Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, som mange andre, blogger. Jeg vurderer å bruke Google AdSense, altså reklame, på bloggen min (tjene penger etter antall klikk). Er det noen her som har erfaring med dette, og må jeg betale skatt av eventuell inntekt jeg kan få her?

Håper noen her kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må i dette landet betale skatt av ALL inntekt.

Den enkleste måten å gjøre dette på er å registrere et enkeltmannsforetak, bestille nytt skattekort der du oppgir sånn omtrentlig hva du kommer til å få i næringsinntekt og dermed får du tilsendt forskuddsskatts innbetalingsblanketter - som du betaler i hht prosentsatsen på skattekortet ditt.

Du skal også betale mva av slike inntekter, men det er lov å tjene 50.000 i næringsinntekt pr år uten mva.

MEN hvis spørsmålet EGENTLIG var om skattemyndightene får vite om inntekten din eller om det er mulig å gjøre det svart (altså uten at de oppdager det) så er svaret at det vet jeg ikke.

Skrevet

Med andre ord, ikke verdt alt styret da det sikkert ikke vil gi mye penger, samtidig som jeg ikke vil gjøre noe ulovlig. Jeg aner ikke hvor mye penger slik reklame er verdt, men jeg kan ikke tenke meg at det er så mye at jeg må registere et enkeltmannsforetak :overrasket:

Tror jeg dropper det gitt!

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er VELDIG enkelt å registrere et enkeltpersonsforetak. Det er faktisk gjort på 5-10 minutter på Brreg.no.

Det som er verre er de he... skattemyndighetene for DE er SkjemaHelvete Deluxe AS.

Det fine med å registrere seg er at man veldig fort får sinnsykt mye bra informasjon tilsendt - og her i fylket inviteres man til og med til kurs i skatt og avgift (gratis).

SÅ ... jeg ville ikke stusset.

Skattemessig må du levere en næringsoppgave i tillegg til selvangivelsen - men alt kan fremdeles leveres elektronisk over alt-inn.

Skrevet

Hmmm.. litt å tenke på..

Skal prøve å sjekke litt rundt ang inntjening og slikt før jeg da tar en endelig avgjørelse. Tusen takk for svarene iallefall :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Her er noen gode kilder til informasjon

www.bedin.no

www.sporross.no

www.skatteetaten.no

Og jeg svarer selvsagt dersom det skulle være noe spesifikt. Det er mitt første år med ENK ...

Skrevet

Su kan jo tjene 1000 kr skattefritt fra en arbeidsgiver, dette er så lite at skattemyndighetene ikke legger seg opp i det/blir sett på som vennetjenester. Tjener man egentlig mer enn en tusenlapp på å annonsere på bloggen sin, hvis man ikke har en blogg som er veldig godt besøkt?

Skrevet

blir det ikke hobbyvirksomhet?

http://www.pengedoktoren.no/bedrift/hobbyskatt.htm

"Hovedregelen sier at all inntekt på hobbyvirksomhet er skattefri. Men du får ikke fradrag for utgiftene.

Unntak:

1. Hvis du har inntekt ved salg av hageprodukt (frukt og bær), er inntekt over 4000 kroner skattepliktig.

2. Hvis inntekt av hobbyen er egnet til å gi økonomisk overskudd på sikt, driver du næring. I så fall må du føre regnskap og betale skatt av overskuddet.

3. Hvis du tjener penger på fritiden ved å utføre det som til daglig er ditt yrke, er inntekten skattepliktig.

4. Avishonorar over 1000 kroner fra en og samme avis er alltid skattepliktig."

Skrevet

Hei

Jeg har Google ads på hjemmesiden og ved registrering så mener jeg at det sto at info ville bli sendt til skattemyndighetene. Men nå skal du ha ganske bra med trafikk før det blir bra men penger av dette ;)

Skrevet (endret)
Hei

Jeg har Google ads på hjemmesiden og ved registrering så mener jeg at det sto at info ville bli sendt til skattemyndighetene. Men nå skal du ha ganske bra med trafikk før det blir bra men penger av dette  ;)

Kan jeg da spørre deg om det er noen vits i det da? Betaler du altså skatt for det du tjener på det?

Nå har jeg sett på hjemmesiden din og det er jo noe helt annet enn en liten blogg! For noen flotte reisebrev du har, morsomt å lese..

Endret av Sofia
Skrevet

Hei

Jeg vet bare at Google må sende infoen om inntektene til myndighetene her. Hvis jeg begynner å tjene mye penger på denne reklamen så vil jeg nok måtte betale skatt. Men selv med 2500 besøkende om dagen er det ikke snakk om ca 1-2 dollar om dagen.

Skrevet (endret)

"Jeg vet bare at Google må sende infoen om inntektene til myndighetene her." Hvor står det?

Jeg tjente ca 32000$ i 2006 på adsense og kan derfor anbefale det. På den tilsendte likningen er ikke denne inntekten fra google oppført. Jeg vil oppgi den selv og trekke fra mine utgifter.

På den reisesiden din kan du fort komme opp i 200kr++ pr dag ved å blende inn annonsene.

Endret av anton1
Skrevet

Hei

Nå ble jeg veldig interessert ;) Har du en link til sidene der du tjente 32000$ slik at jeg kan se hvordan du har lagt inn reklamen i teksten? Jeg har foreløpig tonet ned reklamen så godt jeg kan ettersom jeg ikke synes det er så kult med mye reklame...men det høres jo også fristende ut med såpass mye penger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...