Gå til innhold

Vist noen greier denne

Anbefalte innlegg

Gjest King James
Skrevet (endret)

Om noen her inne greier denne skal jeg aldri mer lage en gåte

og jeg må ha det fulle svaret.

I klassisk mytologi er det en fortelling om en sfinks (et bevinget vesen som er halvparten kvinne og halvparten løve) som ba reisende som kom forbi, om å løse en vanskelig gåte. De som ikke kunne løse gåten, ble drept. Her er gåten sfinksen ba de reisende om å løse:

Hvilket dyr går på fire bein om morgenen, to ben om dagen og tre ben om kvelden?"

Endret av King James
Videoannonse
Annonse
Gjest niomi
Skrevet

Sorry, kongen, men nå blir det dårlig med gåter på deg... :sjenert:

Svaret er mennesket. Morgenen symboliserer barnestadiet (baby som kryper), dagen symboliserer stadiet man går på to, mens kvelden symboliserer alderdommen, hvor man trenger stokk for å klare å gå.

Skrevet

Den kunne jeg også svaret på :)

Gjest King James
Skrevet

vel jeg kan ikke legge mer gåter nå...men Corto kan

Gjest niomi
Skrevet

Den der husket jeg fra fritimene på VGS. Vi på nerde-linja brukte disse timene på gåter og kortspill. :ler:

Skrevet

Hva med den gåten om han fangen som sto foran to dører? (fritt etter min hukommelse...) Bak den ene døra var det en tiger, bak den andre døra var frihet. Foran hver dør sto det en vakt. Fangen ble fortalt at den ene vakten alltid løy, mens den andre alltid snakket sant, men han visste ikke hvem som var hvem. Fangen fikk lov å stille ett spørsmål til en av vaktene før han valgte dør. Hvilket spørsmål var det lurt å stille for å kunne velge riktig?

Skrevet

Hvis jeg spør han om han lyver, vil han da snakke sant? Eller noe.

Gjest toppi
Skrevet
Hva med den gåten om han fangen som sto foran to dører? (fritt etter min hukommelse...) Bak den ene døra var det en tiger, bak den andre døra var frihet. Foran hver dør sto det en vakt. Fangen ble fortalt at den ene vakten alltid løy, mens den andre alltid snakket sant, men han visste ikke hvem som var hvem. Fangen fikk lov å stille ett spørsmål til en av vaktene før han valgte dør. Hvilket spørsmål var det lurt å stille for å kunne velge riktig?

Spør den ene hva den andre ville svart - og velg motsatt. Ingen flere gåter på deg heller nå :ler:
Skrevet
Spør den ene hva den andre ville svart - og velg motsatt.  Ingen flere gåter på deg heller nå :ler:

:grine: Men dette var jo mitt første forsøk :grine:

Gjest toppi
Skrevet
:grine:  Men dette var jo mitt første forsøk :grine:

Sorry - livet er tøft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...