Gå til innhold

Omplassering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Familien tenker på å gå til anskaffelse av hund fra omplassering. Vi har mest lyst på en voksen hund, fordi den antagentligvis må være litt alene hjemme og ingen av oss har muligheten til å ta den med på jobb/skole mens hunden er valp.

Så er det noen her som har tatt til seg omplasseringshunder før og vil fortelle litt om hva som er smart å tenke på/spørre om på omplasseringsstedet? og hvordan forgår egentlig en omplassering? får alle lov til å få hund? eller er de litt strenge på det?

Vet ihvertfall at vi bør ha en hund som kan være litt hjemme alene og er vant med å ta buss/tog fordi vi ikke har bil=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri fått en omplasseringshund, men jeg har omplassert noen av mine egne hunder.

Det jeg ser mest på er kjemien mellom hund og ny eier. Og mye går på magefølelse!

Siden jeg har omplassert egne hunder har de nye eierne fått hele livshistorien, noe som kan være vanskelig hvis man får hund fra omplasseringstjenester. Da kan man ikke være siker på at man får hele livshistorien.

Vi prøvde en gang å omplassere en hund gjennom en tjeneste; Da fikk vi beskjed om å ikke si at den hadde sloss med den andre hunden vår, at den var sjalu på småbarn og at den var stor dersom noen ringte og spurte...

Tjenesten arrangerte et møte med aktuelle nye eiere, men jeg skjønte med en gang at disse var helt feil. De hadde fått inntrykk av at hunden var snill og grei som familiehund....

Jeg synes det er bra at noen ønsker seg omplasseringshund, og jeg skjønner godt at man vil ha en voksen for å slippe noen av valpeproblemene. Men man må være klar over at man får en hund med "bagasje".

Jeg ville kanskje lett etter en rase som dere vil trives med, og så kontakte raseklubben for å høre om det var noen hunder til omplassering der!

Skrevet

Takker for svar=)

Har ihvertfall lånt noen bøker på biblioteket, som vi har tenkt å lese litt it;)

Gjest Jadis
Skrevet

Det spørs litt på erfaringen deres og hvor mye jobb dere vil legge i oppdragelse, men i utgangspunktet ville jeg vært nøye på å sjekke uvaner, eventuelle problemer etc. Det er litt av en jobb å trene bort slikt når hunden er voksen, og selv om de tidligere eierne kanskje ikke har opplevd det som problematisk, kan det bli det for dere (annet miljø, andre behov...).

Jeg ville hatt den på prøve en stund først, for å se hvordan dere fungerer sammen.

Skrevet

Charlottes omplassering har godt rykte på seg. De holder ikke noe av dyrets bakgrunn skjult.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei

Så flott at dere vurderer omplasseringshund. Mange som trenger nye hjem. Jeg fikk en golden på 1 år for noen måneder siden.

Jeg så den på bildet og siden jeg alltid har hatt lyst på det, svarte jeg umiddelbart på annonsen. Jeg spurte jo selvfølgelig om gemyttet og hvordan den taklet å være hjemme alene mens de var på jobb, men jeg må innrømme at lysten på hund var så stor at jeg gjorde det jeg aldri bør gjøre, det var å hente den usett... Nesten litt flau, men sånn er det.... så bildet og forelsket meg fullstendig :)

Nå noen måneder etterpå... har det vist seg at jeg har vært kjempeheldig. Han er bare helt herlig, rolig og snill, sover når vi er på jobb og ødelegger ingenting.

Den har hatt det godt der den kom fra, så det er nok lurt å ta seg en tur på forhånd, du finner fort ut hvilke forhold den kommer fra.

Uansett, er det herlig å få en hund som er renslig fra dag 1.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har omplasseringshund, og for oss var den viktigste grunnen til at vi tok henne kjemi. Hunden og spesielt kjæresten min falt helt pladask for hverandre, så vi bestemte oss for å ta henne uansett. Fikk noen opplysninger om fortiden hennes, men er litt usikker på om vi har fått vite alt, siden hun har noen adferdsproblemer vi jobber med. Men vi har begge lang erfaring med hund, så det går forsåvidt greit. Er du uerfaren med hund kan det nok være litt mere avgjørende å sjekke fortid ol.

Jeg har også hørt at andre har hatt problemer med omplasseringstjenester. Både i form av at de holder ting skjult for nye eiere, eller at de overdriver problemene hunden har. Synes det har vært bedre å få henne fra private, siden det har gitt oss muligheten til å møte tidligere eier, og foreldrene og kullsøsknene hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...