Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 31. mars 2007 #1 Skrevet 31. mars 2007 Må den som skal bære babyen i dåpen vere fadder? Vi ynskjer at morfaren til knerten skal bære han til dåpen, men morfaren er ikkje medlem i statskyrkja eller andre trussamfunn, kan han ikkje vere gudfar då?
liv Skrevet 31. mars 2007 #2 Skrevet 31. mars 2007 Det er opp til presten om han kan være fadder, dere bestemmer jo hvem som bærer selv uavhengig av faddere
minnimy Skrevet 31. mars 2007 #3 Skrevet 31. mars 2007 han kan ikke være fadder,men skal ikke gjøre noe om han bærer,men han kan ikke føres opp noen sted at han er gudfar.det kalles visst kontaktperson,da må en være medlem i kirken. samboeren min bar datteren vår til dåpen,men det er br haoren som har hovedansvar.(kontaktperson når vi får gaver 1 år,2 år osv) (syntes det er så fint når faren bærer.) med nr to var det farmor som bar og hun er gudmor/kontaktperson også.
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 31. mars 2007 #4 Skrevet 31. mars 2007 Takk for svar! Det var pappa som ikkje trudde han kunne bære til dåpen fordi han trudde han måtte vere fadder. Men då er jo alt i orden, for fadrane er i boks!
Lula Skrevet 31. mars 2007 #5 Skrevet 31. mars 2007 han kan ikke være fadder,men skal ikke gjøre noe om han bærer,men han kan ikke føres opp noen sted at han er gudfar.det kalles visst kontaktperson,da må en være medlem i kirken. ← Min nevø har en fadder som ikke står i statskirken. Var ikke noe problem det.
Gjest lakenskrekk Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 han kan ikke være fadder,men skal ikke gjøre noe om han bærer,men han kan ikke føres opp noen sted at han er gudfar.det kalles visst kontaktperson,da må en være medlem i kirken. ← Dette er feil. Man kan ofte være fadder selv om man ikke er medlem i statskirken. Likevel er det ikke alle prester som tillater det. Faddere som ikke er medlem føres opp på samme måte som de andre fadderne.
Tusenfryd Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Hvem som helst kan bære inn i kirken og senere opp til selve dåpen. Den kan være fadder som ikke fornekter barnedåp. Retningslinjene er klare og finnes på www.kirken.no Gudfar og gudmor er begreper fra da vi var katolikker, og det har vi ikke vært i dette landet siden 1538 eller noe sånn... Når ar reformasjonen, da? (vi er protestanter i Norge)
Gjest Frysepulver Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Mine søstre har faddere som ikke er medlem av statskirken. En av fadderne er katolikk (da går det jo greit fordi katolikker ikke fornekter dåp) og noen er utmeldt av statskirken. Ble ikke sjekket tror jeg. De spurte vel, men vi løy
minnimy Skrevet 1. april 2007 #9 Skrevet 1. april 2007 Dette er feil. Man kan ofte være fadder selv om man ikke er medlem i statskirken. Likevel er det ikke alle prester som tillater det. Faddere som ikke er medlem føres opp på samme måte som de andre fadderne. ← vi ville ha en som ikke var medlem i statskirken til å være fadder,men det var bare å glemme,hun var så bestemt, fikk inntrykk av at sånn var det generelt rundt omkring også. bra de er sååååå streng alle steder da
Gjest lakenskrekk Skrevet 1. april 2007 #10 Skrevet 1. april 2007 vi ville ha en som ikke var medlem i statskirken til å være fadder,men det var bare å glemme,hun var så bestemt, fikk inntrykk av at sånn var det generelt rundt omkring også. bra de er sååååå streng alle steder da ← Noen prester og kirkekontor er steile på dette, men slett ikke alle. Det er mulig å bytte prest hvis man er på et litt større sted. Fadderrollen er i utgangspunktet å oppdra barnet i den kristne tro, men foreldrene kan argumentere med at personen de ønsker som fadder vil være med å gi barnet kjærlighet og de riktige verdier.
Bomull Skrevet 2. april 2007 #11 Skrevet 2. april 2007 Jeg har aldri blitt spurt om jeg er medlem av statskirken når jeg har vært fadder i allefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå