Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må betale 5.000 i restskatt.

Grunnen er jo åpenbart at arbeidsgiver ikke har trukket nok, men jeg skjønner ikke hvorfor!

Jeg tjener nesten det samme som i fjor, og jeg har tabelltrekk. Hvorfor har ikke arbeidsgiver klart å trekke riktig?

Er det noen som vet hvordan dette fungerer, og hva jeg kan gjøre for at det ikke skal skje igjen til neste år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du at arbeidsgiver har trukket for lite, eller antar du det? Det kan hende tabelltrekket ditt er feil i forhold til inntekt, lån, formue, renteutgifter etc. For at arbeidsgiver skal kunne lastes, så må de ha trukket mindre enn tabellen tilsier.

Skrevet (endret)

Det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar og trekke riktig skatt. (han bare leverer skattekortet vidre til lønningskontor)

Du må selv sjekke opp i at tabelltrekket stemmer til din inntekt og formue.

Endret av Pasha
Gjest Gjesten
Skrevet

Den lettaste måten å få igjen skatt på er jo å endre skattekortet, føre opp for mykje i inntekt og for lite i gjeld og renteutgifter. Så får ein igjen. Enkelt og greit.

Gjest toppi
Skrevet
Jeg må betale 5.000 i restskatt.

Grunnen er jo åpenbart at arbeidsgiver ikke har trukket nok, men jeg skjønner ikke hvorfor!

Jeg tjener nesten det samme som i fjor, og jeg har tabelltrekk. Hvorfor har ikke arbeidsgiver klart å trekke riktig?

Er det noen som vet hvordan dette fungerer, og hva jeg kan gjøre for at det ikke skal skje igjen til neste år?

Grunnen heter Stoltenbergregjeringen!!

Min samboer har tabelltrekk, tjente litt mer enn i fjor, har større renteutgifter enn i fjor - og fikk baksmell på 13.000!! Nå skal det justeres litt i forhold til kjøreutgifter til jobb, så han havner på ca 8.000,- i baksmell. I fjor fikk han igjen litt over kr. 8.000,-.

Han har ingen voldsom inntekt heller - 450.000,-

Skrevet
Grunnen heter Stoltenbergregjeringen!!

(...)

Han har ingen voldsom inntekt heller - 450.000,-

Visste du at toppskatten faktisk er SENKET fra 12% i 2005 til 9% 2006?

Gjest toppi
Skrevet
Visste du at toppskatten faktisk er SENKET fra 12% i 2005 til 9% 2006?

Jeg VET han fikk restskatt, og da spiller det ingen rolle om et enkeltmoment er senket. Det er summen som er av betydning for de fleste av oss.
Gjest niomi
Skrevet (endret)

Men toppi, da. Det er ikke Stoltenberg sin feil at samboeren din har fått baksmell. Han smalt, men det er fordi han da har hatt feil skattetrekk. Enkelt og greit. Hadde han levert inn riktige opplysninger for forventet inntekter og fradrag til skatteetaten, hadde han også blitt trukket nok i skatt.

Det stemmer vel at skattetrykket er blitt hakket høyere for mellomhøye inntekter, dette for å kunne redusere skattetrykket noe for de som har lave inntekter. Selv ligger jeg i sjiktet mellom 350.000 og 400.000, og jeg skal betale mindre %-vis i skatt i år enn jeg gjorde i fjor da jeg tjente 320.000.

Endret av niomi
Gjest toppi
Skrevet
toppi, toppi, toppi, da...

*Holder for øra og trer ullue uttapå* :fryser:

Han smalt, men det er fordi han da har hatt feil skattetrekk. Enkelt og greit. Hadde han levert inn riktige opplysninger for forventet inntekter og fradrag til skatteetaten, hadde han også blitt trukket nok i skatt.
Riktig, han leverte feil opplysninger, han oppga LAVERE renteutgifter!

Det stemmer vel at skattetrykket er blitt hakket høyere for mellomhøye inntekter, dette for å kunne redusere skattetrykket noe for de som har lave inntekter. Selv ligger jeg i sjiktet mellom 350.000 og 400.000, og jeg skal betale mindre %-vis i skatt i år enn jeg gjorde i fjor da jeg tjente 320.000.

Nettopp!! Møkkaregjering. 450.000 er da helt normal inntekt i dag.

Skal lage meg ei woodoodukke av Kristin Halvorsen og stikke en haug med knappenåler opp i bakende på dukka sånn at hun får forstoppelse! :evil:

Gjest toppi
Skrevet

Fy på deg Niomi. Du endra innlegget mens jeg skrev.

Til alle andre: Det er mine sitater som er helt riktig.

Gjest niomi
Skrevet (endret)

Jepp, jeg endret innlegget, for det var litt slemt. :ler:

450.000 er et stykke over gjennomsnitlig lønn, og du må da være enig i meg om at det er rettere at en som tjener 450.000 tar et litt høyere skattetrykk enn en som tjener 230.000 (f.eks. vanlig pleielønn). Ellers har man selv ansvar for å sjekke at skattekortet man får fra Skatteetaten er riktig ift innmeldte opplysninger.

Endret av niomi
Gjest toppi
Skrevet
Jepp, jeg endret innlegget, for det var litt slemt. :ler:

450.000 er et stykke over gjennomsnitlig lønn, og du må da være enig i meg om at det er rettere at en som tjener 450.000 tar et litt høyere skattetrykk enn en som tjener 230.000 (f.eks. vanlig pleielønn).

Hva med de hvor den ene tjener så godt at den andre godt kan gå litt ned i stillingsprosent og f.eks. tjene kr. 230.000 fordi de har råd til det. Dette i forhold til noen hvor den ene tjener 450.000,- og den andre 0.-. Urettferdig synes jeg. Og det er akkurat det denne regjeringens skattepolitikk er.

Ellers har man selv ansvar for å sjekke at skattekortet man får fra Skatteetaten er riktig ift innmeldte opplysninger.

Som jeg skrev lenger opp, så justerte han ikke beløpet for renteutgifter OPP da han fikk skattekortet (dette skal vel ikke føre til at han får høyere skatt - selv om ingenting forundrer meg mer med denne regjeringa). Han tjente litt mer enn oppgitt og betalte betraktelig mer skatt enn i fjor. I vinter sjekket jeg inntekt og skatt for 2006 opp mot fjorårets likning, og fikk et anslag som ga noen tusenlapper tilbake. Så noen mer enn småjusteringer har regjeringen gjort.

Vi står han av vi. Men irritert er vi, så vi er blåe i trynet!!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har lært av tidligere år da jeg fikk restskatt år etter år. Siden det går jeg inn på Skatteetaten MINST to ganger pr år og bruker deres skattemodell til å regne ut at jeg fortsatt betaler nok skatt slik at jeg unngår baksmell. Etter at jeg gjorde det har jeg ikke sett noe til restskatt men gått i pluss hvert år.

Skrevet

Om man vil ha restskatt eller ikke bestemmer man helt og holdent selv og å gi Stoltenberg skylden for at man skylder skatt for 2006 blir i beste fall søkt. For min del kommer aldri skatteoppgjøret som noen overraskelse og det skyldes at jeg gjør omtrent som Blondie65; jeg regner over når skattekortet kommer og sjekker om det er behov for endringer og deretter 2 - 3 ganger i løpet av året og da selfølgelig opp mot gjeldende regler og satser, ikke fjorårets. Ser jeg at det ligger an til restskatt, ber jeg bare arbeidsgiver trekke litt mer. Når året er omme vet jeg temmelig nøyaktig hva skatteoppgjøret vil bringe og slipper negative overraskelser i mars. Såre enkelt faktisk! ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk kan gå rundt å irritere seg over skatten og skylde på andre :ler:

Man er selv ansvarlig for å kontrollere at man betaler inn nok skatt, uansett om det er endringer eller ikke.

Og hvis man ikke klarer dette kan det lønne seg med en telefon til skatteetaten for å få hjelp der.

Skrevet
Om man vil ha restskatt eller ikke bestemmer man helt og holdent selv og å gi Stoltenberg skylden for at man skylder skatt for 2006 blir i beste fall søkt.

Hva?! Ta ansvar for egen økonomi? Ha et bevisst forhold til lønn, skattetrekk, fradrag og selvangivelse?

;)

Skrevet (endret)

Kjære vene...

Jeg klandrer da ingen for at jeg må betale restskatt - bare lurte på hva jeg må sjekke slik at arbeidsgiver trekker riktig...

Det kan kanskje misforstås som at jeg anklager arbeidsgiver for ikke å trekke nok i forhold til tabellen jeg har levert - men det gjør jeg altså ikke. Kanskje litt klønete formulert. Men likevel!

Og jeg synes fortsatt det er rart, siden verken lønnsnivået eller gjelda mi har endret seg nevneverdig fra fjoråret, og da fikk jeg igjen ca 6.000 (3.000 av dem var for sparing i BSU, men likevel.)

Et uskyldig spørsmål, og så blir man anklaget for å være et syrehue som ikke tar ansvar for egen økonomi. Makan!

Men hvis det er den rød-grønne regjeringa som har skylda, har jeg bare meg selv å takke :)

Forresten - takk til dere som svarte ordentelig, jeg legger Skatteetaten.no inn under favoritter hux-flux. ;)

Endret av SuperNova
Skrevet

Nå var vel ikke "anklagene" rettet helt mot deg SuperNova :)

Gjest toppi
Skrevet
Nå var vel ikke "anklagene" rettet helt mot deg SuperNova :)

Nei, de var rettet mot meg av kloke KGdamer som har kunnet fortelle meg at regjeringen ikke er ansvarlig for skattepolitikken ;)
Skrevet (endret)

Hva?! Anklager dere meg for å være hårsår? :ler:

Endret av SuperNova

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...