katta23 Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 http://www.nordlys.no/nyheter/tromso-ol/article2688318.ece Hvordan går det an å være så dårlige tapere? Unner de ikke andre enn dere selv noe som helst? Har ikke Oslo kanskje hatt OL før? Hvorfor ikke oss i nord denne gangen? Tror ikke en brøkdel av osloenserne har sett hvor fint det faktisk er i Nord- Norge. Kom og se selv.
Gjest Silmarill Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Ha,ha, ja du sier noe! Jeg håpet på Oslo fordi jeg bor der selv, men helt greit med Tromsø for min del altså
LaraCroft Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Når det nå liksom er snakk på OL igjen så er det helt greit at det ble Tromsø som ble valgt, selv bor jeg i Trondheim. Men jeg synes i bunn og grunn at vi skulle droppet hele OL og brukt pengene på det som er nødvendig for samfunnet. Det kommer likevel til å bli sammenlignet med OL på Lillehammer og det er det ingen som slår....( er opprinnelig derfra:) )
katta23 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2007 Ha,ha, ja du sier noe! Jeg håpet på Oslo fordi jeg bor der selv, men helt greit med Tromsø for min del altså ← Så at det ble et dobbelt innlegg, ble feil da jeg skulle poste. Men uansett.. det burde jo vært slik at de som stemte Oslo og tapte skulle fått sparken for dårlig jobb. Hvorfor får egentlig vinnerne sparket, minner styggelig om hevn fra de som ikke tåler å tape. Snakk om å sparke ballen på feil tidspunkt. Med mindre dette er en av morgendagens aprilspøker.
katta23 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2007 Når det nå liksom er snakk på OL igjen så er det helt greit at det ble Tromsø som ble valgt, selv bor jeg i Trondheim. Men jeg synes i bunn og grunn at vi skulle droppet hele OL og brukt pengene på det som er nødvendig for samfunnet. Det kommer likevel til å bli sammenlignet med OL på Lillehammer og det er det ingen som slår....( er opprinnelig derfra:) ) ← Det kommer helt an på øyet som ser. Mye mulig det, men Tromsø har også mye som er unikt. Har bodd her siden jeg var født, så jeg har opplevd en del her oppe. Men hadde ikke Tromsø blitt stemt, hadde Trondheim klart vært min favoritt. Synes det begynner å bli nok av at Oslo skal ha ditt og datt. Er enig i deg med at vi trenger å bruke pengene til andre ting, f.eks. sykehussektoren. Har jo vært sånt oppstyr om kutt i alle retninger de siste dagene.
Gjest Silmarill Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 (endret) Så at det ble et dobbelt innlegg, ble feil da jeg skulle poste. Men uansett.. det burde jo vært slik at de som stemte Oslo og tapte skulle fått sparken for dårlig jobb. Hvorfor får egentlig vinnerne sparket, minner styggelig om hevn fra de som ikke tåler å tape. Snakk om å sparke ballen på feil tidspunkt. Med mindre dette er en av morgendagens aprilspøker. ← Aprilspøk ja, satte :kaffe: i halsen da jeg hørte om det .......nå går det mest i vin men det har jo ikke så mye med tråden å gjøre kanskje Endret 31. mars 2007 av Silmarill
talin Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Hva skal vi med enda et OL? Luften har fortsatt ikke sivet ut av Nasjonal egoet våres etter sist OL.
Gjest -eline- Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 OL til Salzburg i 2014! (og sommer-OL i 2016 til Europa) sier nå jeg
Transe Skrevet 1. april 2007 #9 Skrevet 1. april 2007 Er det ikke veldig korte dager der på den årstiden da?
ATV Skrevet 1. april 2007 #10 Skrevet 1. april 2007 hørte da på nyhetene i går at detvar flere som hadde fåt sparken, ikke bare de som stemte på tromsø. men og fortelle hele historien blir det ingen overskrifter av..... og de fortener og få sparken når de velger det alternativet som alle ekspertene går i mot, det vil bli dyrest og ha mins mulighet for gjenbruk, garanterer at staten sier nei til penger, gjør de ikke det sier hvertfall ol-pampene nei til et slikt prosjekt... og nei, jeg er ikke i mot tromsø fordi de ligger i nord, jeg er i mot tromsø siden det er det dårligste alternativet. egentlig er jeg i mot ol i norge generelt, bruk penga på noe fornuftig
Donpedro Skrevet 1. april 2007 #11 Skrevet 1. april 2007 Håper staqten sier nei. Det er dyrt, kort tid siden forrige ol og en latterlig plassering. At Tromsø er flott og unikt stemme,r men dette er da virkelig ikke godt nok grunnla for å bygge haugevis med idrettsarenaer, samtidig som miljøkonsekvensene er stoere bla mht transport.
Gjest Corto Maltese Skrevet 1. april 2007 #12 Skrevet 1. april 2007 jeg er imot OL i Norge uansett by. Det vil bare bli en totalt dyrkelse av det Norske som det OL på Lillehammer hva en ren nasjonalistisk propaganda for og hylle Norge. nei gi OL til et annet land en Norge. OL i Tromsø vil uansett bli en fiasko
Indine Skrevet 1. april 2007 #13 Skrevet 1. april 2007 Er det ikke veldig korte dager der på den årstiden da? ← Mørketiden i Tromsø er fra 20.11 til 21.1. Lekene skal arrangeres i midten av februar, dvs lenge etter at mørketiden er over. Dagslys er det nok av. Værmessig er det en statistisk en stabil periode og ikke minst, det vil være snø.
Indine Skrevet 1. april 2007 #14 Skrevet 1. april 2007 Håper staqten sier nei. Det er dyrt, kort tid siden forrige ol og en latterlig plassering. At Tromsø er flott og unikt stemme,r men dette er da virkelig ikke godt nok grunnla for å bygge haugevis med idrettsarenaer, samtidig som miljøkonsekvensene er stoere bla mht transport. ← OL er alltid dyrt. Det vil være 24 år siden forrige OL i Norge. Hvorfor er plasseringen latterlig? Tromsø er flott og unik, men det er langt flere grunner til å legge et OL til Tromsø. Bl.a. er det en av de byene i Norge som vokser mest og derfor har en svært ung befolkning. Det gir garantier for gjenbruk. Ubygging av infrastruktur i Nord-Norge er nødvendig og særlig i Tromsø-området pga veksten. Tromsø er i dag en buffer mot utflyttingen av landsdelen. Derfor er det viktig å satse der. Nord-Norge er rikt på ressurser, men hvis all befolkningen skal klumpe seg sammen sørpå får man ikke utnyttet dette på skikkelig vis. Og hva skal vi leve av der nede alle sammen? Alle unge idrettstalenter må i dag reise sørover om de skal ha mulighet til å hevde seg nasjonalt og internasjonalt av den enkle grunn at det ikke finnes skikkelige idrettsanlegg i nord. Å sende 13 - 14 åringer sørover alene er ingen god ide, derfor går mange talenter tapt. I Sverige har man ishaller over alt, også i områder med lite befolkning. Derfor er de i verdenstoppen. Norge vil aldri bli annet enn en B-nasjon fordi man bare er villig til å satse i folkerike områder. Finnes ikke en eneste ishall nord for Levanger. Det er ikke slik at man får fram de beste talentene bare i de folkerikeste områdene. En ishall i et område med lavt befolkningantall vil være langt mer "produktivt" fordi man ikke hele tiden vil sloss med alle mulig andre aktiviteter hele tiden. Hvorfor er det miljømessig verre å bygge ut noe i nord enn i sør? Av og til har jeg inntrykk av at man vil beholde Nord-Norge som en slags naturpark der ingenting skal endres, og hvor turister sørfra kan komme og rekreere i naturskjønne omgivelser. Javel, vi har natur i massevis og vi skal ikke ødelegge den, men vi har rett til å skape oss et utkomme og må derfor ha den infrastrukturen som trengs for å få det til. Hvorfor er det transportmessig vanskeligere i Tromsø enn i Oslo? Kan det være fordi du tror at alt må komme sørfra, via Gardemoen?
Indine Skrevet 1. april 2007 #15 Skrevet 1. april 2007 jeg er imot OL i Norge uansett by. Det vil bare bli en totalt dyrkelse av det Norske som det OL på Lillehammer hva en ren nasjonalistisk propaganda for og hylle Norge. nei gi OL til et annet land en Norge. OL i Tromsø vil uansett bli en fiasko ← Jeg respekterer at du er mot OL, og jeg respekterer det du sier om nasjonalistisk propaganda. Nasjonalismen var absolutt en negativ bivirkning etter OL på Lillehammer. Men hvorfor mener du at OL i Tromsø uansett vil bli en fiasko? Den påstanden har du ikke begrunnet i det hele tatt.
talin Skrevet 1. april 2007 #16 Skrevet 1. april 2007 OL er alltid dyrt. Det vil være 24 år siden forrige OL i Norge. Hvorfor er plasseringen latterlig? Og hvem skal lide for at sportsfreakene skal få seg enda et OL. Og hvorfor skal bare Norge arrangere OL, kan ikke resten av verden også arrangere OL? Tromsø er flott og unik, men det er langt flere grunner til å legge et OL til Tromsø. Bl.a. er det en av de byene i Norge som vokser mest og derfor har en svært ung befolkning. Det gir garantier for gjenbruk. Så vi skal hoste opp 20+ millarder for at en by på 64 000 skal få en hel haug med OL anlegg. At byen vokser og at den har en ung befolkning gir ingen garantier for at det blir gjenbruk av anleggene. Ubygging av infrastruktur i Nord-Norge er nødvendig og særlig i Tromsø-området pga veksten. Tromsø er i dag en buffer mot utflyttingen av landsdelen. Derfor er det viktig å satse der. Nord-Norge er rikt på ressurser, men hvis all befolkningen skal klumpe seg sammen sørpå får man ikke utnyttet dette på skikkelig vis. Og hva skal vi leve av der nede alle sammen? Og hva gjør en så sikker på at 20+ milliarder på noe som kommer til å bli brukt i 14 dager kommer til å stoppe utflyttingen? Alle unge idrettstalenter må i dag reise sørover om de skal ha mulighet til å hevde seg nasjonalt og internasjonalt av den enkle grunn at det ikke finnes skikkelige idrettsanlegg i nord. Å sende 13 - 14 åringer sørover alene er ingen god ide, derfor går mange talenter tapt. Og hva gagner disse "talentene" oss? I Sverige har man ishaller over alt, også i områder med lite befolkning. Derfor er de i verdenstoppen. Norge vil aldri bli annet enn en B-nasjon fordi man bare er villig til å satse i folkerike områder. Finnes ikke en eneste ishall nord for Levanger. Det er ikke slik at man får fram de beste talentene bare i de folkerikeste områdene. En ishall i et område med lavt befolkningantall vil være langt mer "produktivt" fordi man ikke hele tiden vil sloss med alle mulig andre aktiviteter hele tiden. Og hvorfor må vi hoppe etter Sverige? Så etter den logikken vill en ishall som ligger i et folketomt område være mest produktiv. Hvorfor er det miljømessig verre å bygge ut noe i nord enn i sør? Av og til har jeg inntrykk av at man vil beholde Nord-Norge som en slags naturpark der ingenting skal endres, og hvor turister sørfra kan komme og rekreere i naturskjønne omgivelser. Javel, vi har natur i massevis og vi skal ikke ødelegge den, men vi har rett til å skape oss et utkomme og må derfor ha den infrastrukturen som trengs for å få det til. Fordi vi må frakte alt opp til NordNorge, alt som ikke kan produsere lokalt. Hvorfor er det transportmessig vanskeligere i Tromsø enn i Oslo? Kan det være fordi du tror at alt må komme sørfra, via Gardemoen? Fordi Tromsø er på enden av verden, noe som resten av landet ikke er.
Donpedro Skrevet 1. april 2007 #17 Skrevet 1. april 2007 Først må jeg si at jeg er generelt imot at Norge skal arrangere OL alt nå. Men HVIS man skal, så burde man satse på Oslo/Lillehammer hvis dette betyr at deler av forrige arrangement kan gjenbrukes. OL er alltid dyrt. Det er for meg ikke noe særlig godt arguement... Det vil være 24 år siden forrige OL i Norge. = 5-6 OL, det er ikke mye. Hvorfor er plasseringen latterlig? Av de grunner jeg nevnte. Bl.a. er det en av de byene i Norge som vokser mest og derfor har en svært ung befolkning. Det gir garantier for gjenbruk. Det bor tross alt ikke så mange mennekser i Tromsø og omegn, ei heller i Norge som helhet. Hvor mange bob-baner, ishaller og hoppbakker med internasjonale standarder trenger lille Norge? Ubygging av infrastruktur i Nord-Norge er nødvendig og særlig i Tromsø-området pga veksten. Tromsø er i dag en buffer mot utflyttingen av landsdelen. Derfor er det viktig å satse der. Nord-Norge er rikt på ressurser, men hvis all befolkningen skal klumpe seg sammen sørpå får man ikke utnyttet dette på skikkelig vis. Og hva skal vi leve av der nede alle sammen? Jeg syens ikke man bør arrangere et OL av distriktspolitiske grunner. (Er forøvrig utbygging i Tromsø definert som distriktspolitikk?) Alle unge idrettstalenter må i dag reise sørover om de skal ha mulighet til å hevde seg nasjonalt og internasjonalt av den enkle grunn at det ikke finnes skikkelige idrettsanlegg i nord. Å sende 13 - 14 åringer sørover alene er ingen god ide, derfor går mange talenter tapt. g derfor må man arrangere OL? Hva med å bygge en ishall, hvs det er det som skal til? MYE billigere... I Sverige har man ishaller over alt, også i områder med lite befolkning. Derfor er de i verdenstoppen. Norge vil aldri bli annet enn en B-nasjon fordi man bare er villig til å satse i folkerike områder. Finnes ikke en eneste ishall nord for Levanger. Det er ikke slik at man får fram de beste talentene bare i de folkerikeste områdene. En ishall i et område med lavt befolkningantall vil være langt mer "produktivt" fordi man ikke hele tiden vil sloss med alle mulig andre aktiviteter hele tiden. For meg er det ikke særlig vikitg å betale over 15 milliarder så Norge kan hevde seg i idretter som utøves i ishaller. For øvrig snakker man ikke her om "ishall" slik de finnes rundt omkring. Man snakker om størrelser som vikingskipet på Hamar, mao arenaer som skal romme tusner av folk. Hvorfor er det miljømessig verre å bygge ut noe i nord enn i sør? Transport, transport, transport... Alle må ta fly osv. Godt redegjort for i rapporten som evaluerte Oslo, Trondheim og Tromsø. Hvorfor er det transportmessig vanskeligere i Tromsø enn i Oslo? Blant annet fordi alle må ta fly og flyplassen er for liten. Kan det være fordi du tror at alt må komme sørfra, via Gardemoen? I og med at Tromsø ligger langt nord vil nok de fleste tilreisende komme sørfra, det er my guess.
talin Skrevet 1. april 2007 #18 Skrevet 1. april 2007 Tromsø er flott og unik, men det er langt flere grunner til å legge et OL til Tromsø. Bl.a. er det en av de byene i Norge som vokser mest og derfor har en svært ung befolkning. Det gir garantier for gjenbruk. Alle unge idrettstalenter må i dag reise sørover om de skal ha mulighet til å hevde seg nasjonalt og internasjonalt av den enkle grunn at det ikke finnes skikkelige idrettsanlegg i nord. Å sende 13 - 14 åringer sørover alene er ingen god ide, derfor går mange talenter tapt. Tromsø by har en befolkning på 64 000. Et OL koster minimum 15 000 000 000 kr. Det betyr at det vill bli investert for 234 375 per innbygger. Siden dette er medregnet alle innbyggerne i "byen" så må en ta høyde for att investeringen per hode blir mye større. Da bør disse ”talentene” kunne gjøre så mye mer en så stå på ski, for å i hele tatt kunne forsvare denne gigantiske penge bruken.
eeeh... Skrevet 1. april 2007 #19 Skrevet 1. april 2007 Oslo har fått operaen som de har "mast" om i mange år, så hvorfor kan de sørpå ikke være glad på nordnorges vegne?
Donpedro Skrevet 1. april 2007 #20 Skrevet 1. april 2007 Oslo har fått operaen som de har "mast" om i mange år, så hvorfor kan de sørpå ikke være glad på nordnorges vegne? ← Har du ikke fått med deg at "de sørpå" ikke er en ensartet masse. Jeg antar at "de nordpå" heller ikke er det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå