Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører langt til jobb og skal ha reisefradrag, hvordan er det jeg kan finne ut ekstakt sum jeg skal ha tilbakebetalt? :forvirret:

Vet jo at summen jeg regner ut skal fratrekkes 12800, men totalen jeg får der skal det vel også trekkes skatt fra eller hvordan er det med det?

Ble litt "klabb og babb" forklaring dette, men håper det er noen her som kan gi meg et svar på spørsmålet...

Ellers er jeg veldig fornøyd med årets selvangivelse :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reisefradraget er 1,40 kroner per kilometer, og det gjør ingen forskjell om du går, kjører bil eller tar toget. Etter 35 000 kilometer, regnes det 0,70 kroner per kilometer.

Hvis du må kjøre tre mil for å komme på jobb i en fulltidsstilling, blir da regnestykket slik:

30 kilometer x 2 = 60 kilometer per dag.

60 kilometer x 230 (antall dager i året for en fulltidsstilling) = 13 800 kilometer.

13 800 x 1,40 kroner = 19 320.

Og så er det som du sier, et bunnfradrag på 12 800 kroner, ergo er det endelige fradraget ditt:

19 320 kroner - 12 800 kroner = 6 520 kroner.

Og siden skatten er 28%, betyr det at du skal ha tilbake 1826 kroner.

Og har jeg tråkket i salaten, håper jeg noen snart kommer og korrigerer meg.

Skrevet

jeg kan også trenge litt hjelp her så jeg hiver meg innpå.... er det noe mulighet for meg å søke noe tilbake for mitt reisefradrag

bor i akershus går på uio. vanlig skoleår med sommerferie.

månedskort er pr mnd 800 kroner. er det noe håp for meg?

Skrevet

man får kun reisefradag til jobb (der man får inntekt) skole gjelder derfor ikke.

Skrevet
månedskort er pr mnd 800 kroner.  er det noe håp for meg?

Selv om du har deltidsjobb i Oslo og i teorien kunne ha fått reisefradrag er de totale reiseutgiftene dine under egenandelen og dermed er det ikke håp. (I hvert fall for for å få reisefradrag ;) ...)

Skrevet

Nei studenter har ikke krav på reisefradrag for reise til og fra studiested.

Gjest Minimi
Skrevet

Skal man betale 28% skatt? Da blir vel beløpet 4694 kroner?

Jeg har regnet meg frem til reisefradrag på 4487 på meg, Hvis jeg skal betale 28% skatt av det blir summen 3230 kroner. Eller skal jeg betale 72% skatt så summen blir 1256 kroner?

Skrevet

Jeg har regnet meg frem til reisefradrag på 4487 på meg, Hvis jeg skal betale 28% skatt av det blir summen 3230 kroner. Eller skal jeg betale 72% skatt så summen blir 1256 kroner?

Nei, nå roter du fælt.

La oss si du har 300 000 i inntekt du skal skatte av. Men siden du har lang reise til jobb, får du et reisefradrag, som illustrert i eksemplet over. Fradraget er da altså 6 520 kroner.

Regnestykket blir da:

300 000 - 6 520 = 293 480,-

Du skal altså betale 28% skatt av disse 293 480 kronene, og ikke av 300 000. Ergo blir skatten din redusert med 1 826 kroner pga dette reisefradraget:

300 000 x28% = 84 000

- (minus)

293 480 x28% = 82 174

= 1 826

Gjest Minimi
Skrevet

:ler: jeg skjønner ingenting :sjenert:

men det går bra :sjarmor:

Skrevet

Har et spørsmål til om reisefradrag, når dere først er i gang......

Fulltidsstudent med deltidsjobb på studiestedet, som er 40 mil fra hjemstedet, kan han skrive opp reisefradrag på reise fra hjem til arbeidssted (som da er studiestedet hvor han bor på hybel)? Reiser hjem ca. en gang pr . mnd. Har hatt jobb tilsvarende 8 timer pr uke, med full jobb i sommerferien.

Fikk så innmari mye i baksmell, skjønner du.... :sjenert: Lurer på om det finnes muligheter for å redusere på den.....

Skrevet
Reisefradraget er 1,40 kroner per kilometer, og det gjør ingen forskjell om du går, kjører bil eller tar toget. Etter 35 000 kilometer, regnes det 0,70 kroner per kilometer.

Hvis du må kjøre tre mil for å komme på jobb i en fulltidsstilling, blir da regnestykket slik:

30 kilometer x 2 = 60 kilometer per dag.

60 kilometer x 230 (antall dager i året for en fulltidsstilling) = 13 800 kilometer.

13 800 x 1,40 kroner = 19 320.

Og så er det som du sier, et bunnfradrag på 12 800 kroner, ergo er det endelige fradraget ditt:

Dette var veldig greit forklart!! :) Men jeg regna kjapt ut at ikke det blir noe reisefradrag på meg... :grine:

Skrevet
Fulltidsstudent med deltidsjobb på studiestedet, som er 40 mil fra hjemstedet, kan han skrive opp reisefradrag på reise fra hjem til arbeidssted (som da er studiestedet hvor han bor på hybel)?

Nei, det kun reiser mellom hybel og arbeidssted som kan trekkes fra, i utgangspunktet kan ikke en student trekke fra mer. Men dersom dere trekker inn pendlerutgifter så kanskje. Da må dere regne det som at han bor på arbeidsstedet pga arbeidet, ikke pga studiene. I tillegg må en del andre krav være oppfylt (f.eks. størrelse på bolig. Med hybel burde det være mulig) for å få status som pendler. Dersom man får status som pendler kan man også trekke fra en del andre utgifter som f.eks. boutgifter og kostpenger, men jeg tviler på om likningskontoret vil godta det når man er fulltidsstudent. (Men det er jo lov til å prøve seg. Skriv et brev og legg ved selvangivelsen hvor du argumenterer for hvorfor han er pendler. Enten godtar de det eller så gjør de ikke det. Du har ikke noe å tape på det).

Skrevet

Hei!

Hvordan er regelen dersom jeg drar fra min kjærestes hjem til jobben. Og ikke fra mitt eget hjem. Kan jeg da søke reisefradrag for avstanden fra kjærestens bostedsadresse (som er lengre en fra min egen adresse)

Gjermund

Skrevet
Hei!

Hvordan er regelen dersom jeg drar fra min kjærestes hjem til jobben. Og ikke fra mitt eget hjem. Kan jeg da søke reisefradrag for avstanden fra kjærestens bostedsadresse (som er lengre en fra min egen adresse)

Gjermund

Nei, ikke så lenge du ikke har meldt flytting til din kjærestes adresse......

Det er der du er registrert som bosatt hos folkeregisteret som gjelder...

Skrevet (endret)

Det er omvendt.

De 6520 kronene Pnin har i sitt eksempel skal du ikke betale skatt av i det hele tatt, altså 0 kroner i skatt.

Summen trekkes fra det som kalles skattbar inntekt, og gjør denne lavere. Skattbar inntekt er det du har fått utbetalt i løpet av året minus minstrefradrag, rentefradrag etc.

Når du får selvangivelsen er ikke reisefradraget beregnet og trukket i fra.

Hvis du skal ha et reisefradrag på 4 487 kroner, reduseres derfor skatten du skal betale for 2006 med 28% av dette - og du skal betale 1 256 mindre enn det som står oppført i beregningen din.

Dette beløpet (1 256) kan du derfor trekke fra på restskatten/legge til tilgodebeløpet ditt.

Endret av Sissan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...