Gå til innhold

beverpanel i stua,fort gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å få pussa opp stua. Vi har fra før malt på gammel tapet sånn strieaktig og vi har gamle ekle lister.Kunne tenkt meg få vekk den,syns beverpanel er veldig fint.Er det mye jobb?Det er gips plater under tapeten..Er det bare å smelle det opp? Får man ferdigmalt også?Trenger litt råd her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, beverpanel er genialt :) Vi pusser opp nå, og setter opp beverpanel i både gangen (ganske lang..) og på kjøkkenet! Har satt opp spikerslag bak, siden vi har murvegger fra før. Tror du får den ferdig-malt også, men vi maler den selv. Går veldig lett :)

Skrevet

Hvis det er gipsplater på veggene, så må dere finne ut hva som er bak dem igjen. Man får ikke feste bare i gipsplater.

- Er huset gammelt (begynnelsen av 60- tallet eller eldre?) er det sikkert rupanel bak, og da kan du spikre hvor du vil.

- Er huset nyere enn dette er det antakelig ikke rupanel bak, og da må du finne ut hvor spikerslagene er. Uten å ha satt opp beverpanel noen gang, kan jeg tenke meg at det blir kronglete å sette den opp hvis ikke hver plate av beverpanelen er like lang som avstanden mellom spikerslagene.

Personlig ville jeg ikke hatt panel i stua. Beverpanel har dessuten ikke det naturlige ”spillet” som finnes i annen panel, altså litt ujevnheter/sprekker, antydning til en kvist osv., som er det jeg ellers synes er finest med (malt) panel. Men alle er forskjellige og det er ditt valg. Et par ting jeg ville tenkt over:

- Beverpanel er ganske dyrt, så hvis du først har satt den opp har du antakelig ikke ”samvittighet” til å endre på det igjen selv om du blir lei.

- Hvis du vil skifte ut listverket i stua, må du gjøre det om du velger beverpanel også. Og når/hvis beverpanelen skal ned igjen, ryker mest sannsynlig listverket dere setter opp nå.

Gjest Dingo
Skrevet

Hvis det er gipsplater på veggene, så må dere finne ut hva som er bak dem igjen. Man får ikke feste bare i gipsplater.

Jammen det er nå stenderverk bak gipsen også=)

Gjest Vampyra
Skrevet

Ja det er stenderverk bak gipsen, men da må du være sikker på at gipsplatene er like brede/smale som beverpanelen.

Skrevet
Ja det er stenderverk bak gipsen, men da må du være sikker på at gipsplatene er like brede/smale som beverpanelen.

Nettopp ;)

Uten å ha satt opp beverpanel noen gang, kan jeg tenke meg at det blir kronglete å sette den opp hvis ikke hver plate av beverpanelen er like lang som avstanden mellom spikerslagene. 

Var det jeg prøvde å forklare her, men stenderverk er mer korrekt terminologi enn spikerslag, ja.

Mulig beverpanelen kommer i ulike bredder, nettopp med tanke på dette?

Gjest Blondie65
Skrevet

Standard avstand i Norge er 60 cm mellom stenderne/spikerslagene (begge deler er korrekt terminologi). Før var standarden 120 - dvs dobbelt så langt. Man unngår hele problemstillingen ved å enten fjerne gipsplatene bak og se hvor stenderne er eller lekte ut (dvs lage nye spikerslag utenpå gipsplatene).

Personlig synes jeg juksepanel er stygt uansett om det er 70-tallets "fotopanel" eller dagens Beverpanel, men det er nå min smak. Jeg er uansett ikke veldig begeistret for panel av noen sort og er enig med den som sa at ekte panel uansett har fortrinnet med at det varierer med kvist og er mer "levende".

Skrevet
Standard avstand i Norge er 60 cm mellom stenderne/spikerslagene (begge deler er korrekt terminologi).

Nemlig! :)

Gjest Dingo
Skrevet

Sorry, men jeg skjønner ikke problemstillingen=)

Desse platene passer selvfølgelig for montering på stenderne!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...