Leeloo Skrevet 30. mars 2007 #1 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg er i den situasjonen at jeg er "heltalenemor" og har flyttet tilbake til mitt hjemmsted. Jeg har nettopp avsluttet mammapermisjon og skal begynne å søke jobb. Som tidligere arbeidsgiver vet jeg at alenemødre gjerne havner i NEI bunken med en gang (spesielt i den bransjen jeg søker, det vil være nok av søkere, og det er ikke flust med gode jobber på dette stedet). Hvor galt er det av meg å droppe all info om sivilstatus i søknaden? Jeg kan jo ikke legge ut over flere sider hvorfor det likevel ikke vil være noe problem å ansette meg. Jeg vil bare så gjerne ha en liten mulighet til å bli innkalt på intervju, der kan jeg argumentere og "snakke meg inn" mye enklere enn i en kortfattet søknad. Jeg er ellers godt kvalifisert for jobben, og har barnehageplass samt stort nettverk her. Noen som har gode argumenter for/mot? Jeg lyver jo ikke, bare nevner det ikke overhode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 30. mars 2007 #2 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) for å si det sånn, jeg frarådet en venninne å begynne BÅDE søknaden OG CV-en med informasjon om sønnen sin, at hun er alene med han, at han er det viktigeste i livet hennes etc. Det er jo som å be om å ikke bli innkalt. Jobben driter i ungene dine, de vil vite at du kommer på jobb og gjør en god jobb. Endret 30. mars 2007 av Frysepulver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Marple Skrevet 30. mars 2007 #3 Del Skrevet 30. mars 2007 Du kan jo skrive Sivilstatus:"Ugift, 1 barn" eller lignende uten å utbrodere dette nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 30. mars 2007 #4 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg har aldri forstått hvorfor sivilstatus hører hjemme i en CV, synes det bør være revnende likegyldig for den som ansetter. Gjør som Ms. Marple sier, det er i allefall nøytralt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 30. mars 2007 Takk for svar, det er uvant å skulle ut på jobbmarkedet i en helt annen situasjon enn da jeg søkte jobb sist, vil ikke gjøre det vanskeligere for meg selv enn nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 31. mars 2007 #6 Del Skrevet 31. mars 2007 Du trenger slett ikke å skrive sivilstand på CV/søknad. Jeg vil ikke karakterisere det som å holde tilbake info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heidi26 Skrevet 8. april 2007 #7 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg jobber mye med rekruttering, og CV'er uten sivil status og alder havner rett i nei bunken. Dette fordi det er vanlig å skrive sivil status, og derfor blir søknader som mangler dette gjerne sett på som forsøk på å holde tilbake informasjon. det vi gjerne tenker er at "hva mer skjuler denne personen"? Foreslår du skriver ugift, 1 barn... det er ikke noe negativt i det. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 8. april 2007 #8 Del Skrevet 8. april 2007 Dersom lederen i bedriften din har det minste peiling på fraværsstatistikker, legger han deg i "Ja-bunken". Det er faktisk alenemødre som har det laveste sykefraværet, selv om mange tror det er omvendt. Det høyeste fraværet ligger hos unge, single. Korttidsfraværet, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne_ Skrevet 8. april 2007 #9 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg jobber mye med rekruttering, og CV'er uten sivil status og alder havner rett i nei bunken. Dette fordi det er vanlig å skrive sivil status, og derfor blir søknader som mangler dette gjerne sett på som forsøk på å holde tilbake informasjon. det vi gjerne tenker er at "hva mer skjuler denne personen"? Foreslår du skriver ugift, 1 barn... det er ikke noe negativt i det. Lykke til ← jeg har ikke skrevet sivil status på CVen min, har faktisk ikke tenkt over det (er singel, aleneboer). Men jeg har kommet på flere intevjuer jeg. Hvis man er godt kvalifisert til stillingen og kan vise til gode resultater/papirer synes jeg det er underlig at man skal havne i "nei-bunken" pga en utelatt detalj. Jeg har forøvris pleid å skrive at jeg har hatt lavt sykefravær tidligere, og det er viktigere enn hvilken sivile status jeg har. Man kan prøve å generalisere så mye man vil, men det vil alltid være unntak fra slike statistikker. Min erfaring fra yrkeslivet så langt er imidlertid at de kvinnene som har barn svært sjelden kan jobbe overtid. Mens mennene som har barn oftere sitter lenge. Så det sier vel litt om hvordan kjønnsrolemønsteret fortsatt er i mange familier, desverre..(men selvsagt er det ikke alltid slik for alle familier, men nylig publisert undersøkelse viser jo at nettopp kvinner med barn henger etter lønns- og karrieremessig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 9. april 2007 #10 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg skriver kun hvor gammel jeg er og om jeg er gift eller ikke. Jeg skriver ikke om jeg har barn eller ikke. Av den grunn at det har de faktisk ikke noe med. Og jeg er i den alderen at om jeg ikke hadde hatt barn så hadde de med en gang tenkt at skulle jeg ha barn så haster det. Og jeg vil ikke bli lagt i nei-bunken pga. mangel på barn og en høy alder. Det er ikke alle som vil ha barn, ei heller kan få barn så jeg mener det blir feil å plukke ut folk etter de kriteriene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 13. april 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 13. april 2007 Bare for å oppdatere; jeg ble kalt inn på intervju i dag Passet på å nevne at jeg har barn på telefonen, så tror de forhåpentligvis ikke at jeg prøver å "lure til meg" en jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig eks-frue Skrevet 15. april 2007 #12 Del Skrevet 15. april 2007 Som jeg skrev i et annet innlegg her nå har jeg nettopp fått meg ny jobb. Hos en arbeidsgiver som faktisk så det som et pluss at jeg takler en hverdag alene med barn. I CV skriver jeg ugift, 2 barn. Legger ikke ut noe mer enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå