Gå til innhold

Vener og arterier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Jeg leser for tiden anatomi og fysiologi frem mot eksamen til sommeren, men sliter litt med sirkulasjonssystemet.. Jeg skjønner venenes funksjon (til hjertet, og stort sett O2-fattig blod) og arterienes funksjon (fra hjertet, stort sett oksygenisert blod).. Men sånn i praksis så er det jo ikke like skjematisk som i boka mi, der rødt blod går halveis ut i kroppen på venstre side, og btt blod kommer opp igjen til hjertet.. Hvordan finner man forskjellen på vener og arterier i dagliglivet? F.eks sette veneflon (ikke så veldig dagligdags kanskje).. Men jeg må ha noe annet å relatere til enn den firkantige tegningen i boka :(

Skrevet

det er ofte sånn at venene ligger med overfladiske enn arteriene, og i en arterie vil du tydelig kjenne en pulsering. du vil ikke kjenne det i en vene.

når man setter en veneflon så staser man jo opp og da kommer venene mer til syne, de som ligger overfladisk.

bortsett fra det, må du bare lære deg navnene på de ulike artieriene. kan du navnet på de største så greier du deg fint. iallefall om det til sykepleie du leser. har egentlig ikke noe bedre svar jeg. lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...