talin Skrevet 1. april 2007 #21 Skrevet 1. april 2007 Oslo har fått operaen som de har "mast" om i mange år, så hvorfor kan de sørpå ikke være glad på nordnorges vegne? Glad for en gjeng sports idioter, som tror at de automatisk vill få OL bare fordi det er blitt utnevnt til Norsk kandidat?
Gjest Frysepulver Skrevet 1. april 2007 #22 Skrevet 1. april 2007 Jeg er imot OL i det hele tatt og synes vel ikke at Tromsø var et knall-alternativ...
Gjest Maksprell Skrevet 1. april 2007 #23 Skrevet 1. april 2007 Jeg synes det morsomste er at de ikke tar noen avgjørelse før i 2011 hvor vinter-OL i 2014 skal arrangeres.. Alt kommer til å bli bortkasta penger,krefter og tid...
ATV Skrevet 1. april 2007 #24 Skrevet 1. april 2007 tromsø var og er det dårligste alternativet i følge de som har greie på dette, og derfor er jeg i mot et ol i tromsø, om du som norlending har et problem og pga det tar det personlig om noen mener vi burde bruke de stedene vi har om vi skal arangere noe slikt tull, så føler jeg faktisk med deg. er i mot ol i norge men om vi skal ha det så lurer jeg utrolig på hvorfor vi absolut skal ha det der raportene sier vi ikke burde ha det, nemelig i tromsø
katta23 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #25 Skrevet 2. april 2007 Så vi skal hoste opp 20+ millarder for at en by på 64 000 skal få en hel haug med OL anlegg. At byen vokser og at den har en ung befolkning gir ingen garantier for at det blir gjenbruk av anleggene. Og hva gagner disse "talentene" oss? Fordi vi må frakte alt opp til NordNorge, alt som ikke kan produsere lokalt. Fordi Tromsø er på enden av verden, noe som resten av landet ikke er. ← Hvorfor i svarte svingende må ALT handle om Oslo og Lillehammer. Er ikke vi i Nord likeverdig som de fisefine søringene? Så det ble nevnt tidligere at det ikke bare var de som stemte Tromsø, som ble vraket. Det er ikke sant. Det er de 6 som stemte Tromsø som fikk beskjed, bare 2 knappe timer etter avgjørelsen, om at de ikke fikk være med videre. Og til og med i den gjengen var det søringer. Er det virkelig så vanskelig for dere å se at det er liv laga her oppe også? Tromsø har store muligheter når det gjelder OL, så å klage på mørketiden er ikke noen god grunn. Det ble avgjort for lenge siden at grensen for dagslys er nok. Så ikke kom med den. Tror.. nei.. VET at Tromsø kan greie et like fint OL som alle andre byer her i landet, er bare dere som ikke tror at andre kan greie noe bedre.
Gjest Kermit Skrevet 2. april 2007 #26 Skrevet 2. april 2007 Er det noen som har hørt alternativene fra andre land? Jeg tror vel ikke Tromsø har noen kjempesjanse hvis noen av de største millionbyene kaster seg inn i kampen.
katta23 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #27 Skrevet 2. april 2007 tromsø var og er det dårligste alternativet i følge de som har greie på dette, og derfor er jeg i mot et ol i tromsø, om du som norlending har et problem og pga det tar det personlig om noen mener vi burde bruke de stedene vi har om vi skal arangere noe slikt tull, så føler jeg faktisk med deg. er i mot ol i norge men om vi skal ha det så lurer jeg utrolig på hvorfor vi absolut skal ha det der raportene sier vi ikke burde ha det, nemelig i tromsø ← Ja, men hvilke rapporter? På de siste meningsmålingene kom det frem at Tromsø var et klart valg fremfor Oslo og Trondheim. Hvorfor skal alt handle om tradisjon og hva den og den byen har og ikke har? Ikke rart at det ikke blir utbygging i andre byer, når folk som mener det samme som deg synes at alt skal brukes på nytt. Da blir det ikke mye igjen til de som gjerne vil vokse. Og det lave folketallet er ikke godt nok argument for å si at vi ikke skal arrangere OL her oppe. Kanskje litt tidlig å planlegge utbygging av Holmenkollen? Til og med Espen Bredesen var imot den utbygginga
katta23 Skrevet 2. april 2007 Forfatter #28 Skrevet 2. april 2007 Er det noen som har hørt alternativene fra andre land? Jeg tror vel ikke Tromsø har noen kjempesjanse hvis noen av de største millionbyene kaster seg inn i kampen. ← Nei, det er nok helt sant, om du tenker utenlandske ja. Men hvorfor ikke gi det en sjanse? Må le litt av alle de folka som sitter der nede og er så sneversynte og som bare ser Oslo..
Gjest Corto Maltese Skrevet 2. april 2007 #29 Skrevet 2. april 2007 Hvorfor i svarte svingende må ALT handle om Oslo og Lillehammer. Er ikke vi i Nord likeverdig som de fisefine søringene? ← det trodde jeg dere i nord viste at dere ikke er. Vi i sør er jo mye mer verd en dere
Donpedro Skrevet 2. april 2007 #30 Skrevet 2. april 2007 Hvorfor i svarte svingende må ALT handle om Oslo og Lillehammer. Er ikke vi i Nord likeverdig som de fisefine søringene? ← Jøss, hvilket nivå å debattere på... Tror.. nei.. VET at Tromsø kan greie et like fint OL som alle andre byer her i landet, er bare dere som ikke tror at andre kan greie noe bedre. Er vel ingen her som har sagt at man ikke tror det ville blitt bra. Folk har imidlertid andre argumenter, som taler imot at det burde blitt arrangert der. Akkurat som ekspertrapporten konkluderte med... Hvem er forresten "dere"? Tror du virkelig et Tromsø-OL vil bli arrangert av folk som kun er nordfra? Mange vil nok komme sørfra, serru.... Så det er ingen grunn til å ta alt så personlig, og tro at dette er en "sør-hetser-nord"-greie. Det er lov å se objektivt og saklig på rene fakta også.
Gjest Corto Maltese Skrevet 2. april 2007 #31 Skrevet 2. april 2007 Jeg respekterer at du er mot OL, og jeg respekterer det du sier om nasjonalistisk propaganda. Nasjonalismen var absolutt en negativ bivirkning etter OL på Lillehammer. Men hvorfor mener du at OL i Tromsø uansett vil bli en fiasko? Den påstanden har du ikke begrunnet i det hele tatt. ← jo du har vel rett i det....jeg har bare ikke noen tro på Tromsø et OL i Norge vil uansett bli et fiasko tror jeg siden det blir en ren nasjonalistisk hyllest til Norge slik som Lillehammer var.
ATV Skrevet 2. april 2007 #32 Skrevet 2. april 2007 (endret) Ja, men hvilke rapporter? ← www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170966 og her er en liten komentar fra en som vet mer enn både deg og meg: http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/30/496591.html vil ikke ha ol til oslo heller jeg, driter i holmekollen og mener vi kunne brukt opra pengene på bedre ting. stusser lit på at vi skal ha et ol til 20 milliarder, det varer i 14 dager, vi gir, til sammenligning, 20 milliarder i u-hjelp hver år. om tromsø trenger ishaller osv kan de heller bruke av de 120millionene det vil koste og gjøre søknaden klar, det er 120millioner som skal brukes før vi vet om de får ja til og arangere en gang!!! hvor er fornuften her? Endret 2. april 2007 av ATV
mysan Skrevet 2. april 2007 #33 Skrevet 2. april 2007 Jeg er ikke veldig interessert i verken OL eller sport generellt, men jeg ser klart fordyrende aspekter ved å skulle holde lekene 200 mil nordover i landet. Nå snakkes det så mye om miljø, global oppvarming, co2-kvoter i forbindelse med fly hit og dit også videre... Jeg ser heller ingen gode argumenter for å bruke 120 mill i forkant for KANSKJE å få lekene! Idrettsanlegg for lokalbefolkningen ja, ingen dårlig ide, og man kan sikkert uansett bygge en god del for den summen, uten at man må beregne tribuneplasser for tusenvis av mennesker, som senere stort sett vil bli stående temmelig tomme. Det ble stilt spørsmålstegn ved om folket der oppe ikke skulle være like mye verdt som oss "søringer" eller ikke skulle klare å arrangere lekene like bra - hva er det slags merkelig argument, det har vel overhodet ikke noe med det å gjøre, og som ble påpekt senere også, det er vel aldri snakk om at "dere" skal stå for hele opplegget uansett? Ellers; jeg tror de 20+ milliardene kunne vært brukt på veldig mye mer fornuftige og samfunnsgavnlige ting enn fjorten dager med vinterleker. Enten det nå foregår i Tromsø, på Lillehammer eller langt ute på viddene et sted.
talin Skrevet 3. april 2007 #34 Skrevet 3. april 2007 Hvorfor i svarte svingende må ALT handle om Oslo og Lillehammer. Er ikke vi i Nord likeverdig som de fisefine søringene? Trodde ikke har folk ifra NordNorge var så hårsåre. Tromsø har store muligheter når det gjelder OL, så å klage på mørketiden er ikke noen god grunn. Det ble avgjort for lenge siden at grensen for dagslys er nok. Så ikke kom med den. Har noen her klaget på at det ikke er lys i Nord Norge? Tror.. nei.. VET at Tromsø kan greie et like fint OL som alle andre byer her i landet, er bare dere som ikke tror at andre kan greie noe bedre. Har noen her sagt at Tromsø ikke hadde klart å arrangere OL?
messy Skrevet 16. april 2007 #35 Skrevet 16. april 2007 Jeg er bergenser, for tiden bosatt i Tromsø, og synes det er greit å få fastslått noe før jeg lar debatten brake videre. Alle haller som skal bli byggen, skal bygges i såkalte moduler som gjør at man kan flytte dem rundt i distriktet senere. Slik vil ikke alle hallene stå ubrukt i tromsø, de vil ble distribuert til byene/tettstedene rundt slik at fler kan ha glede og nytte av dem. For det andre vil jeg si at dette med Nord vs Sør OL, ripper opp i en god del følelser her oppe, noe jeg selv har lagt merke til i min omgangskrets. Mange føler at deres "hjem" blir nedprioritert og gjort til noe ubetydelig i forhold til en god del av argumentene som kommer fra motstandere. Nå sier jeg ikke at det ikke skal være lov til å komme med kritikk mot arrangementet, men man skal være klar over at det er følelsesmessig aspekt i dette. Særlig når det kommer til argumenter som: Vi kan jo ikke ha OL i tromsø fordi det er så få mennesker der, så hvorfor legge det dit? Dette vil vel strengt tatt i praksis si at man aldri skal legge noe arrangement eller større oppgradering til et annet sted en Oslo, siden det er der folk bor. Hvis man skal jobbe ut ifra prinsippene om at "der flertallet bor er det verdt å satse" kan man vel like gjerne legge ned hele distrikts og kommunalpolitikken i andre områder en Bergen og Oslo. Jeg tror at et OL hadde gjort mye for regionen nord-norge når det kommer til infrastruktur og tilbud. Mange kommer med innvendingen: Hvorfor kan ikke dette bli gjort utenfor et OL? Fordi det ikke kommer til å skje, det er ingen politikere som kommer til å satse så massivt på disse områdene hvis omstendighetene blir slik at OL ikke kommer hit. Så enkelt er det.
Donpedro Skrevet 16. april 2007 #36 Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg er fremdeles i mot å benytte OL som distriktspolitisk virkemiddel. Vil ikke ha OL i Oslo heller, da jeg rett og slett synes det er for dyrt. Men OM man skal ha OL i Norge, så burde det ligge litt tilgjengelig til, både i forhold til infrastruktur, befolkning og miljøaspekt. Det vil eks si at det bør være i nærheten av en flyplass uten at denne bør bygges voldsomt ut, det bør være mulig å kjøre bil, buss og tog dit for flest mulig reisende osv. Ergo er sør mer egnet enn nord, men det i seg selv vil ikke si at det av den grunn må være i Oslo. Lillehammer er jo alt trukket frem. At jeg meenr dette vil IKKE si at jeg ikke unner nord noe som helst, ikke liker folk i nord osv. eg går ut fra at de fleste nordfra også kan se disse aspektene, uten å blande for mye føleri følera inn. Det er for øvrig heller ikke slik at alle i nord synes OL i Tromsø er en glimrende ide. Endret 16. april 2007 av Donpedro
Top Gun Skrevet 16. april 2007 #37 Skrevet 16. april 2007 Kanskje det er en fordel at Tromsø fikk levere OL-søknaden, for da minsker sjansene for at Norge får OL. Håper Tromsø taper så det synger.
Tule Skrevet 16. april 2007 #38 Skrevet 16. april 2007 hei her var det mye og se på. Først jeg vil si at jeg egentlig ikke er sa optat av dette, jeg syns egentlig ikke vi behøver og ha alt slikt men jeg skjonner argumentet med at vhis vi ikke har rad hvem har råd da? Når det gjelder plasering så syns jeg dette er vanskelig, først, ioc har ike vist så veldig mye tenking på gjenbruk akurat, det skal vere nyt og spennende, og da spørs det om Oslo kan kalles det, noen snakker om at for andre en oss sa er Oslo eksotiske men det spørs om de er det for vinteridretsutøverne, di fleste av dem har vel vert der før En annen ting hvorfor skal alt plaseres etter befokning? Burde man ikke ha såpas troen på osloensere at di kan dra dit det skjer Jeg syns det er et paradoks at man skal bygge ut Holmenkollen igjen eter di forholdene som er der, skihoperene vil ikke dit de heller. Det virker som og bare vere en trass opleg fra Nyhuus som ikke vil inse at tida har gat fra "kollen" hoprennet nå sist så mer ut som fristil en som hop og det var igjen i bare en omgan, og i di siste 7 rennene så har det i 4 av dem bare vert en omgang, det bør si litt. kunne noen snart venligst se og fa på Nyhuus hope utstyr og døtte han utfor bakken sa han kunne se va det er snakk om Det er også interesant at internasjonale eksperter alt under ol i 1952 anbefalte norge og se pa et annent arangør sted en oslo samtidig som man oppfordret Norge til og be om flere arangement. Gudbrandsdalen ble da nevnt og det var det di børste støv av da de begynte med og søke et ol til Lillehammer. Etter ol i Oslo har man søkt dit to vm og skal ha et nytt et til, va er logikken? de hadde problemener med snøen og i 1952 og med det veret, vind og tåka det måtte vere lurer og i stedet for og bygge ut "kollen" og bygge høyhastighetsbane til Lillehammer, der er det et moderne og utbygd anlegg, va skal vi med alle disse anleggen, Holmenkollen vil vel bli bra nok til en treningsbakke og konkuransebakke for di lokale uanset Det interesante er og at det eneste argumentet for og ha noe i oslo er befolkningsaspektet, klimaemssig og med forholdene er det ingen andre argumenter for og ha noe der Man snakker ogsa om at Oslo kan ha ødelagt sjansene sine fordi di skulle bruke opp igjen alpint anleggene i hafjell og Kvitfjell, vel jeg mener og ha hørt at det ville vere utelukker og fa bygd anlegge som tilfredstilte kravet i Norefjell uanset sa jeg kan ikke helt skjønne det, men jeg skjønner ikke vorfor di ikke skulle bruke op igjen vikingskipet, trenger vi virkelig en hurtiløpshall til i Oslo? Jeg kan skjønne at di kan bruke di andre hallene, men det er ikke ofte det kommer et mesterskap i skøyter hit sa man ma drive hallen med andre ting, og ishockey far di og curling hall har di, da er det messer og i Oslo har di vell fortsatt hallen på skjølyst og en del andre haller pluss varemessen på lillestrøm vor logisk er det at man kan bruke igjen en slik hall der og til slutt Oslo skal ha vm nå i 2011 var det ikke det, da spors det hvordan det går, og en annen ting vis di ville ha ol hvorfor kuttet di ikke vm da og søkte på det i stedet? jeg tror ikke di ville ha sa mye sjans rett eter et vm, det skal vere nyt og spenende, jeg tror det er grunnen til at man ikke hade kunnet brukt dem så hva med nordpå? Før var jeg veldig positiv til dette distriktspolitisk, men jeg ser fra det nye prospektet at mye skal skje i selve byen, og jeg ble overasket da, jeg skal ikke si i mot Messy men jeg mener og ha forstat at det er media senteret som blir bygt i moduler og at hallen åtte av dem skal bygges slik di er i Tromsø og bli der i steden for og vere i komunene runt er det bra Uansett sa haper jeg di finner en løsning om di får det, men jeg tror nok mest at arsaken til at di ble plukket ut er at det er vel den eneste muligheten til og fa garanti for det det er vel veldig usikert om di andre hadde fat det. Det ser i vert fal spenende ut men jeg er enig i at det er andre ting vi kunne brukt pengene på hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå