jeg da)...

Jeg er fra et lite sted selv, og er vant til at det ikke er flust av valg med tanke på butikker. Har vært i Leirvik, og det er mer utvalg der enn her jeg bor nå. Angående utelivet så er det ikke relevant for meg i det hele tatt (har mann og en skokk med unger). Og alkohol og narkoproblemer har vi her jeg bor også (og de fleste andre steder).

Hvilken kommune er en halvtime nordover?

• 2 år senere...
Skrevet

Haha, rømt? Kom de fra jentespranget eller hva det heter? :P

Jeg har selv bodd på Stord ett år pga skole. Trivdes utrolig godt. Masse bra folk og et hærlig uteliv. De har allt på Stord. Jeg hadde tillogmed med hesten min med dit. :)

Skrevet

oi, gammel tråd dette. Så det ikke før nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...