Gå til innhold

Sykemelding i ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Er det noen som vet om det er noen regler for sykemelding i ferie? Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du blir sykmeldt i ferien kan du flytte ferien til et senere tidspunkt. Du har ikke rett på sykepenger og feriepenger samtidig.

Gjest niomi
Skrevet

Sakset fra Ferieloven:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) 

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Takk :)

Hm, jeg tror kanskje at det er litt "dårlig gjort" mot arbeidsplassen å ta ferien igjen på den måten? Kanskje det ikke er så populært. Jeg burde kanskje være glad at jeg ikke blir nødt til å være borte fra jobben, at sykemeldingen kommer i ferien? Det er vel snakk om 7-9 dager, like lenge som ferien er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...