Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har snakket med en del venniner angående svigermødrene deres, og hvem i forholdet som er den som tar initiativ til å "varte opp" henne med kaffe/kaker etc.

Det kom frem at i de fleste tilfellene var kvinnene som serverte svigermor...mens mannen gjerne bare satt i sofaen imens. Tenkte litt på:hvorfor kan ikke mennene også servere sin egen mor når hun kommer på besøk? Er det kvinnenes jobb?

Hvordan pleier dere å gjøre det når dere har besøk av svigerforeldrene hans? Er det du som tar initiativet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Hos oss er det mannen som varter opp mest, både når svigermor, min egen mor eller andre er på besøk. Han er rett og slett et bedre husmoremne enn meg. ;)

Skrevet

Vi varter opp begge to når vi har besøk, enten det er min mor eller hans mor.

Skrevet

Det kommer vel an på hvem som er mest oppvartende hjemme? Eller gjøres det forskjell på svigermor og annet besøk?

Gjest Gjest
Skrevet

Her samarbeider vi om det. Når vi vet at noen skal komme hjelper vi hverandre med å forberede, og det er like mye hans oppgave å sjenke kaffe som min.

Hvorfor skulle det ikke være sånn?

Skrevet

Her i huset er det jeg som varter opp ved besøk, uansett hvem det er. Jeg er også den som tilbyr meg å hjelpe til med å f.eks. rydde av bordet, vaske opp osv. når vi er på besøk hos andre. Men akkurat på det punktet kunne nok også jeg ha vært flinkere. Det er forskjell fra familie til familie hvor mye de ønsker/forventer at gjestene skal hjelpe til, og det er litt vanskelig å gjette seg til.

Gjest Marillia
Skrevet

Hos oss er det nok jeg som varter opp mest, uansett om det er svigermor eller andre gjester. Med årene har mannen min blitt litt flinkere, etter mange hint og mye fleiping om at han også er gjest. Eneste unntaket er når mine foreldre er på besøk, da er det ikke måte på hvor flink han er :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Har snakket med en del venniner angående svigermødrene deres, og hvem i forholdet som er den som tar initiativ til å "varte opp" henne med kaffe/kaker etc.

Det kom frem at i de fleste tilfellene var kvinnene som serverte svigermor...mens mannen gjerne bare satt i sofaen imens. Tenkte litt på:hvorfor kan ikke mennene også servere sin egen mor når hun kommer på besøk? Er det kvinnenes jobb?

Hvordan pleier dere å gjøre det når dere har besøk av svigerforeldrene hans? Er det du som tar initiativet?

Ikke ta det som kritikk men jeg blir alltid like fascinert som mann av å se hvilke "livsviktige" spørsmål som kvalifiserer til full mobilisering i venninneflokkene her på forumet for KVINNER. Ikke rart kvinner ikke er foregangMENN innenfor oppdagelser eller forkning når deres hjernekapasitet er bundet til slik essensielle, grunnleggende spørsmål! :ironi:

Gjest baby-E
Skrevet

her varter begge opp gjestene. Samme om det er svigers, mamma, venner eller annen familie.

Skrevet

TS mener du at mannen skal ta ekstra oppvartningsansvar siden det er hans mor?

Hos oss varierer det hvem som varter opp når vi har besøk, tror mannen varter opp besøk like mye som meg. Men av en eller annen grunn liker jeg å være den som gjør mest husarbeid akkurat når svigermor er hos oss :sjenert:

Skrevet

Ja, det varierer. Om vi har planlagt besøk kan gjerne mannen dra frem noe han vet vi har. Om noen bare dukker opp og vi ikke har noe, kan jeg lage noe.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Han hjelper til litt, men det er mest meg. Det handler om at det ligger mer naturlig for meg å følge med om alle har kaffe osv.

Gjest StockDama
Skrevet

jeg rydder før de kommer, han fikser oppvartninga...

Skrevet

Svigermor har aldri vært på besøk hos oss - hun tør ikke å fly! :grine:

Men når det kommer besøk til oss så hjelper samboer'n til med å rydde og vaske litt på forhånd hvis det trengs. Jeg ordner mat, kaker og kaffe og passer på at alle har, også vasker han opp etter at de har reist.

Skrevet

Jeg varter som regel opp, fordi jeg er glad i å lage mat. Han tar rydder og tar oppvasken etterpå. Den som får besøk, har hovedansvaret for å rydde på forhånd. Dette fungerer bra hos oss.

Skrevet

Jeg gjør det, uansett hvem som er på besøk.

Gjest Frances
Skrevet

Det gjør vi begge to. Nå skal det sies at svigermor er ekstremt lett å varte opp, hun er av typen som ikke vil være til bry og bruker samme asjett og glass under hele oppholdet for ikke å lage oppvask. Hun kan også finne på å ta med eget sengetøy.

Skrevet

Vi ordner alt i samarbeid. Men svigerfar har en tendens til å spørre meg om jeg har mer kaffe, melk til kaffen eller hva det nå måtte være. :ler: Det satte meg ut i begynnelsen, men etterhvert så skjønner jeg at han mener jo ikke noe vondt med det - det er hans måte å vise at jeg er 100% akseptert som svigerdatter på.

Skrevet

Jeg kan ikke egentlig se noen som helst grunn til at vi skulle gjøre noe annerledes fordi om det er hans familie eller min, eller noen vi ikke er i familie med i det hele tatt, som er gjester...

Her deler vi på, alt ettersom hvordan det passer seg.

HVEM som byr på kake ser jeg på som irrelevant, og i alle fall ser jeg ingen grunn til at han skulle være mer aktiv på kjøkkenet fordi det er hans familie, kanksje tvert imot, nettopp siden det er hans familie burde han få sitte i sofaen og snakke litt med dem? (vi har nesten aldri besøk av hverken min eller hans familie uansett da, pga geografiske forhold, så når vi først har besøk så er det snakk om overnatning, og vi rekker begge å snakke med dem, uansett hvem som lager mat...)

Nei, det re nok ikke hvem som er gjester som avgjør hvem av oss som finner frem kake, heller hvem som er mest "inne i en samtale" når kaffen er klar, eller hvem som bare reiser på seg først?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...