Gjest Gitte Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 Jeg og min kjære skal flytte sammen i juni. Vi har hele tiden vært innstilt på å leie leilighet. Dit vi skal flytte ligger leieprisene på gj.snittlig 6500,- for små leiligheter eksl. strøm etc. Nå har vi da begynt å tenke på muligheten for å kjøpe oss et lite krypin istedet. Men: vi har ikke mye i egenkapital, vi har begge bsu men ikke mer enn ca 50 000 til sammen. I tillegg har min kjære noe sparepenger, men der har vi ikke 100% oversikt enda. Vi har litt inntekt nå, men er hovedsaklig studenter. De siste årene har min inntekt ligget på ca 150 000 pr år. Jeg har ikke hatt studielån, men det må jeg ta til høsten siden vi skal flytte. Noen som har noen formening om det er mulig for oss å få lån? evt CA hvor mye det kan være snakk om? Utdanningen vi tar har ekstremt gode muligheter for jobb når vi er ferdige, men dette er kanskje ikke noe banken tar i betraktning... Noen synspunkter eller tips?
Frey Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Jeg ville vært forsiktig med å låne 100% nå som renta er på vei opp. Leiepris kan tross alt ikke reguleres opp mer enn en gang pr år og da i forhold til konsumprisindeksen. Et lån kan plutselig øke flere ganger i året og boligprisene kan falle. Da er det bedre å leie og heller prøve og øke egenandelen - mener nå jeg
Gjest Gitte Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 Takk for svar.. Å spare penger kan jo bli en utfordring. Tror vi skal ta oss en tur i banken å se hvor mye vi evt kan få i lån, og undersøke litt mer rundt dette før vi tenker noe mer. Leieprisene ligger jo forholdsvis høyt fra før, så hvis det blir nogenlunde det samme å betale pr mnd er det vel ikke tvil om at det lønner seg å kjøpe? Som sagt, må undersøke dette mer.
Amygdala Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 (endret) Jeg og samboeren min kjøpte i mai i fjor, da lånte vi hele lånebeløpet på førstehjemslån. Det gunstigste og tryggeste hadde absolutt vært å ha egenkapital, men det hadde vi altså ikke dessverre. Vi fikk beskjed fra banken om at vi kunne få låne 1,1 mill men vi endte opp med å låne 920 000. Banken vi brukte la vekt på at det vi studerte var "trygge og lønnsomme" yrker (vet ikke om jeg er helt enig men banken om akkurat det med "lønnsomme" men, hehe) og på det at det bare var 8 mnd til samboeren min var ferdig utdannet. Banken ville også gjerne "godkjenne" leiligheten først, slik at vi ikke ble lurt. Angrer ikke på at vi kjøpte istedenfor å leie. Men vi tenkte nøye igjennom avgjørelsen og la inn en stooor slingringsmonn i forhold til hvor stort lån vi klarer å betjene slik at vi er sikre på at vi skal klare oss fint økonomisk selv om renta skyter til værs Vi var heldige og fikk tak i en leilighet i noe som nå er et SVÆRT etterspurt område der leilighetene i dag gjerne går langt over takst og blir solgt på bare få dager. I dag, 10-11 mnd etter, er leiligheten verd nesten 1,2 mill. EDIT: skrivefeil Endret 31. mars 2007 av Amygdala
Frey Skrevet 31. mars 2007 #5 Skrevet 31. mars 2007 (endret) Bare husk at et lån med månedlige utgifter kan fort øke fra 6000 opp til 8-9000 pr mnd med renteøkningen framover. Den har jo økt endel det siste året men forventes å øke enda mer. Få banken til å sette opp hva lånet koster dere pr mnd med 5, 7 og 9% rente. Dere må være forberedt på å måtte betale det høyeste. Vet dere at det klarer dere ikke så styr unna. Sjekk også om avdragsfritt lån under studietiden, det vil redusere månedlige utgifter. Endret 31. mars 2007 av Frey
Gjest niomi Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Man bør regne at man klarer 10% rente. Ved 10% rente, 30 års nedbetaling og terminbeløp 6.500,-, vil dere kunne låne ca. 750.000. Husk at på de fleste leiligheter vil det tilkomme husleie i tillegg.
Gjest Gitte Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Man bør regne at man klarer 10% rente. Ved 10% rente, 30 års nedbetaling og terminbeløp 6.500,-, vil dere kunne låne ca. 750.000. Husk at på de fleste leiligheter vil det tilkomme husleie i tillegg. ← Vi har sittet med lånekalkulatorer en stund nå, og sett på forskjellige.. Har tatt høyde for opptil 10% rente på lånet. De leilighetene vi har tittet litt på er små, men store nok, og koster ikke mer enn 500 000,-. Om vi må betjene et lån på 6500 i mnd + strøm, internett osv osv blir vel ikke stort annerledes enn å betjene en husleie på 6500,-.. Mulig jeg er naiv her. Vi forventer jo å gå oppå hverandre uansett om vi leier eller eier, og leser jo til stadighet om at det lønner seg å eie fremfor å leie.. Har også snakket litt om forholdet vårt generelt, og om at å kjøpe er mer "alvorlig" enn å leie. Har selvfølgelig ingen garantier for at forholdet holder selv om vi tror det nå men.. Vanskelig. Hadde ikke forventet å tenke på å kjøpe før om 3 år. Det skal sier at jeg er ferdig med en bachelor i økonomi nå i mai, og starter på en bachelor i systems engineering i juni. Min kjære starter også på ingeniør, så utdanningsmessig stiller vi vel ikke såå dårlig...?
Pus74 Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Har dere hørt med postbanken da? De har jo noe som heter førstehjemslån med rentetak. Med Postbanken Førstehjemslån med rentetak sikrer de at renten på boliglånet ditt ikke vil øke med mer enn 3,00 prosentpoeng i avtaleperioden, som er frem til 2. januar 2010.
Frey Skrevet 31. mars 2007 #9 Skrevet 31. mars 2007 De leilighetene til 500 000, hvor høy fellesgjeld er det på disse? Det må også taes med i det totale låneregnestykket. Hvis innskuddet er 500' og fellesgjelden er på 1.2 mill regnes det at dere har 1.7 mill i lån. Merk også at leiligheter med høy fellesgjeld ble solgt for 50 øre på slutten av åttitallet når renta gikk i været den gangen.
Gjest Gitte Skrevet 31. mars 2007 #10 Skrevet 31. mars 2007 De leilighetene til 500 000, hvor høy fellesgjeld er det på disse? Det må også taes med i det totale låneregnestykket. Hvis innskuddet er 500' og fellesgjelden er på 1.2 mill regnes det at dere har 1.7 mill i lån. Merk også at leiligheter med høy fellesgjeld ble solgt for 50 øre på slutten av åttitallet når renta gikk i været den gangen. ← De står med fellesgjeld på rundt 30 000 alle sammen. ca 1500,- i husleie. Vi får ta oss en tur i banken og se hva mulighetene. Jeg har en tendens til å drømme fælt
Gjest Gitte Skrevet 31. mars 2007 #11 Skrevet 31. mars 2007 Har dere hørt med postbanken da? De har jo noe som heter førstehjemslån med rentetak. Med Postbanken Førstehjemslån med rentetak sikrer de at renten på boliglånet ditt ikke vil øke med mer enn 3,00 prosentpoeng i avtaleperioden, som er frem til 2. januar 2010. ← Postbanken har vi ekstremt dårlige erfaringer med fra tidligere, men min kjære er fortsatt kunde der så det er kanskje verdt å sjekke ut Takk for tips
Gjest Gitte Skrevet 14. april 2007 #12 Skrevet 14. april 2007 Vi fikk 1 mill i lån, men ser på leiligheter som ligger på rundt 800 000 nå Kanskje vi blir boligeiere snart
Adonia Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 vi har lån hos dnbnor, lånte 100% (1.44 mill) men siden det er førstehjemslån har vi rentetak på 2.75% så det føles ganske trygt Om jeg ikke husker feil fikk vi 1.35mill i lån av banken med samlet inntenkt på rundt 350000, men med pappa som kausjonist fikk vi 1.44.
Plonk Skrevet 14. april 2007 #14 Skrevet 14. april 2007 Hvis dere kan kjøpe leilighet til 500 000 kroner er det ikke noe å nøle med. Her jeg bor får man ingenting under millionen lenger. Det lønner seg stort sett å kjøpe, hvis man har et perspektiv på minst et par år. Boligprisene kan stagnere og renten kan stige, men det skal likevel en del til å ikke klare et avdragsfritt lån, og det er virkelig ingen som har solgt med tap i dette landet de siste femten årene. Hvis dere venter, risikerer dere at prisene går fra dere. Det kjenner jeg mange som har opplevd de siste årene, de har satt seg på gjerdet for å vente, og vips, så hadde de ikke muligheten lenger. Hittil har boligprisene steget raskere enn folk har greid å spare. Det er mulig de bremser litt akkurat nå, men det skal mer til enn et par prosents renteøkning for at de skal gå ned. Ikke engang 11. september gjorde annet enn å få på bremsene en liten stund.
Amalie_85 Skrevet 14. april 2007 #15 Skrevet 14. april 2007 hvor fikk dere lån da? jeg syns heller ikke postbanken var noe særlig, ikke ble de noe bedre da jeg rinte å hørte om hvordan det var med lån. Men det var lite hjelp å få. Men endte opp med dnb, og jeg vet vi kunne fått 3 år avdragsfritt fordi jeg studerer. Men vi begynte bare å betale med en gang. Går jo fortere ned da.
Gjest Gitte Skrevet 14. april 2007 #16 Skrevet 14. april 2007 Hvis dere kan kjøpe leilighet til 500 000 kroner er det ikke noe å nøle med. Her jeg bor får man ingenting under millionen lenger. Det lønner seg stort sett å kjøpe, hvis man har et perspektiv på minst et par år. Boligprisene kan stagnere og renten kan stige, men det skal likevel en del til å ikke klare et avdragsfritt lån, og det er virkelig ingen som har solgt med tap i dette landet de siste femten årene. Hvis dere venter, risikerer dere at prisene går fra dere. Det kjenner jeg mange som har opplevd de siste årene, de har satt seg på gjerdet for å vente, og vips, så hadde de ikke muligheten lenger. Hittil har boligprisene steget raskere enn folk har greid å spare. Det er mulig de bremser litt akkurat nå, men det skal mer til enn et par prosents renteøkning for at de skal gå ned. Ikke engang 11. september gjorde annet enn å få på bremsene en liten stund. ← hvor fikk dere lån da? jeg syns heller ikke postbanken var noe særlig, ikke ble de noe bedre da jeg rinte å hørte om hvordan det var med lån. Men det var lite hjelp å få. Men endte opp med dnb, og jeg vet vi kunne fått 3 år avdragsfritt fordi jeg studerer. Men vi begynte bare å betale med en gang. Går jo fortere ned da. ← 500 000 er det mulig å få leilighet for, men da med veldig høy fellesgjeld siden det er nye, bittesmå leiligheter som blir solgt. Vi kjøper i en by, men ikke en av norges "store", men i veldig utvikling så de fleste forventer at prisene der vil stige drastisk. Satser på en leilighet rundt 7-800 000 hvor fellesgjelda er lav. Lånet fikk vi i dnb nor, fikk også "tilbud" om avdragsfritt lån i 3 år, men vi har bestemt oss for at vi nok starter med å betale avdrag selv om vi er studenter. Nå gjelder det bare å faktisk finne en leilighet Bestilte et prospekt i går da. hehe
Amalie_85 Skrevet 15. april 2007 #17 Skrevet 15. april 2007 500 000 er det mulig å få leilighet for, men da med veldig høy fellesgjeld siden det er nye, bittesmå leiligheter som blir solgt. Vi kjøper i en by, men ikke en av norges "store", men i veldig utvikling så de fleste forventer at prisene der vil stige drastisk. Satser på en leilighet rundt 7-800 000 hvor fellesgjelda er lav. Lånet fikk vi i dnb nor, fikk også "tilbud" om avdragsfritt lån i 3 år, men vi har bestemt oss for at vi nok starter med å betale avdrag selv om vi er studenter. Nå gjelder det bare å faktisk finne en leilighet Bestilte et prospekt i går da. hehe ← så morro da jeg er veldig gla for at vi fikk i dnb, de er kjempe hjelpsomme og flinke til å forklare, hvertfall de 2 jeg har hatt kontakt med når det gjaldt huskjøpet. Blir spennende å ser om dere finner dere noe fint sammen da
Plym Skrevet 15. april 2007 #18 Skrevet 15. april 2007 Vi hadde ikke egenkapital da vi kjøpe hus, men foreldrene våre delte på å kausjonere for de siste 20 %. Da fikk vi billig rente på topplånet også, og beløpet de kausjonerte for var ikke høyt nok til å miste nattesøvnen av
Gjest Gitte Skrevet 15. april 2007 #19 Skrevet 15. april 2007 så morro da jeg er veldig gla for at vi fikk i dnb, de er kjempe hjelpsomme og flinke til å forklare, hvertfall de 2 jeg har hatt kontakt med når det gjaldt huskjøpet. Blir spennende å ser om dere finner dere noe fint sammen da ← Jepp Jeg ble overrasket over hvor hyggelig han rådgiveren i banken var, hadde kanskje forventet en litt mer lunken holdning siden vi ikke har så mye penger fra før Vi ble rådet til å la bsu-kontoene våre stå, så vi tar 100% finansiering på lånet. Ville ikke be foreldre om å stille som kausjonister på lånet vårt. Leste på nettsidene til norges eiendomsmeglerforbund at det blir lagt ut flest leiligheter mellom påske og st.hans. Passer oss bra :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå