Gå til innhold

Sterke vaskeprodukter, f.eks cilit bang

Lurvina

Anbefalte innlegg

Noen som vet om disse egentlig er noe særlig miljøvennlige?. Jeg har fundert litt på dette siden den virker som den inneholde forskjellige sterke stoffer når det bl.a står på etiketten at "Dette kjemikaliet og dets emballasje skal behandles som spesialavfall", "skyll med vann dersom middelet kommer på huden", og at de anbefaler bruk av hansker.

Hvis den ikke er mijøvennlig synes jeg ikke det er verdt å kjøpe den bare for å slippe å gni litt ekstra på noen flekker på badet el., dessuten så tror jeg at det er svært sjelden at noen har det så grisete hjemme hos seg som de i reklamefilmene til denne varen, for ærlig talt så skal det litt til før hele dusjhodet blir dekket av kalk slik som en av disse fyrene i filmen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

folka i reklamefilmene er særdeles skitne mennesker....så å kjøpe det til hverdagsbrk ser jeg ikke vitsen i...vanlig jif holder i massevis her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet inte hur miljövänliga de är varken i produktion eller användande men jag är personligen väldigt kritisk till så starka produkter hemma.

Vanlig grön såpa räcker länge, lite keramikrent till spisen och kanske lite amoniakbaserad rengöring till storstädning av badet. Och diskmedel.

men usch, nu fick jag dåligt samvete... hur miljövänliga är de produkter jag faktiskt använder? Måste kolla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har prøvd det der Vanish Oxy Action vaskemiddelet til klær. Ingen flekker forsvant. Jeg har enda til gode å finne et ordentlig flekkfjerningsmiddel til vanlige klær.

Når jeg har bruk for ekstra kraft i husvasken blander jeg litt salmiakk i vannet - eller lager til en spruteflaske. Hvis det ikke tar flekken ved første forsøk lager jeg sterkere blanding og lar det virke litt. Dette hjelper selv bak komfyren og andre "glemte" steder. Men det er ikke nødvendig HVER GANG man vasker.

Toalett vasker jeg med litt klor hver gang - da blir det deinfisert. Det er i grunnen alt som skal til.

På disker bruker jeg jif og oppvaskmiddel - og på innbrente flekker på komfyren lar jeg bare middelet virke litt før jeg tørker av. Hvis ikke det virker - så er det frem med salmiakken. Jeg har emaljert komfyr - ikke keramisk. På keramisk ville jeg brukt det spesialmiddelet man får kjøpt for å unngå riper.

Samme gjelder gulv. Grønnsåpe gjør susen for det meste. Er det ekstra møkkete ja så er det frem med salmiakken.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanemerket er jo en god veiledning til miljøvennlige produkter. Jeg bruker ikke vaskemidler som ikke er svanemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt skremt av vaskemidler ala Cilit(?) Bang ol. Når det er så inmari sterkt og farlig, er det da virkelig nødvendig å bruke det i en vanlig husholdning? Når jeg vasker er det ytters sjelden jeg bruke rgummihansker, synes det er ekkelt å ha på. Men endel av de virkelig sterke midlene er jo så ille at huden må jo omtrent skrelles av om en får litt søl på seg?Hva gjør de da ikke med materialene vi skal bruke de på?

Nei, holder meg til Zalo, grønnsåpe og klor. Funker bra nok her. Ikke gror vi ned i skit heller.

Og de reklamefilmene er jo helt grusomme! "Fasbrent fett osv...." Så er hele panna og komfyren mørkebrun.... urgh... det blir aldri seende slik ut her selv om jeg kan søle fælt når jeg kokkelerer som verst!

Deit: Glemte Sprint-flaska. Den er genial til gjenstridige flekker på gulv ol....

Endret av Wildy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Klor er ikke nødvendig å bruke på badet. Domestos er et bra alternativ som ikke inneholder klor. Husk at klor reagerer med vann og danner saltsyre - noe som bidrar til forsuring av vannmiljøet.

Cilit Bang Smuss og Avløp vet jeg inneholder klor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neria
Svanemerket er jo en god veiledning til miljøvennlige produkter. Jeg bruker ikke vaskemidler som ikke er svanemerket.

Svanemerket er en indikasjon på om produktet er miljøvennlig, men bedrifter som ønsker å få svanemerket på sine produkter må betale en ganske heftig avgift til Miljømerking som deler ut svanemerket. Det kan derfor være mange produkter på markedet som er like miljøvennlig som de svanemerkede produktene, men som ikke er merket fordi produsent og importør ikke har giddet å bruke penger på merking.

Står det derimot et orange merke med helseskadelig eller miljøskadelig på pakka er det god grunn til å holde seg unna i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanemerket er en indikasjon på om produktet er miljøvennlig, men bedrifter som ønsker å få svanemerket på sine produkter må betale en ganske heftig avgift til Miljømerking som deler ut svanemerket. Det kan derfor være mange produkter på markedet som er like miljøvennlig som de svanemerkede produktene, men som ikke er merket fordi produsent og importør ikke har giddet å bruke penger på merking.

Står det derimot et orange merke med helseskadelig eller miljøskadelig på pakka er det god grunn til å holde seg unna i hvertfall.

Poenget med svanemerket er at en uavhengig part har "evaluert" produktet og bekreftet at det oppfyller strenge krav til helse og miljø. Det er riktig at det kan finnes mange andre produkter som også klarer kravene, men det kan jo ikke forbruker resonnere seg frem til ved å se på emballasjen. Dessuten er det nærliggende å tro at produsenter som tar miljø på alvor, ønsker å formidle dette til sine potensielle kunder og derfor satser på å miljømerke seg. De ser merverdien i å profilere seg på sitt miljøarbeide.

I følge hjemmesiden til Miljømerking tar de 0,4% av omsetningen til det svanemerkede produktet. Max avgift er 300.000. Det kan vel ikke sies å være "en heftig avgift"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cilit bang bør jo faktisk ikke brukes på f.eks fliser i norge, fordi fugene våre inneholder et stoff (kommer i farta ikke på hva det er ) som løses opp av CB... så ja, det er litt sterkt... (dette stoffet brukes ikke i fuger i store deler av resten av verden, derfor er det liksom "genialt på fliser"... men ikke her...)

Jeg har en flaske som jeg kjøpte til nedvask av leiligheta når vi skulle flytte ut, og der brukte jeg det på flisene ukritisk, siden det huset skal rives om et år eller to likevel, så gjør det jo ikke noe om fugene slites ut litt fortere enn de ellers ville blitt... Men i eget hus som ikke skal rives er jeg absolutt skeptisk tilk å bruke det, og den står igrunnen bare der og støver ned. For ja, det skal noe til å ha så skitten vask/dusjhode etc at man trenger det. Eneste jeg kan se for meg at jeg ville likt det på er flisene/glassbyggersteinen i dusjen, nederst der, men det går jo vekk med andre stoffer også, bar gni litt mer. Og de andre stoffene slipper jeg å bruke hansker, skylle grundig om jeg får det på huden (hvilket jeg GJØR, for når jeg vasker dusjen står jeg barbent inni dusjen, og blir våt (med såpevann) på bena når jeg skyller) og løse opp fugene mine...

Nei, når stoffer er så sterke at man må beskytte seg på alle mulige vis for å bruke det, så er de ikke egentlig nødvendige å bruke i vanlige hjem til normal rengjøring. Og de er neppe sånn kjempemiljøvennlige heller, jeg vil tro der er noen "heftige" kjemikalier inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Annonse

Klor er ikke nødvendig å bruke på badet. Domestos er et bra alternativ som ikke inneholder klor. Husk at klor reagerer med vann og danner saltsyre - noe som bidrar til forsuring av vannmiljøet.

"Klor" eller Natriumhypokloritt (NaClO) er i vannløsning svakt basisk, og selv om den dekomponerer til lut og saltsyre vil løsningen fremdeles være svakt basisk og bidrar ikke til forsurning.

Biddraget fra CO2, NOx, og svovelgasser i atmosfæren er en langt langt langt større bidragsyter til forsurning av miljø sammenlignet med utslipp fra bruk av rengjøringsmidler. De aller fleste rengjøringsmidler også basiske slik at de nøytraliseres av de få sure som benyttes.

At kjemikaliene i rengjøringsmidlene er sterke, trenger ikke nødvendigvis bety at de er miljøfiendtlige. (Hydrogenperoksid er f.eks. veldig sterkt, men dekomponerer til oksygen og vann) Det er ofte de svake stoffene som er de skumle, for de har negativ effekt over lenger tid som miljøgifter før det oppdages at de er skumle for miljøet.

Er småskeptisk til en bromert forbindelse som finnes i en rekke rengjøringsprodukter. Tror også man endelig har klart å fjerne triklosan fra tannkremer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klor" eller Natriumhypokloritt (NaClO) er i vannløsning svakt basisk, og selv om den dekomponerer til lut og saltsyre vil løsningen fremdeles være svakt basisk og bidrar ikke til forsurning.

Biddraget fra CO2, NOx, og svovelgasser i atmosfæren er en langt langt langt større bidragsyter til forsurning av miljø sammenlignet med utslipp fra bruk av rengjøringsmidler. De aller fleste rengjøringsmidler også basiske slik at de nøytraliseres av de få sure som benyttes.

At kjemikaliene i rengjøringsmidlene er sterke, trenger ikke nødvendigvis bety at de er miljøfiendtlige. (Hydrogenperoksid er f.eks. veldig sterkt, men dekomponerer til oksygen og vann) Det er ofte de svake stoffene som er de skumle, for de har negativ effekt over lenger tid som miljøgifter før det oppdages at de er skumle for miljøet.

Er småskeptisk til en bromert forbindelse som finnes i en rekke rengjøringsprodukter. Tror også man endelig har klart å fjerne triklosan fra tannkremer...

Det er selvfølgelig sant det du skriver. Det er ikke forsuring som er hovedproblemet med klor - jeg var litt kjapp der. Jeg har søkt litt på nettet og funnet denne linken fra danske Miljøstyrelsen. Problemet med klor er at det danner klorrorganiske forbindelser som kan være både giftige for miljø og vanskelig nedbrytbare.

Som det fremgår av linken er det ikke nødvendig å bruke klor i rengjøring fordi vi der ikke trenger fullstendig desinfisering.

Bra at triklosan fjernes fra tannkrem, ja.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg vil anbefale vann og mikrofiberklut til hverdagsvasken - det blir rent og pent med bare det. Jeg bruker det på gulv og overflater, på kjøkken og bad. Har forskjellige kluter til forskjellig bruk.

Jeg bruker vaskemidler til rengjøring av toalettet, selv om det kanskje hadde vært like greit uten også, og til litt mer heavy rengjøring som vindusvask, rengjøring av stekeovn og koketopp osv, og f.eks. når kjøkkenbenken er litt mer møkkete enn vanlig, f.eks. hvis det er sølt med fett el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer - hvorfor bruker folk grønnsåpe på annet enn ubehandlet tregulv? Den er jo full av fett, og møkka setter seg i gulvet med én gang det er vasket. Det blir renere ved bruk av vann og mopp...

Cilit Bang og liknende kan være greit å bruke når det er ordentlig skittent, men særlig miljøvennlig er det neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...