Jodi Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 Det ble slutt med eksen og meg for 2 1/2 år siden, vi har ei datter på snart 4 år som bor hos meg. Jeg er helt ferdig med eksen, så dette har ingenting med sjalusi å gjøre. Men jeg føler meg regelrett overkjørt av ham og nye dama innimellom. Hun har 2 døtre fra før av, eldre enn datteren min. Jeg har aldri likt den dama (hun er fra samme sted som meg), en ting er at hu er stokk dum (hu er faktisk det!!), en annen ting er at hun er en smule ondskapsfull. Likevel er hun veldig snill med datteren min da, derfor sier jeg ikke noe. Men jeg merker at hun (og eksen) gjør alt for "bevise" at datteren min har det såå mye bedre hos dem enn hos meg... Og at det visstnok er såå stas med døtrene hennes og henne selv. Eksen har alltid drevet et psykologisk spill ovenfor meg, og når han nå merker han ikke har taket på meg lengre, går han på morsfølelsen min. For å ta et eksempel da (som gjør at jeg er så irritert akkurat nå), så har datteren min vært hos dem nå i helgen. Igår fikk jeg beskjed om at hun skulle være der helt fram til onsdag. Det var ikke noe spørsmål, sånn skulle det bare være. Eksen jobber, så da er det dama som må bringe/hente datteren vår i barnehagen, noe jeg i utgangspunktet ikke er noe happy for heller. Men jeg lar det gå. Avtalen var egentlig at jeg skulle hente henne i barnehagen på tirsdag, men så kunne jeg ikke det likevel, fordi hun skulle være med dama til eksen og døtrene hennes på sirkus. Ikke snakk om å høre med meg først, om jeg skulle på sirkus med datteren min, de bare bestemte det over hodet på meg. Og så skylder de på at nå må de jo ta henne med, ellers blir hun jo sååå skuffa. Jeg syns det er dårlig gjort jeg da, slik gjør de hele tia. Dette gjør jo meg til den store stygge ulven hvis jeg sier at jeg vil ta henne med selv istedet, for da tar de den "uff da *** du må nok bli med mamma istedet for".... Eksen skal jo heller ikke være med, han er aldri med på sånne ting. Hadde jeg enda likt dama, så hadde det gått an. Men hun har ikke noe særlig godt rykte her i bygda, og da er jeg ikke så glad for at hun skal ha med seg datteren min rundt omkring. Hadde eksen vært med hadde det jo vært noe helt annet.... Urk, jeg får vel bare bite det i meg, men jeg hadde blitt veldig glad hvis noen hadde hatt noen råd om hvordan jeg skal håntere dette her.....
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Jeg skjønner deg på en måte. Men alikevel; denne nye dama til eksen som du kaller henne, høres jo ut som en kjempeflink mamma. Vær glad for at hun tar med ditt barn på sirkus og rundt omkring. Vær glad for at jenta di trives med henne og døtrene hennes. Det kunne vært mye værre!!
Jodi Skrevet 2. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2007 Jo jeg er klar over det, og det er derfor jeg ikke har sagt noe heller. Det som irriterer meg mest er at de lover datteren min ting uten å høre med meg først. Hadde det vært i helgen hans hadde det jo vært noe annet, men i uka er hun jo hos meg. På en eller annen måte så får de gjort det til at hun hylskriker hver gang jeg skal hente henne hos dem også. Ettersom jeg forstår, begynner de å forberede henne på at hun skal hjem allerede tidlig på søndagen, og legger det fram i en sånn tone som "huff, nå skal du snart hjem, det blir kjedelig". Når jeg først har hentet henne, og vi har dratt, så slutter hun etter få minutter, og er like blid igjen. Det er kun der hun er sånn, om hun har vært hos mormor oppfører hun seg ikke sånn. Og det er nok pga. at moren min gjør det på en helt annen måte... Det går jo ut over dattera mi da, at han skal drive et sånt psykologisk spill!! Jeg kjenner ham så godt at jeg vet at han koser seg over å se at hun "ikke vil hjem" til meg. Han er sånn.
Gjest =tentacle= Skrevet 2. april 2007 #4 Skrevet 2. april 2007 Ta det opp på et møte, evt med megler til stede. Det blir problematisk hvis han skal fremstille deg som en tragedie overfor barnet, og det er et spill ikke bare han og damen hans kan spille. Sett det på dagsordenen, han tenker ikke langt hvis han ikke innser at dette er negativt for datteren hans. De kan ikke gå ut over samværsavtalen uten etter avtale med deg, når du har omsorgen. Der er reglene på din side, så de får lære seg til å spørre først. Å konkurrere om popularitet hos en fireåring er forferdelig umodent.
Gjest bada Skrevet 2. april 2007 #5 Skrevet 2. april 2007 Men hun har ikke noe særlig godt rykte her i bygda, og da er jeg ikke så glad for at hun skal ha med seg datteren min rundt omkring. ← Jeg må bare innrømme at denne skjønte jeg ikke noe særlig...
Jodi Skrevet 2. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2007 Det var kanskje litt knotete forklart. Men hun har ikke noe særlig godt rykte her i bygda, hun er rimelig spesiell. Har vel ikke særlig venner, og folk sier mye rart om henne. Ikke det at det går ut over datteren min da, så lenge hun behandler henne pent. Men det er vel et ledd i den "popularitet" prosessen. Hun kan godt finne på å ta med seg datteren min på butikken, selv om eksen er hjemme. Dvs. han blir hjemme, mens datteren min blir med i butikken. Dessuten blir hun ofte med henne på turer etc. den helgen hun er hos faren sin, mens han da er igjen hjemme. Det er jo liksom han som skal ha henne annenhver helg da, ikke dama hans... Mulig jeg er merkelig....
Donnie Darko Skrevet 2. april 2007 #7 Skrevet 2. april 2007 (endret) Du vil uansett alltid være "mamma" for dattern din. Uansett hvor snille andre mennesker er med henne så vil alltid du stå henne nærmest. Blod er tykkere enn vann vet du. Edit: Ble mye "uansett" i de setningene der... Endret 2. april 2007 av Donnie Darko
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2007 #8 Skrevet 2. april 2007 Skjønner deg godt. Noe av det verste med samlivsbrudd/skillsmisser er faktisk at man "mister litt kontrollen" over barna sine kanskje halvparten av tiden, og må overlate "morsjobben" litt til en hvilken som helst dame!! På toppen av alt kanskje en man kjenner og kanskje slett ikke liker engang, slik som her. De kommer liksom inn i det aller mest private i livet, og har i utgangspunktet slett ikke noe der å gjøre liksom... Er glad mine barn var store da jeg ble skilt, hadde ikke taklet noe sånt da de var små, for å være helt ærlig. Mulig jeg er rar, men uansett hvor fornuftige alle prøver å være her inne: Ikke kom og si at en sånn situasjon ikke ville stukket litt i noen og enhver av dere Har dessverre ikke så mange gode råd å komme med. Det måtte isåfall være å legge opp til faste tider som datteren din er her og der, og holde de konsekvent. Men det spørs om dette er det beste for barnet...Og dere selv, da det av og til kan være godt at man er fleksible begge veier... Men jeg hadde likt dårlig å bli overkjørt av hans nye dame når det gjelder barna. Som sagt var mine unger ganske store da vi ble skilt, men vi hadde likevel en avtale om at kunne ikke han være med dem selv, så skulle de være hos meg så sant jeg kunne, uten å koble inn nye damer, barnevakter eller andre. Og omvendt. Dette har vi holdt, og jeg tror ikke tanken på noe annet har streifet han heller. Så jeg ville snakket litt med han om dette. Forresten, har du noen ny mann? Er det kanskje derfor han gjør dette? Isåfall må det jo være likt begge veier..
Jodi Skrevet 2. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2007 Du treffer spikeren litt der altså, "gjest". Jeg har ikke noe mann nå nei, men hadde det i begynnelsen, rett etter det ble slutt. Han tok aldri med seg datteren min noe sted uten at jeg var med, og passet henne kanskje 2-3 ganger for meg i de 8 mnd vi var sammen. Og jeg hadde han ikke med til eksen når jeg hentet/leverte, nettopp av hensyn til eksen. Det var en inne i bildet for et par mnd siden. Da skal jeg si dere at eksen var fort på meg med tekstmeldinger, hvor han bl.a. presterte å skrive at typen måtte være snill mot både datteren min og meg ellers skulle han banke ham, fordi han brydde seg masse enda, og at nydama hadde han kun valgt fordi hun var så snill mot datteren vår.... Har kanskje ikke noe sammenheng i det her, men viser tydelig at han fortsatt vil kontrollere meg.... Og hvilken måte er vel bedre enn gjennom det aller kjæreste jeg har.... Jeg må vel bare slutte å tenke på det, og tenke at så lenge datteren min har det bra så får det bare være sånn.
IsaCathrine Skrevet 2. april 2007 #10 Skrevet 2. april 2007 Skjønner deg veldig godt. Hadde blitt veldig sur om min eks og hans nye dame hadde oppført seg sånn. Både det å fortelle dattern din at det er synd på henne som må hjem til mamma ol. er bare skikkelig teit. Rett og slett teit. Og å si at de skal ha henne lenger enn det avtalen er har de da ikke lov til! Skikkelig frekt er det! Og når hun er hos dem, så bør hun da være med faren sin.. Om hun ikke er med han så kan hun vel like godt være hos deg..
Frk Johansen Skrevet 3. april 2007 #11 Skrevet 3. april 2007 Jeg ville som andre nevner her tatt det opp med han. Greit nok synes jeg at dattern din er med dama hans i butikken, kanskje hun synes det er stas?? Men at hun skal være med på sirkus uten å spørre deg om de kan ha henne et døgn ekstra synes jeg er drøyt. Tenk om dere skulle vært i en bursdagsfeiring eller noe?? Da ville det vært ekstra sårt for datteren din som helt sikkert synes sirkus er stas men som ville kommet i en konflikt om du skulle reist i bursdag til noe familie som tante, søskenbarn etc. En annen ting jeg reagerer på er at han faktisk bruker henne ved å sette henne opp til å tro at hun har det bedre hos han, den er temmelig drøy og slik kan dere da ikke ha det! Det er sikkert ingenting som tilsier at dette vil bli bedre med årene. Jeg er ikke superhappy for min ex og hans nye dame jeg heller men jeg er alltid positiv i snakket om de når barna skal dit. Jeg velger å tro at barna har det bra hos meg og like bra hos sin far. Lykke til og vær glad du er kvitt typen!
Gjest =tentacle= Skrevet 3. april 2007 #12 Skrevet 3. april 2007 Hun kan godt finne på å ta med seg datteren min på butikken, selv om eksen er hjemme. Dvs. han blir hjemme, mens datteren min blir med i butikken. Dessuten blir hun ofte med henne på turer etc. den helgen hun er hos faren sin, mens han da er igjen hjemme. Det er jo liksom han som skal ha henne annenhver helg da, ikke dama hans... ← Hvis hun er fars samboer, må hun jo bli kjent med jenta på deres egne premisser, også uten at far er der. Og hvis hun skal et sted med sine to barn, ville det jo ikke være trivelig om hun sa til din jente at hun ikke fikk være med, siden hennes far skulle være hjemme?
Jodi Skrevet 3. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2007 Jeg snakker aldri negativt om faren hennes eller nye dama når datteren min er til stede. Og jeg gjør det alltid til noe positivt når hun skal dit. Greit at nye dama vil bli kjent med datteren til typen. Men når jeg og dattera mi møter henne på butikken, og dama skal ha klem av dattera mi og greier - det er vel ikke helt normalt vel? Jeg går da ikke rundt og klemmer andres barn på butikken. Så det virker nesten som hun skal "vise henne frem" på en måte, slik at alle ser at hun har med seg datteren vår alene rundtomkring. Jada, jeg er en flisespikker..
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2007 #14 Skrevet 3. april 2007 Det var kanskje litt knotete forklart. Men hun har ikke noe særlig godt rykte her i bygda, hun er rimelig spesiell. Har vel ikke særlig venner, og folk sier mye rart om henne. ← Dette er smålig av deg - og det får du bare heve deg over. At eks'en din har valgt en som du ikke liker og at du godter deg over at hun har et rykte ødelegger alle dine argumenter i denne saken. Det samme gjør dette: Hun kan godt finne på å ta med seg datteren min på butikken, selv om eksen er hjemme. Dvs. han blir hjemme, mens datteren min blir med i butikken. Dessuten blir hun ofte med henne på turer etc. den helgen hun er hos faren sin, mens han da er igjen hjemme. ← At faren ikke ønsker å bruke av den lille tiden han har med datteren sin mens hun faktisk velger å bruke tiden eller være ubetalt barnevakt (stryk det som passer dårligst til ryktet hennes) sier mest om faren. MEN: Jeg ville aldri funnet meg i brudd på barneavtalen. Det er selvsagt flott at jenten får være med på sirkus - men det er ikke flott at avtalen blir brutt mht hente og leveringstider. Hva blir det neste? At han skal ha henne mest sånn at han slipper bidrag og må få det fra deg siden han nå har ubetalt barnevakt? Du får ta en samtale med han uten damen tilstede der du gjør oppmerksom på at hente og leveringstider SKAL overholdes. Dersom noe skulle dukke opp som barnet kan være med på så skal dette avtales med deg FØR barnet blir involvert. Du får gjøre det klart at du også kan ha planlagt aktiviteter og du kan jo spørre hvordan han hadde likt det hvis det var omvendt? Du får også si til han at du synes det er rart at barnet gråter når det skal til deg - du kan jo si til han at det er viktig at barnet blir forberedt på skiftet slik at overgangen glir lettere for barnet og at det faktisk er hans oppgave å gjøre det siden barnet er uskyldig i samlivsbruddet. Du kan jo fortelle han - i en riktig belærende tone om nødvendig - hvordan du gjør dette og hvordan synes det er viktig at barnet får et godt forhold til begge foreldrene. Du kan jo også flette inn at du synes det er fantastisk at den nye damen har et så godt forhold til barnet og at dette er noe du både setter pris på og synes er bra for barnet. Dermed har du ødelagt eventuelle hevnmotiv fra deres side og det blir mindre gøy å gjøre det slik i fremtiden. Jeg forstår mao reaksjonen din - men ikke behovet for å rakke ned på nydama - det hadde vært noe annet hvis nydama var narkoman eller innbruddstyv eller noe slikt.
Jodi Skrevet 3. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2007 Ja det er kanskje smålig av meg å skrive sånt, og jeg kunne nok spart meg for det. Men det er nå min mening likevel. Du får også si til han at du synes det er rart at barnet gråter når det skal til deg - du kan jo si til han at det er viktig at barnet blir forberedt på skiftet slik at overgangen glir lettere for barnet og at det faktisk er hans oppgave å gjøre det siden barnet er uskyldig i samlivsbruddet. Dette har jeg gjort, for lenge siden. Det hjalp de neste par gangene når jeg skulle hente henne, men litt etter litt var det like ille igjen. Det nytter ikke å si noe, for han bare ruller med øya og blir dødsfornærmet. Løsningen hans har nå vært at hun er der til mandag og at dama hans kjører henne i barnehagen. Det er jo forsåvidt greit. Men noen ganger vil jeg gjerne ha henne tilbake på søndags kvelden og....
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2007 #16 Skrevet 3. april 2007 Synes ikke dette er smålig. Som mor vil de fleste reagere litt sånn når eksen's nye dame tråkker deg på tærne i forhold til dine egne barn. Jeg nekter å tro at noen i enhver situasjon vil klare å føle helt fornuftig og profesjonelt i forhold til dette. Dette er tross alt et forum hvor man kan være ærlig og slippe ut litt frustrasjon, det er ikke menigen å opptre helt profesjonelt her vel.. Og på meg virker det som du TS klarer å oppføre deg rimelig behersket i hverdagen, noen andre ville nok kokt over både på butikken og når dama til eks'en skulle ha henne med på sirkus. I din situasjon må du nok svelge noen kameler, denne dama virker som hun går inn for å "terge" deg litt spør du meg. Og at du skal flippe ut, spesielt foran datteren din eller andre, ville nok vært en bonus for henne. Så ikke gjør det Men finn deg heller ikke i hva som helst. Sørg for faste tider og vær konsekvent hvis det blir for ille, det vil nok irritere dem en del når de ikke kan få gjøre som de vil lenger.
Gjest regine ii Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 Jeg tror du eliminerer veldig mye irritasjon hvis du insisterer på at den avtalen dere har skal følges. Altså - skal jenta hjem søndag kveld - ja da SKAL hun det, uten noe mer dikkedarier. Da blir det automatisk slutt på at far tar seg til rette og bestemmer om f.eks. sirkus på din dag, og jeg tror også det blir enklere for ungen. Det er fint og flott å ville være fleksibel mht. samvær etc, men samtidig så skal ting fungere på alle plan. Det er ikke noe kjekt å oppleve at den som egentlig har samvær - det er fars nye dame Ei heller at hun setter i gang en slags maktkamp om ungen, og - kan det virke som - forsøker å gjøre seg bedre enn mor. Dersom far ikke vil høre på det du sier - så kan du skrive et brev/en epost, hvor du sier at 1) barnet skal ikke påvirkes negativt ved hjemreiser og 2) avtalen SKAL følges. Ikke noe om ny dama eller noe sånt, kun om det som gjelder felles barn. Jeg hadde garantert IKKE godtatt at samværsavtalen ble uthulet ensidig av far - det er vel en grunn til at en har en avtale ?!?
Dalila Skrevet 4. april 2007 #18 Skrevet 4. april 2007 Jeg tror dette hadde vært et sårt punkt for de fleste mødre. Det er fint at hun stiller opp for datteren din, men at de manipulerer henne til at det å reise til mamma skal være en negativ ting synes jeg er forferdelig umodent og egoistisk. Og ikke minst dårlig gjort overfor datteren din. Barn i den alderen er lettpåvirkelig. Hvis vi sier at noe er kjedelig, trist eller leit, huff og huff, ja så føles det sånn for dem. Håper dere klarer å stoppe den trenden. Skjønner godt at du trenger å lufte ut her. Dersom de fortsetter å manipulere henne sånn, så får du bare holde ut, før eller siden blir hun stor nok til å tenke selv. Og du vil alltid være trygge gode mamma. Uansett hvilke damer som er i bildet hos far. Når det gjelder brudd på samværsavtalen ville jeg sagt til far at sånne ting får opphøre øyeblikkelig, og at du kommer til å kontakte familievernkontoret så får dere ta diskusjonen der. Hva de gjør i "sin tid" med barnet er opp til dem. Ellers har de ingen rett til å blande seg, eller love henne noe. Maken til frekkhet.
Jodi Skrevet 4. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 4. april 2007 Jeg kvier meg litt for å sette foten helt ned for at han kan ha henne utover samværtiden og. Dette fordi han ofte stiller opp i "min" helg dersom jeg skal noe. Derfor har vi latt det være litt fleksibelt, begge veier. Er i grunn bare nå denne uken han virkelig har trått over den grensen syns jeg. I din situasjon må du nok svelge noen kameler, denne dama virker som hun går inn for å "terge" deg litt spør du meg. Og at du skal flippe ut, spesielt foran datteren din eller andre, ville nok vært en bonus for henne. Det er akkurat det hun gjør, og han også. Det er derfor jeg svelger så mange kameler, for å heve meg over det. Dersom jeg blir sinna på dem, så oppnår de det de vil...
Gjest regine ii Skrevet 4. april 2007 #20 Skrevet 4. april 2007 Greit nok med fleksibilitet i samværsavtalen - men hvis du føler at de tråkker på deg, så må du jo sette noen grenser. Du får jo vurdere da, hvor viktig er det å ha mulighet for "barnepass" i dine helger kontra en avtale som du VET fungerer. Jeg vet iallfall hva jeg hadde valgt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå