Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd jeg får restskatt i år, har nemlig vært å regnet på egenhånd på skatteetatens sider. :grine:

Jeg er for tiden under utdannelse og mottar attføringpenger fra NAV. Saken er den at NAV opererer med halv skatt i desember og null skatt i juli. Veldig kjekt der og da, men jeg lurer på om det er derfor jeg får restskatt i år? Har jo sendt dem tabellkortet, og det er basert på riktige opplysninger. Men gjennom hele året skatter jeg vel da for lite, da det er en og halv måned uten skatt....

Noen som forstår hva jeg mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gitt at de opplysningene som skattekortet ditt er beregnet på mht inntekt og fradrag er korrekte, vil du ikke ha betalt for lite skatt selv om arbeidsgiver/trygdekontoret ikke trekker skatt i juli og halv skatt i desember.

Tabellen i skattekortet eller prosenten i skattekortet er beregnet slik at du trekker mer de resterende 10,5 mnd i året for å dekke opp for at trekket ikke skjer jevnt gjennom hele året. De trekkfrie månedene er derfor dekket opp ved at du trekker litt mer skatt enn inntekten isolert skulle tilsi de øvrige månedene.

Så hvis du får restskatt skyldes det mest sannsynlig at dine faktiske inntekter/fradrag ikke samsvarer med de inntekter/fradrag som skattekortet bygde på

Skrevet (endret)

Takker for svar! Nå lærte jeg noe nytt....Men heldigvis regnet jeg på nytt, og oppdaget at jeg hadde gjort en feil. Så mest sannsynlig får jeg igjen eller iallefall går i null! :)

Egentlig skulle jeg vite det nå, for jeg mottok papirene i posten, men der har forsikringsselskapet mitt (får mnd.utbetaling derfra) skrevet ar jeg har mottatt 720 108 403 kr av dem!!!!!!!! (sannheten er at 7200.- av de pengene jeg mottar fra dem er skattepliktige.....) Vet ikke om jeg skal le eller grine. Veldig irriterendes med ekstraarbeid og det faktum at jeg ennå ikke vet om jeg skal betale eller få igjen. Grrrr. Prøvde å ringe skatteetaten nå, men de var stengt. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem?

Endret av Metis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...