Gå til innhold

dere jussudenter.hvordan leser dere dommer?

treningsjenta

Anbefalte innlegg

sitter med domssamlingen foran meg og prøver å forberede meg til eksamen. denne er nemlig lov å ha med.

men, hvordan leser dere dommer? jeg må ærlig innrømme at dersom dommen er på mange mange sider så faller jeg av..... jeg henger virkelig ikke med i all diskusjonen i dommen, og man kan vel ikke sitte å lese samtlige sider opp og ned i denne tykke domsamlingen? men egentlig burdte man det og... med all pensumet ved siden av?

så hvordan lese dommen for å få med hovedtyngden, ? vet jo at mange dommer har særlige viktige utsagn fra høyesterett som er greie å ha med seg, men da må man jo lese hele dommen...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jusstudent så burde du vite at den første delen av dommen er partenes anførsler, mao ikke nødvendig å lese særlig mye av for å få med seg det juridiske ressonementet til dommerne.

Man trenger heller ikke lese alle dommer, ei heller på løpende bånd. Det smarteste er vel å lese dommene underveis mens de dukker opp i den andre litteraturen slik at man kan se etter det som pensum omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma

Hei!

Det er ikke så dumt det som er sagt over her; fokuser på premissene, ikke anførslene... Noen ganger kan de være eviglange og meget tekniske ( ex. Salhus Flytebro :overrasket: DEN var tung!).

I det kortet sammendraget til hver dom kan du få informasjon og det viktigste i dommen og de emner du bør vie ekstra oppmerksomhet når du leser dommen.

Tenk som om du skal skrive domsanalyse.... tenk rettskildelære... hvilke rettskilder bruker HR og hvordan brukes de i argumentasjonen?? Og marker selvsagt de aller viktigste uttalelsene i en eller annen neonfarge så de lyser i mot deg når du er så stresset på eksamen at du ikke finner noen ting :ler:

Lykke til med eksamen.... går så bra så ;)

Endret av Camma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Jeg forsøker å lese hele dommen, inkludert alle anførsler. Synes det ofte er nødvendig for å forstå bakgrunnen. Hvis jeg har dårlig tid så hopper jeg over anførslene og bare leser sammendraget og premissene. En ting jeg har funnet ut hjelper hvis man har dårlig tid, eller ikke skjønner helt hva det er meningen at man skal lære av dette, er å bruke domsregisteret i lærebøkene, de viktigste dommene er gjerne omtalt i lærebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger inn støtet på biten "jeg har kommet til..." og leser fra der. Noen ganger kan det være greit å ta en titt på om de er sagt noe forklarende i anførslene, f.eks. hvordan en av partene mener en bestemmelse skal forstås, men det viktigste er jo hva Høyesterett har kommet til, så jeg bruker ikke så mye tid på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...