Gå til innhold

Lånte bil med elendige dekk.

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Min bror sa ja til å kjøre vår svigerbror på flyplassen. Det var foreldrene til vår svigerbrors bil. De hadde nettopp kjøpt den, den hadde kommet fra Oslo bare noen dager før. Han fikk beskjed om å kjøre forsiktig, fordi dekkene var skikkelig dårlige. Det som skjedde var at han kjørte i et skilt, akkurat der han tok av inn til flyplassen. Både min svigerbror og han var overrasket over at det gikk så galt, de hadde nesten ikke fart i det hele tatt. Nå må min bror betale egenandelen på dette, 5 000 kroner. Kan hende jeg er dum, men jeg synes egentlig det er litt urettferdig, han hadde egentlig ikke lyst å ta den turen, men han sa ja fordi det var vanskelig å si nei til familie. Er det bare rett og rimelig at han betaler alt? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han hadde kjennskap til at dekkene var dårlige, gjorde han det vel på eget ansvar, hadde han ikke kjennskap til det burde han ikke betale noen egenandel, er ikke bilen i forsvarlig stand, bør det ikke være så vanskelig å si nei

Gjest Gjesten
Skrevet

I verste fall bør i alle fall svogeren spleise sidan han faktisk var grunnen til at det blei kjørt i heile tatt.

Gjest niomi
Skrevet

Man har vel selv ansvar for å sjekke at bilen man kjører er i bra stand. Så ansvaret er sjåføren sitt, ja. Han kunne rett og slett latt være dersom han syntes dekkene var for dårlige. Men han tok ikke den avgjørelsen, og det må han leve med nå.

Skrevet

Det er bestandig sjåføren som har ansvar for at bilen h*n kjører er i orden.

Skrevet

Når man blir bedt om å kjøre andres bil og svarer ja for å være snill og grei og alt sånn.... Går man da ut og sjekker tilstanden på dekkene på en bilen man skal kjøre? Burde ikke de som eier bilen vite at dekkene er dårlige og si ifra om dette (om de vet om det)?

Må innrømme at jeg aldri har foretatt noen kontroll av bil, motor og dekk før jeg har sagt ja til å kjøre noen i deres bil.... hjem fra selskap hvis jeg ikke har drukket vin og sånn. Er det virkelig noen her som sjekker dekkene på bilen dere skal kjøre - når dere skal være sjåfør som en venne/familie-tjeneste?

Gjest niomi
Skrevet
Når man blir bedt om å kjøre andres bil og svarer ja for å være snill og grei og alt sånn.... Går man da ut og sjekker tilstanden på dekkene på en bilen man skal kjøre? Burde ikke de som eier bilen vite at dekkene er dårlige og si ifra om dette (om de vet om det)?

Må innrømme at jeg aldri har foretatt noen kontroll av bil, motor og dekk før jeg har sagt ja til å kjøre noen i deres bil.... hjem fra selskap hvis jeg ikke har drukket vin og sånn.  Er det virkelig noen her som sjekker dekkene på bilen dere skal kjøre - når dere skal være sjåfør som en venne/familie-tjeneste?

Hvis dekkene er så dårlige som Trådstarter her gir inntrykk av, trenger man ikke annet enn å kaste et blikk på dekkene for å se at det ikke er noe mønster... Dessuten ble sjåføren i dette tilfellet fortalt om dekkenes tilstand, og valgte å kjøre allikevel.

Skrevet

Sjåføren har i utgangspunktet ansvaret, og han ble i tillegg fortalt at dekkene var dårlige. Da er det hans ansvar å sjekke hvor dårlige de er, og vurdere hvorvidt han ønsker å kjøre denne bilen. At han har problemer med å si nei til familie, må jo også gå på hans kappe.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Kjip situasjon, men er jo sjåførens ansvar. Han ble jo også fortalt om dette, så jeg kan ikke se at han er uten skyld

Skrevet

Juridisk sett må han betale men moralsk sett kunne de delt regningen på tre (han, svigerbror og de som eide bilen). Syns jeg. Syns egentlig det er skikkelig dårlig gjort å sende noen ut med en bil de vet er for dårlig for å gjøre dem en tjeneste. :forvirret:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Hm, for noen svar! Tenk deg at det var du da, som lånte bort en bil du visste at var i uforsvarlig stand. Du har mer penger og bedre økonomi enn denne arbeidsledige personen som faktisk bare var grei med deg og dine. Hadde du hatt samvittighet til å la den stakkaren som lånte bilen betale alt? :forvirret:

Gjest toppi
Skrevet
Hm, for noen svar! Tenk deg at det var du da, som lånte bort en bil du visste at var i uforsvarlig stand. Du har mer penger og bedre økonomi enn denne arbeidsledige personen som faktisk bare var grei med deg og dine. Hadde du hatt samvittighet til å la den stakkaren som lånte bilen betale alt?  :forvirret:

Det er nok hans ansvar Chrizzy, om du liker det eller ikke :klem:

Jeg hadde nok aldri latt han betale den summen utfra det du skriver, men det hjelper jo ikke broren din noe.

Hvis man skal kjøre andres bil som ikke er helt i orden, bør man på forhånd gi klar beskjed om at man gjør det uten økonomisk ansvar. Helst bør man si nei. (Dette var ikke ment som svar til deg Chrizzy, men som advarsel til andre).

Nok en gang et bevis for at det straffer seg å være snill.

Gjest toppi
Skrevet
Juridisk sett må han betale men moralsk sett kunne de delt regningen på tre (han, svigerbror og de som eide bilen). Syns jeg. Syns egentlig det er skikkelig dårlig gjort å sende noen ut med en bil de vet er for dårlig for å gjøre dem en tjeneste.  :forvirret:

Ja, han hadede jo uansett ikke noen fordel av det han gjorde selv.

Dustefolk.

Skrevet
Ja, han hadede jo uansett ikke noen fordel av det han gjorde selv.

Dustefolk.

Ikkesant! Hadde han mast om å få låne bil for sin egen del og de hadde advart ham mot slitte dekk hadde det blitt noe heeeeelt annet i mine øyne. Men denne kjøreturen her var det vel strengt tatt de selv som skulle gjort også overlater de den farlige bilen (og regninga!) til svigerbroren.

Jo mer jeg tenker på det jo mer blir jeg enig med meg selv om at de burde ta hele regninga og gi ham en skikkelig god unnskyldning på kjøpet. Det er faktisk ikke lett å være kjip og si nei alltid, og hvis han er en positiv "ja-person" burde han slippe å lide økonomisk for dette. :forvirret:

Gjest toppi
Skrevet
Ikkesant! Hadde han mast om å få låne bil for sin egen del og de hadde advart ham mot slitte dekk hadde det blitt noe heeeeelt annet i mine øyne. Men denne kjøreturen her var det vel strengt tatt de selv som skulle gjort også overlater de den farlige bilen (og regninga!) til svigerbroren.

Jo mer jeg tenker på det jo mer blir jeg enig med meg selv om at de burde ta hele regninga og gi ham en skikkelig god unnskyldning på kjøpet. Det er faktisk ikke lett å være kjip og si nei alltid, og hvis han er en positiv "ja-person" burde han slippe å lide økonomisk for dette.  :forvirret:

Jeg blir også mer enig med oss jo mer jeg tenker :frustrert:

Sender en torpedo på dem jeg!!

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg blir også mer enig med oss jo mer jeg tenker  :frustrert:

Sender en torpedo på dem jeg!!

:frustrert: Jeg blir også mer og mer enig her. Tror kanskje jeg skal sende link til denne tråden til foreldrene til svigebroren, så får de finne ut selv hva de har samvittighet til. Men da burde jeg kanskje ikke skrevet så mye her...

:sjenert:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jo mer jeg tenker på det jo mer blir jeg enig med meg selv om at de burde ta hele regninga og gi ham en skikkelig god unnskyldning på kjøpet. Det er faktisk ikke lett å være kjip og si nei alltid, og hvis han er en positiv "ja-person" burde han slippe å lide økonomisk for dette.  :forvirret:

Sier meg helt enig med Kosemose her.

Men det hjelper jo ikke stort. Dette er den typiske forskjellen på det moralsk riktige og det lovmessig riktige.

Jeg ødela cluchen til mine foreldres bil en gang i tiden og slapp å betale for de hadde glemt å fortelle meg at girkassen var vanskelig. Og selv om de var sint på meg for at jeg gjorde dette, var det de som hadde lånt meg bilen og alt. Slik var i allefall deres resonnement den gangen.

Jeg kan ikke fatte at noen kan låne noen en farlig bil og be dem gjøre en tjeneste og så holde denne personen ansvarlig for skaden på bilen etterpå - spesielt når denne personen har dårlig råd.

MEN enkelte vet ikke hva moral er. Det får bli en dyr lærepenge for han dette da. Si nei til tjenester for dem i fremtiden.

Skrevet

Det er helt greit at fører har ansvar for at kjøretøyet skal være i forsvarlig stand, men eier har OGSÅ ansvar for at kjøretøyet skal være i _forskriftsmessig stand_. At eier vet at bilen har dårlige dekk hjelper ikke på saken, tvert imot - da bør eier også innfinne seg med at nettopp dette kan skje.

Hadde det vært meg som eide bilen i denne situasjonen, så hadde jeg søren meg ikke våget å be andre enn meg selv ta ansvaret.

Gjest Vampyra
Skrevet

Men kan sjåføren bevise at dekkene ene og alene er skyld i ulykken?

Skrevet

Dette er jo ingen hyggelig situasjon for verken din bror eller bileierne. I tillegg til egenandelen så må du huske på at de får bonustap på forsikringen, så de slipper jo ikke gratis unna de heller.

Synes vel i utgangspunktet det er riktig at sjåføren betaler her, også fordi han på forhånd hadde fått beskjed om at dekkene var dårlige. Men hadde jeg vært bileier med god råd og sjåføren hadde dårlig råd, samt at dette var gjort som en tjeneste, er det mulig at samvittigheten hadde vunnet likevel, og jeg hadde betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...