Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 30. mars 2007 #1 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg må operere ut visdomstennene mine, alle fire og muligens en femte tann... Jeg hadde ingen planer om å være våken under dette, men det virker som at lokalbedøvelse er det mest vanlige. Kan ikke forstå at Nesten ingen av mine visdomstenner har kommet frem, og kun to av de har presset seg litt gjennom tannkjøttet... Er det noen som har noen erfaringer med dette? Eventuelt har noen forslag om hvilke klinikker/tannleger som er flinke? Og eventuelt pris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 30. mars 2007 #2 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg fjernet alle mine visdomstenner for noen år siden. Tre av dem var kommet opp, den fjerde var det ikke. Fikk lokalbedøvelse, dvs vanlig tannlegebedøvelse, men i større dose enn ved boring. Kjente ingenting under selve "operasjonen", men trengte smertestillende noen dager etterpå. Jeg gjorde dette hos min egen tannlege, men vet at mange henviser til andre. Jeg skulle nok også ha vært hos en ekspert - han brukte 2,5 timer på den første! Tok nesten skrekken, men de andre gikk det mye fortere med. Det går nok fint, skal du se. Lykke til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 30. mars 2007 #3 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg har opperert ut to visdomstenner. Begge to vokste langt under de andre tennene. Gjorde dette med lokalbedøvelse og det gikk helt bra. Hadde ikke noe særlig vondt i ettertid heller, så jeg var nok heldig. Dette er mange år siden så jeg aner ikke hvilken tannlege jeg gikk til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 30. mars 2007 #4 Del Skrevet 30. mars 2007 Har fått operert ut mine to visdomstenner nede. Fikk de operert ut av kjeveortoped mens jeg var lokalbedøvd, kjente ingenting av selve operasjonen og trengte litt smertestillende et par dager etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 30. mars 2007 #5 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg fjernet alle fire vidomstennene under narkose, på grunn av tannlegeskrekk. Tannlegen min skrev en henvisning til sykehuset. Det gikk veldig bra, og jeg hadde nesten ingen smerter etterpå heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2007 #6 Del Skrevet 30. mars 2007 Har hatt operativ fjerning av alle visdomstennene pga at de ikke kom helt opp. Alle ble tatt hos kjevekirurg, men i vanlig tannlegestol og med vanlig tannlegebedøvelse. To fungerte helt prikkfritt - trengte ikke Ibux en gang, mens to var et helvete. I begge tilfellene skyldtes det tannlegen mer enn selve fjerninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsikke Skrevet 30. mars 2007 #7 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jeg opererte en visdomstann for halvannen uke siden. Det var nederst i kjeven, og de er visst verre å operere ut enn de oppe har jeg hørt. Historien min er vel kanskje ikke det du trenger å høre hvis du gruer deg, bare så du er forberedt Jeg angrer på at jeg gikk til en vanlig tannlege, istedenfor å gå til en spesialist. Jeg tror mange spesialister er flinkere, siden det er noe de gjør hver dag. Først fikk jeg satt lokalbedøvelse, han stakk to ganger, og halve ansiktet føltes helt bedøvd, og hele tunga. Utrolig ubehagelig. Tannlegen holdt på å rive og slite i over en halvtime for å få den ut, mens assistenten hans stod med en sånn greie som suger til seg blodet. Så sydde han igjen. Jeg var der inne i en time til sammen. Jeg tror han sydde et sting for lite, for det blødde noe helt vanvittig resten av dagen, jeg orket ikke spise en gang, for det blødde så mye. Men har lest her inne at mange får lagt på et kompress for å stoppe blodet, så det skal ihvertfall jeg spørre om neste gang hvis jeg må operere flere tenner. Kjente ikke noe smerte under operasjonen, men hørte jo lydene og kjente hvordan han dro til for å få den ut, det er noe av det verste jeg har vært med på. Jeg har hatt helt sinnsykt vondt i over en uke nå, og går fortsatt på smertestillende, noe som gjør at jeg er utrolig trøtt og sløv i tillegg. Har også mye øreverk, sannsynligvis fordi han har vært borti noen nerver. Jeg var å tok ut stingene her om dagen, og da viste det seg at det har lagt seg noen matrester nede i operasjonssåret, så nå må jeg skylle det med en sprøye hver dag i ca. 2 uker, og hvis det ikke går vekk så må han legge et gassbind med bakteriedrepende middel oppi såret. *skrekk og gru* Så nå er jeg veldig bekymret for å få betennelse. Lykke til! Håper det blir mer smertefritt for deg Endret 30. mars 2007 av Solsikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 30. mars 2007 #8 Del Skrevet 30. mars 2007 Hehe! Jeg har gjort meg opp den meningen at jeg SKAL ha narkose!! For jeg må ta ut 4 tenner og da vil det være enklere å gjøre det med narkose har jeg en følelse av... Vet ikke om det er slik at de kun tar to tenner i gangen om det er lokalbedøvelse... Uansett jeg vil sovne for å så våkne opp å være ferdig med hele møkka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 30. mars 2007 #9 Del Skrevet 30. mars 2007 Har hatt operativ fjerning av alle visdomstennene pga at de ikke kom helt opp. Alle ble tatt hos kjevekirurg, men i vanlig tannlegestol og med vanlig tannlegebedøvelse. ← samme her, bortsett fra at jeg bare har fjernet en (hadde heldigvis bare to visdomstenner, den ene kan trekkes på vanlig måte). jeg trengte bare smertestillende første dagen, og de tok jeg bare for sikkerhets skyld. og jeg er SKIKKELIG pingle! og har veldig tannlegeskrekk... men det gikk så bra! kjente helt ærlig ingenting bortsett fra sprøytestikkene -ille nok for en med sprøyteskrekk, men- så jeg var overrasket over hvor greit det gikk. tok en halvtime hos kjevekirurg, kosta 3000 kr. trygdekontoret dekket 1300,- om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 30. mars 2007 #10 Del Skrevet 30. mars 2007 jeg var hos en kjevekirurg i oslo, rett ved colosseumklinikken, som tannlegen min anbefalte. hadde lest masse her og rundt omkring på nettet om hvor vondt det var, de fæle lydene, presset og draingen når tanna skulle ut, at du ikke kan ete eller drikke på mange timer, alle smertestillende du trenger i tiden etterpå, osv. men jeg kan fortelle: tok røntgenbilder, satte meg i stolen, jeg fikk endel bedøvelse, han stakk en dings i tannkjøttet og spurte om jeg kjente noe -det gjorde jeg ikke- og begynte. jeg kjente ikke noe i det hele tatt. det var ikke så hyggelig da han delte tanna -tenk deg vinkelsliper på metall rett ved øret ditt- pga lyden, men jeg kjente ikke at han dro ut tanna/tannbitene. sydde igjen med to sting og dett var dett. la over en bitteliten kompress som jeg skulle bite ned på, og ha der i et par timer. selvfølgelig kunne jeg drikke vann, mat skulle jeg kjenne etter selv, det var sikkert ikke så godt å tygge på den siden. kompressen var det omtrent ikke blod på i det hele tatt, ikke blødde jeg noe senere heller. ekkelt at det var et hull der, men. stingene tok jeg etter ei uke -grudde meg nesten mer til det!- men kjente ikke noe da heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 31. mars 2007 #11 Del Skrevet 31. mars 2007 Hehe! Jeg har gjort meg opp den meningen at jeg SKAL ha narkose!! For jeg må ta ut 4 tenner og da vil det være enklere å gjøre det med narkose har jeg en følelse av... Vet ikke om det er slik at de kun tar to tenner i gangen om det er lokalbedøvelse... Uansett jeg vil sovne for å så våkne opp å være ferdig med hele møkka ← Jeg tok bare en om gangen, jeg. Tror neppe det er noen som tar alle fire samtidig i lokalbedøvelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 31. mars 2007 #12 Del Skrevet 31. mars 2007 Hehe! Jeg har gjort meg opp den meningen at jeg SKAL ha narkose!! For jeg må ta ut 4 tenner og da vil det være enklere å gjøre det med narkose har jeg en følelse av... Vet ikke om det er slik at de kun tar to tenner i gangen om det er lokalbedøvelse... Uansett jeg vil sovne for å så våkne opp å være ferdig med hele møkka ← For din egen del så ville jeg ikke fjernet alle 4 på en gang. Det er ikke så veldig behagelig å tygge de første dagene.. Det vanlige er at man fjerner to tenner på samme side i slengen. Jeg har en skikkelig solskinnshistorie om visdomstann-fjerning. Jeg fjernet mine hos en kjeveortoped med lokalbedøvelse. Kjente ingenting, selv om den nederste tanna på høyre side måtte deles i to før den kunne fjernes. Ble litt hoven etter det. Andre gangen kunne man ikke se at jeg hadde trukket tenner engang. Men solskinnsdelen er at jeg omtrent ikke hadde vondt i det hele tatt etterpå. Neste kveld spiste jeg biff uten problemer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 31. mars 2007 #13 Del Skrevet 31. mars 2007 Trur ikkje dei har lov til å trekke alle på ein gong, fordi tunga blir bedøvd når ein bedøver på begge sider, så dei kan berre ta ei side av gongen. Og full narkose er ein risiko i seg sjølv, så det unngår dei så vidt meg bekjent. Eg tok mine på Tannlegehøgskulen, så eg betalte nesten ingenting. Dei nede måtte opererast ut, så det gjorde ein kjeveortoped. Var lokalbedøvd under skjæringa, og lydane er forferdelege, for dei er inne i hovudet ditt... Men det gjekk bra, blødde ein del, fekk dren i såret og bomull som skulle bitast i. To timar etterpå gjekk eg på julebord på jobben, så eg brukte ikkje smertestillande i heile tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. mars 2007 #14 Del Skrevet 31. mars 2007 Bare lurer på en ting her nå, er det veldig mye dyrer og legges i narkose enn det er med lokalbedøvelse. Skal nemlig til tannlegen snart og er redd jeg har hull, problemet mitt er at jeg har kjempetannlegge skrekk og sitter med tårer i øynene når jeg leser om dette, men vet ikke om det koster mye mer og om nomralt tannlegger faktisk har narkose på slike småting.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2007 #15 Del Skrevet 31. mars 2007 ^"Normale" tannleger har ikke narkoseutstyr tilgjengelig fordi det kreves en anestesi lege for å styre slikt. For å få det(og det tror jeg ikke du får sånn "uten videre") må du nok på et sykehus som har kjevekirurgisk avdeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2007 #16 Del Skrevet 31. mars 2007 Hvis du har tannlegeskrekk så pass på å fortell tannlegen om dette på forhånd slik at han er klar over det. Dette er noe de møter på jevnlig og vet hvordan de skal forholde seg til. Enkelte tannleger har lystgass tilgjengelig - noe som kanskje kan være til hjelp for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2007 #17 Del Skrevet 31. mars 2007 ^"Normale" tannleger har ikke narkoseutstyr tilgjengelig fordi det kreves en anestesi lege for å styre slikt. For å få det(og det tror jeg ikke du får sånn "uten videre") må du nok på et sykehus som har kjevekirurgisk avdeling. ← Altså, det er ikke en umulighet å få narkose for sjekk av tennene - jeg kjenner folk med tannlegeskrekk som har fått det, men du kan risikere lang venting fordi det må gjøres på sykehus og det er vanligvis ikke en oppgave som havner høyt oppe på prioriteringslistene. Det finnes også tannleger som er erfarne når det gjelder folk med tannlegeskrekk. Sjekk gule sider for området der du bor, så finner du kanskje noen i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 1. april 2007 #18 Del Skrevet 1. april 2007 Bare lurer på en ting her nå, er det veldig mye dyrer og legges i narkose enn det er med lokalbedøvelse. Skal nemlig til tannlegen snart og er redd jeg har hull, problemet mitt er at jeg har kjempetannlegge skrekk og sitter med tårer i øynene når jeg leser om dette, men vet ikke om det koster mye mer og om nomralt tannlegger faktisk har narkose på slike småting.. ← Jeg betalte ca 150 kr for å fjerne alle fire visdomstennene under narkose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2007 #19 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg fikk fjernet begge visdomstennene i underkjeven på sykehuset, men var vanlig tannlegekontor på en måte, og fikk bare lokalbedøvelse... jeg fjerna bare en om gangen, tror ikke jeg hadde takla begge to samtidig for det tok en time hver gang sikkert... har mye med legen å gjøre hvordan det oppleves, han første var rett og slett noe av det verste jeg har vært borti... tennene mine lå horisontalt under tannkjøttet og var halvveis vokst inn i kjevebeinet, samtidig som alle røttene var tvunnet på en vanskelig måte, så jeg var veldig uheldig, da.... men han første legen var ganske så brutal, sku av en eller annen grunn knuse tanna mi med makt, føltes som han sku brekke hele kjeven min og så ut som jeg hadde blitt slått ned etterpå... han som tok tann nr to brukte en slags kutter, skjønner ikke hvorfor han første ikke gjorde det... det viktigste å tenke på, særlig når de nede fjernes, er rengjøringa... ellers kan det bli betent, og det er ikke no godt! gå til innkjøp av en liten barnetannbørste hvis det er vanskelig å åpne munnen nok. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. april 2007 #20 Del Skrevet 14. april 2007 Der finnes private tannklinikker som tilbyr narkose, men en må regne med å legge ut rundt 1000 kroner ekstra hvertfall. Det er fordi en må ha anestesilege og noen til å passe på under oppvåkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå