Ekko Skrevet 1. april 2007 #1 Skrevet 1. april 2007 Jeg skal oppholde meg noen måneder i USA og har planer om å kjøpe en del ting som f.eks. lamper, sengetøy og klær. Regner med jeg ikke får plass i bagasjen hjem og tenkte derfor på å sende en stor pakke i posten. Går det greit med tanke på toll?
Leo Skrevet 1. april 2007 #2 Skrevet 1. april 2007 Hvis du sender hjem nye varer med en verdi på over NOK 200 skal du i utgangspunktet betale moms og, hvis det er snakk om klær, toll. Sender du det som gave fra en privatperson til en annen, er grensen NOK 1.000. Nå har jeg imidlertid gjort det slik du beskriver en rekke ganger og jeg har aldri opplevd å måtte betale noe som helst, men du bør ta med i betraktningen at du må betale. Ser også at du har tenkt å kjøpe lamper. Da bør du huske på at lamper kjøpt i USA ikke uten videre kan brukes i Norge. De er beregnet på bruk i det amerikanske strømnettet som har en spenning på 110V og ikke 220V som i Norge. Støpselet er også annerledes.
Meaty Skrevet 1. april 2007 #3 Skrevet 1. april 2007 Ser også at du har tenkt å kjøpe lamper. Da bør du huske på at lamper kjøpt i USA ikke uten videre kan brukes i Norge. De er beregnet på bruk i det amerikanske strømnettet som har en spenning på 110V og ikke 220V som i Norge. Støpselet er også annerledes. ← Man kan jo bruke omformer men disse er veldig dyre, da jeg skulle kjøpe en sånn for noen år siden fant jeg ingen til under 500 kr.
skrue Skrevet 1. april 2007 #4 Skrevet 1. april 2007 Man kan jo bruke omformer men disse er veldig dyre, da jeg skulle kjøpe en sånn for noen år siden fant jeg ingen til under 500 kr. ← Om man bruker en omformer som konverterer til 110 volt så har man fortsatt problemet med å finne pærer som er beregnet for den spenningen her i landet vil jeg tro. Kjører man 220 volt inn i lampen bør man på forhånd sjekke at den er laget for å tåle det. Tenker spesielt på at isolasjonen klarer den høyere spenningen. Mye elektronisk utstyr kan det, men jeg er usikker på enkle ting som lamper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå