Gå til innhold

Gardin tips


HMSP

Anbefalte innlegg

Nå skal vi ut og flytte fra en ett-roms til en tre-roms.

Det skal bli veldig spennende, men det er nok noe utfordringer. Vi skal leie så vi kan/vil ikke male veggene. Mest sannsynlig er de i hvitt/eggeskall (mur vegger).

I dag har vi noen gamle gardiner som bare henger der - de skal IKKE opp i den nye leiligheten ;-)

Ellers har vi ikke gardiner her (har persienner i stuen).

Så vi må ha nye gardiner i alle rom (stue, kjøkken og 2 soverom).

Jeg har noen ideer, men tenkte jeg kanskje kunne få noen nye og kreative forslag. Gjerne også til andre ting jeg burde ha for å gjøre det hjemmekoselig.

Stuen er ca 20kvm. Trippelvindu (full høyde) da det er en dobbeldør + vindu ut til balkong. Sofaen vi har er sennepsfarget med lett stråmønster.

Ellers er møblene som skal være på det rommet (mest sannsynlig) lyst tre og svart tre med stål detaljer.

Kjøkkenet er hvitt med lyse tre detaljer. Her skal vi kjøpe bord, men har ikke noe bestemt enda. Har et lyst vitrineskap (IVAR) som jeg lurer på å få sidegavler til og lage hylle utav.

På det største soverommet er det en stor lys seng og en stol. Her skal det inn garderobeskap. Har et i lyst tre som jeg lurer på å bruke som start.

Det siste rommet skal være gjesterom/arbeidsrom. Der kommer en gammel skyvseng i tre (nesten sort), et garderobe skap i lyst tre(andre av de to vi har nå). I arbeidsseksjonen skal det inn et sitte/stå bord og vi har noen IVAR hylleseksjoner som skal henge på veggen.

Så, nå vil jeg gjerne ha forslag og konstuktiv krititikk. Hva bør jeg gjøre/ikke gjøre?

Leiligheten ligger i 4 etg så jeg tror ikke det er gjenboere (har ikke sett leiligheten selv).

Det er kun et "problem" - jeg reiser om en god uke. Så da bør jeg ha bestemt meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen ideer om hva slags gardin-oppheng du vil ha....?

Smijern-stang, tre-stang( da tenker jeg bl.a. på dem som er noe tykkere enn smijern-stang og i f.eks. sort/gull,hvit/gull, sort/sølv eller andre farger) eller borrelås-skinner....?

Marie Francê House har gitt ut noen bøker med mange flotte forslag til gardiner og oppheng, hvor det også er godt forklart hvordan du syr de forskjellige gardinene!! Kan være verdt å ta en titt på dem hvis du er ubestemt! Eller spør i en proffesjonell gardin-butikk, hvor du vet at betjeningen faktisk KAN sy gardiner (...nemlig ikke alle gardin-butikker hvor det finnes folk som kan... :lol: )

ELLER se i interiør-blad og ukeblad om du ser noen ideêr du kan bruke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Til stuen ville jeg valgt gardiner til gulvet siden det er på en dør, men det har du sikkert tenkt på selv. Gardinstang i smijern eller stål med ringer. Tror kanskje gardiner i sort/grått med gult/oransje i. Litt avhengig av hvor mye lys som slipper inn ville jeg enten valgt vanlige tette gardiner eller lettere i chiffon.

På kjøkkenet synes jeg det er koselig med rutete gardiner. Det finnes jo mange typer ruter. Du kan jo kante gardinene med et matchende stoff. Det finnes jo også mange stoff som er "kjøkkenaktige" med fruktkurver etc. som kan kantes med ensfarget stoff. Henges opp på trestang med hemper. Fargevalg: dyp varmrød og beige.

Blått eller grønt til soverommet. Det er beroligene farger som går fint til treverk. Personlig liker jeg rullegardin best, men jeg er ikke så glad i kapper. Så på vårt soverom har vi hele lengder på to sider med tre "tøylapper" i ulik størrelse som henger med overlapp i midten og skjuler rullegardinen. Tror jeg ville valgt trestang hos dere. Det samme kan gjelde for gjesterommet.

For å gjøre det hjemmekoselig kan du følge opp med masse puter i sufaen i samme stoff som gardinene. På soveommet kan du lage sengeteppe eller kappelaken i samme stoff. Vet ikke som mye om hva du ikke skal gjøre, men jeg synes at stoff i seg selv gjør det hjemmekoselig. Derfor bør du ikke være for gnien i stoffforbruket. Jeg synes ikke det er pent med gardiner som såvidt går nedenfor vinduskarmen! Vil du at vinduet skal virke større er det bare å plassere gardinstangen høyt over og godt ut på sidenen for vinduet.

Dette var kanskje ikke direkte nytenkene, men kanskje du fikk noen idéer. Og som SmellyCat sier; spør i butikken!!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ kjøkkenet ville jeg ikke hatt gardiner, men kun trepersienner. Det er kjempe pent, og slipper mye sol inn, samtidig som de bare kan felles ned hvis du ikke føler for innsyn. Jeg kommer til å velge kun trepersiener i vårt nye hus på kjøkkenet.

I stua tenkte jeg å velge noen hvite gardiner som jeg skal henge på en rundstokk (kjøpes på trevaren. Og disse skal jeg beise i aktuelle farge) og på endene skal jeg sette på noen fine krusefikser. Tenkte å heng de hvite gardine på ringer. Tror dette vil bli fint.

På soverommet er det alltid greit å velge noen mørke gardiner hvis man ikke har rullgardin, pga sollyset om sommeren som vil kunne skjenere enn på morgenen når man vil sove lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er fortsatt mye igjen så jeg har ikke bestemt meg enda, men jeg har svarene deres i hodet og tenker på dem.

Kom gjerne med flere.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mye kronglete renhold med persienner på kjøkkenet' date=' selv om det er fint...[/quote']

Enig.. persienner er en skikkelig møkksamler :D og særlig i nærheten av en komfyr der det spruter litt fett eller mot en vei der eksosen legger seg godt innimellom.. ugh!

Jeg har ensfargede gardiner på kjøkkenet jeg, med en mønstret kappe over og holdere i samme stil som kappen.

Ellers finnes det masse billige og ferdigsydde gardiner som passer de fleste kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...