Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vite om en er i rett klasse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er i skatteklasse 2 om du er enslig forsørger, hvis du har under en viss inntekt(34.000 eller noe) vil du og ektefellen lignes i skatteklasse 2. og hvis ektefellen din dør. Det er de tilfellene jeg husker...(men det er ikke mange fler, muligens ett til).

Gjest StoreSky
Skrevet

Når man har delt ansvar for barn. ( annet hvert år)

Skrevet

Er ikke så mange som lignes i klasse 2, vel? Aleneforsørgere og ektefeller der den ene har lav inntekt i alle fall (og også dersom begge har svært lav inntekt, da skattes man vel i den klassen som er gunstigst).

Skrevet

Så det at vi har blitt foreldre har ingen ting å si, samt at siden begge hadde inntekt over 34.000 kr så er vi i klasse 1 begge to?

Bare så jeg er sikker på at alt blir rett

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

skrev noe som var skrevet før. :sjenert:

Endret av Silmarill
Skrevet
Så det at vi har blitt foreldre har ingen ting å si, samt at siden begge hadde inntekt over 34.000 kr så er vi i klasse 1 begge to?

Bare så jeg er sikker på at alt blir rett

"Vanlige" foreldre lignes i klasse 1 ja.

Skrevet

Har ingenting å si om dere har fått barn nei...

Skrevet
Når man har delt ansvar for barn. ( annet hvert år)

Da får du skatteklasse 2 annethvert år.

Jeg og eksen har delt daglig omsorg, før så forandret vi adressen til gutten annethvert år så vi fikk mindre skatt.

Men etter at jeg fikk barn med min nye samboer (nå ektemann) har gutten hatt adressen sin hos far hele tiden for han har "goder" av det og det får ikke jeg siden jeg er gift. Må jo være litt snill mot eksen vet du ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...