Gjest King James Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 (endret) Om noen her inne greier denne skal jeg aldri mer lage en gåte og jeg må ha det fulle svaret. I klassisk mytologi er det en fortelling om en sfinks (et bevinget vesen som er halvparten kvinne og halvparten løve) som ba reisende som kom forbi, om å løse en vanskelig gåte. De som ikke kunne løse gåten, ble drept. Her er gåten sfinksen ba de reisende om å løse: Hvilket dyr går på fire bein om morgenen, to ben om dagen og tre ben om kvelden?" Endret 31. mars 2007 av King James
Gjest niomi Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Sorry, kongen, men nå blir det dårlig med gåter på deg... Svaret er mennesket. Morgenen symboliserer barnestadiet (baby som kryper), dagen symboliserer stadiet man går på to, mens kvelden symboliserer alderdommen, hvor man trenger stokk for å klare å gå.
Gjest King James Skrevet 31. mars 2007 #5 Skrevet 31. mars 2007 vel jeg kan ikke legge mer gåter nå...men Corto kan
Gjest niomi Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Den der husket jeg fra fritimene på VGS. Vi på nerde-linja brukte disse timene på gåter og kortspill.
Meaty Skrevet 1. april 2007 #7 Skrevet 1. april 2007 Hva med den gåten om han fangen som sto foran to dører? (fritt etter min hukommelse...) Bak den ene døra var det en tiger, bak den andre døra var frihet. Foran hver dør sto det en vakt. Fangen ble fortalt at den ene vakten alltid løy, mens den andre alltid snakket sant, men han visste ikke hvem som var hvem. Fangen fikk lov å stille ett spørsmål til en av vaktene før han valgte dør. Hvilket spørsmål var det lurt å stille for å kunne velge riktig?
jolie Skrevet 1. april 2007 #8 Skrevet 1. april 2007 Hvis jeg spør han om han lyver, vil han da snakke sant? Eller noe.
Gjest toppi Skrevet 1. april 2007 #9 Skrevet 1. april 2007 Hva med den gåten om han fangen som sto foran to dører? (fritt etter min hukommelse...) Bak den ene døra var det en tiger, bak den andre døra var frihet. Foran hver dør sto det en vakt. Fangen ble fortalt at den ene vakten alltid løy, mens den andre alltid snakket sant, men han visste ikke hvem som var hvem. Fangen fikk lov å stille ett spørsmål til en av vaktene før han valgte dør. Hvilket spørsmål var det lurt å stille for å kunne velge riktig? ← Spør den ene hva den andre ville svart - og velg motsatt. Ingen flere gåter på deg heller nå
Meaty Skrevet 1. april 2007 #10 Skrevet 1. april 2007 Spør den ene hva den andre ville svart - og velg motsatt. Ingen flere gåter på deg heller nå ← Men dette var jo mitt første forsøk
Gjest toppi Skrevet 1. april 2007 #11 Skrevet 1. april 2007 Men dette var jo mitt første forsøk ← Sorry - livet er tøft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå