Gå til innhold

Forvirring med kleskoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sendte ut innbydelsene våre med kleskode 'mørk dress/kjole og hvitt'. Vi har blandt annet invitert en del svensker, og jeg tenkte ikke på at de kanskje ikke vet hva 'kjole og hvitt' er. Så et par dager senere fikk moren min en litt forvirret telefon med spørsmål om det virkelig var mening at de kvinnelige gjestene skulle ha hvit kjole... :ler:

Litt bedre gikk det med den tyske oversettelsen. Jeg ba en tysk kolega oversette innbydelsen, og han skjønte heller ikke dette med 'kjole og hvitt'. Der ble det da stående 'mørk dress/kjole'. Jeg skjønte jo ikke plukk av teksten, så sendte den ut før jeg fikk pratet med ham og hørt at han ikke helt hadde vist hva å skrive :)

Mye man skal tenkte på når man invitere til bryllup, ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de ikke pynter seg i hvit kjole så :D

Gjest Vampyra
Skrevet

Som gjest liker jeg å vite hvor pyntet jeg skal være, så jeg setter veldig pris på å få en kleskode!

Skrevet

uff da, språkforvirring er jammen ikke lett!

Får håpe det ordner seg for dere!

Skrevet
Ikke for å være slem, men er egentlig gjestenes kjoler noen big deal?

Synes "Mørk dress/kjole" er aldeles ypperlig, jeg. Alle skal pynte seg, men ikke overdrevet. Høres supert ut, uansett hvordan gjestene tolker det!

Skjønner at det er forskjell på gjestenes språk her, da. Men likevel ikke. Pynt deg, så går det vel greit... uansett språk :sjenert:

Poenget er jo at "mørk dress/kjole og hvitt" SLETT IKKE er betyr det samme som "mørk dress/kjole" da. Kjole og hvitt har jo ikke noe med en KJOLE å gjøre, og er jo HERRENS antrekk (galla) så om de ønsket den "høye stilen" over det, så blir ikke "kjole" akkurat helt treffende...

Gjest toppi
Skrevet

Dresskode mørk dress/kjole og hvitt er litt merkelig.

Enten skriver man : mørk dress/smoking eller galla ( som betyr smoking/kjole og hvitt).

Mørk dress og snippkjole (kjole og hvitt) har ikke noe med hverandre å gjøre.

Kjenner man ikke dresskodene bør man rett og slett bare skrive 'pent antrekk'.

Skrevet

Som toppi skriver, en rar kleskode. Jeg hadde nok klødd meg hodet hvis jeg hadde fått en innbydelse med det ihvertfall :klø:

Gjest niomi
Skrevet

"Kjole og hvitt" er heller ingen dresskode - riktig kode for det er "galla". Galla innebærer kjole og hvitt eller smoking på mennene, og fotside kjoler på kvinnene. Bunad regnes som gallaantrekk.

Dresskoden "mørk dress" innebærer naturlignok mørk dress på mennene og kjole til minst under knærne på kvinnene. Evt. fotsid kjole, men mindre "oppdresset" enn gallakjole.

Skrevet

Ja, at kopmbinasjonen var noe merkelig, da den "hoppet over" smoking på et vis er jo så.

Uansett, alltid en fordel om kleskoder forstås, så merkelige oversettelser kan jo gi.... merkelige løsninger. vi får nå håpe det ikke blir hvite kjoler på hele gjengen :)

Skrevet

Vi fikk også noen spørsmål om dresskoden. Vi skrev "mørk dress/bunad". Vi mente jo at de som har lyst, kan komme i bunad, og de som ikke har lyst, eller ikke har bundad, kommer i mørk dress. Men en del ringte og trodde at mennene skulle ha mørk dress, og damene bunad...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Enig med de som undrer seg over dresskoden til TS. Mørk dress og galla kan jo bli en noe merkelig blanding... :klø:

Skrevet
Dresskoden "mørk dress" innebærer naturlignok mørk dress på mennene og kjole til minst under knærne på kvinnene. Evt. fotsid kjole, men mindre "oppdresset" enn gallakjole.

Er det dette jeg skal skrive når jeg vil undgå at gjestene kler seg alt for fint? Hva mener pent antrek da?

Skrevet

"pent" er en ikke-eksisterende sak egentlig, som alle definerer som man selv vil...

Gjest niomi
Skrevet

Ja, jeg ville valgt det. Eller "pent antrekk," rett og slett, eller "pent sommerantrekk," dersom det er det dere er ute etter.

Skrevet
Vi fikk også noen spørsmål om dresskoden. Vi skrev "mørk dress/bunad". Vi mente jo at de som har lyst, kan komme i bunad, og de som ikke har lyst, eller ikke har bundad, kommer i mørk dress. Men en del ringte og trodde at mennene skulle ha mørk dress, og damene bunad...

Bunad er vel lov uansett dresskode, tror jeg :) Hadde blitt både morsomt og fint om alle damene kom i bunad da.

Skrevet

Ja, hadde blitt veldig fint om alle kom i bundad, vi skal ha bryllupet på ein gard og bunad passar veldig bra inn. Men vil ikkje presse nokon, liksom, og eg skal jo ikkje ha bunad sjølv heller.

Skrevet
Ja, hadde blitt veldig fint om alle kom i bundad, vi skal ha bryllupet på ein gard og bunad passar veldig bra inn. Men vil ikkje presse nokon, liksom, og eg skal jo ikkje ha bunad sjølv heller.

Vet om folk som har skrevet "mørk dress, gjerne bunad"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...