linky Skrevet 29. mars 2007 #1 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har lyst å prøve meg på lammelår, dere som har litt peil, er det vanskelig å tilberede?
Gjest bada Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 Det er kjempelett! Og veldig godt. Det beste er om du har steketermometer, da kan du se når det er ferdig. Hvis du som meg liker at kjøttet er lett rosa, tar du den ut av ovnen når termometeret viser 70 grader. Hvor lang tid det tar, kommer an på hvilken temperatur du steker låret på. Og her er det veldig mange muligheter etter hvor god tid du har. Hvis du steker det på 100 grader vil det ta rundt fem timer. Hvis du steker det på 180 grader tar det rundt to. Jo lavere temperatur, dess saftigere kjøtt. Jeg liker å tilberede lammelår på klassisk måte ved å stikke hull med en skarp kniv og stikke inn hvitløksfedd. (Del dem i to eller tre på langs hvis de er veldig tykke.) Deretter smører jeg inn låret med olivenolje, salt og pepper, og frisk rosmarin eller timian. (Ikke hør på alle kokkene som sier at man ikke skal stikke hull på låret. For meg er lammelår best hvis det er spekket med hvitløk!) Selve låret er det altså lett å tilberede. Det som er en litt større utfordring er å ha tilbehøret ferdig når kjøttet er klart. Man har jo litt tid å gå på i og med at kjøttet bør hvile en tid under aluminiumsfolie etter at det er tatt ut av ovnen. Jeg foretrekker å lage tilbehøret litt før steken er ferdig og holde det varmt til vi skal spise. Så pass bare på å ha tilbehør som lett ka holdes varmt eller som kan tilberedes på kort tid.
Gjest bada Skrevet 29. mars 2007 #3 Skrevet 29. mars 2007 Og så glemte jeg å si at hvis låret er stort kan det være at det ikke får plass i setekeovnen. Det er smart å be slakteren om å skjære av den ytterste delen av benet.
Gjest piaf Skrevet 29. mars 2007 #4 Skrevet 29. mars 2007 Jeg gjør omtrent som bada, og pleier å legge lammelåret i langpanne på en seng av oppskårne grønnsaker (løk, hele hvitløksfedd, gulrøtter, stangselleri, pastinakk...). Heller litt vann i formen, og bruker etterpå sjyen som basis for sjysaus (koker inn og jevner med bittelitt maisenna, evt litt rødvin i etc). Ellers liker jeg fløtegratinerte poteter til lammestek. Da koker jeg først potetskiver og hakket hvitløk i en blanding av melk og fløte, i ca 10 min (?). Smaker til med salt, pepper og muskat og heller i en ildfast form. Når steken er ferdigstekt, skrur jeg ovnen opp til 200-225 g, og lar potetene steke ferdig mens steken hviler, til de er møre og toppen gyllen. Husk ellers at å skjære opp steken bør du gjøre helt sist, dvs når grønnsaker etc er helt klare og lagt på serveringsfat (hvis du bruker det). Da blir kjøttet saftigst - og du unngår at det blir kaldt.
Wildy Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Lammelår er knallgodt og kjempeenkelt å lage. Gode råd lengre opp i denne tråden, kan jo bli sulten av mindre!
Gulltopp Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 På www.matprat.no finner du gode tips til tilbreding av lammestek og lammelår. Ble litt sulten nå gitt Gleder meg til islandsk lammestek i kveld.
Flua Skrevet 2. april 2007 #7 Skrevet 2. april 2007 Jeg gjør nesten som Bada jeg også, stikker hvitløkfedd inn overalt!! Men, jeg smører også inn låret med honning, det gir en fin sødme, og krydderet (rosmarinen, salt og pepper) henger veldig fint på! Mmmmmmm........gleder meg til påskelammet allerede!!
Trillrund Skrevet 3. april 2007 #8 Skrevet 3. april 2007 Lettere påvirket av TVreklamen, har jeg da kjøpt et lammelår. Siden det var for stort til å få inn i ovnen, har jeg allerede saget av en del av beinet. Jeg har fått gode råd om selve stekingen, men jeg lurer nå på om det lønner seg å beine ut låret før jeg steker det? Har aldri beinet ut et lår før, så i tilfelle trenger jeg noen gode tips...
Gjest bada Skrevet 3. april 2007 #9 Skrevet 3. april 2007 Du trenger absolutt ikke å bene den ut. Kjøtt (og fisk) som er tilberedt med ben smaker bedre enn om benet er fjernet, da det bidrar til å gi smak til kjøttet. Det er bare verdt å bene ut steken hvis man vil fylle den med noe.
Trillrund Skrevet 3. april 2007 #10 Skrevet 3. april 2007 Du trenger absolutt ikke å bene den ut. Kjøtt (og fisk) som er tilberedt med ben smaker bedre enn om benet er fjernet, da det bidrar til å gi smak til kjøttet. Det er bare verdt å bene ut steken hvis man vil fylle den med noe. ← Takk, takk! Da er det bare å glede seg til lammelår om 2-3 dager......
Karmela Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 Om du får slakteren til å skjære av en del av det ytterste benet - be om å få det med deg, og sleng det inn i ovnen sammen med låret, då får du sjy av benet! Ellers lurer jeg på hvordan dere pleier å servere lammelåret deres? Serverer dere hele beinet, skjærer dere opp kjøttet for seg selv? Fjerner dere beinet etter steking??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå