Gå til innhold

Har dere barn..?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi har heller ingen barn og det er et bevisst valg. Ikke av religiøs grunner, men av det som kanskje kalles sosiale grunner. Jeg liker å gjøre dette i det som tradisjonelt kalles "riktig rekkefølge". Det er noe romantisk over det at han velger meg for den jeg er uten at det er barn inne i bildet.

Jeg og samboeren tenker helt motsatt. Det virkelige valget ble tatt da vi bestemte oss for å prøve å få barn sammen. For oss er det en mye større og viktigere avgjørelse ifht forholdet og kjærligheten til hverandre enn en formalisering av forholdet. Det er enklere å avslutte et barnløst samliv, uavhengig av om man er gift eller ikke, enn et samliv med barn -så det er den viktigste og mest romantiske avgjørelsen vi har tatt sammen.

:Nikke:

Det var sånn vi tenkte også, at det å få barn betydde at vi var nødt til å ha kontakt resten av livet, og at dette var noe vi ønsket. :) Det å gifte oss var langt mer en formalitet og en hyggelig markering overfor familie og venner.

Syntes forøvrig det var superromantisk da min kjære samboer (nå ektemann) sa at han gjerne ville prøve å få barn med meg, fordi han da var sikker på å ha meg i livet sitt. (Altså aldri miste meg! :hjerter: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryllup først, venter med barn til vi er godt gift og vel så det!

Det å få barn skremmer meg veldig, og jeg er ikke verpesjuk i det hele tatt.

Giftesjuk derimot, det har jeg vært en stund :)

Kan legge til at dersom jeg hadde vært verpesuk, hadde jeg likevel giftet meg først. For meg er det den "riktige" rekkefølgen.

Gjest cassia
Skrevet

Det var sånn vi tenkte også, at det å få barn betydde at vi var nødt til å ha kontakt resten av livet, og at dette var noe vi ønsket.  :) Det å gifte oss var langt mer en formalitet og en hyggelig markering overfor familie og venner.

Dette slo oss da vi fikk barn også, så da ble giftemål plutselig mye mindre viktig. Det å ha barn sammen er en mye sterkere kontrakt enn et giftemål. Da må man virkelig forholde seg til hverandre resten av livet. :)

Skrevet

Vi venter til vi er gift. Det hat ingenting med religion å gjøre, men går heller på det praktiske!

Skrevet

Vi har ikke barn enda, men jeg er gravid så barnet kommer før bryllupet. Jeg syns også at det å få barn sammen er en mye større kjærlighetserklæring enn det å gifte seg. Det var mye større for meg da kjæresten min sa han ville ha barn med meg, enda han hadde bestemt seg for ikke å få fler enn de to han allerede hadde, enn da han spurt om vi skulle gifte oss. Men, det blir jo opp til hver enkelt å finne hva som er best for seg:) Det blir koselig å gifte seg da, selv om vi gjøre det veldig enkelt:)

Gjest HeidiO
Skrevet

Sambo har vært verpesyk en stund nå, jeg har begynt å bli det det siste året. Han fridde til meg i desember, og han har alltid vært "gammeldags" med det at vi skal gifte oss innen ett år etter at vi forlovet oss. Derfor skal vi gifte oss nå i august. Jeg har derimot vært litt mer tradisjonell mht at man skal ha barn etter at man har giftet seg. Ikke det at jeg hadde blitt trist om jeg hadde fått barn før den tid, men liker tanken på at vi er gift og så får barn.

Er sånn "planleggings-menneske" og, så jeg synes egentlig at det er ganske bra at vi får pratet om mye ting før vi gjør det ene eller det andre. Derfor har jeg valgt og slutte på p-pillene på bryllupsdagen. Hvis jeg har mensen rundt den uka eller etter, så vil jeg nok bruke pillene til og utsette den slik at bryllupsnatta og reisen blir mens-fri :)

Så kontrollfrik er jeg *ler* :ler:

Men, som mange andre her inne har sagt; å få barn og gifte seg er høydepunktene i ens liv, derfor kunne jeg ikke tenkt meg og vært gravid under bryllupet, men heller dele det opp slik at jeg har god tid til og nyte begge deler!! :klem:

Skrevet (endret)
Jeg og samboeren tenker helt motsatt. Det virkelige valget ble tatt da vi bestemte oss for å prøve å få barn sammen. For oss er det en mye større og viktigere avgjørelse ifht forholdet og kjærligheten til hverandre enn en formalisering av forholdet. Det er enklere å avslutte et barnløst samliv, uavhengig av om man er gift eller ikke, enn et samliv med barn -så det er den viktigste og mest romantiske avgjørelsen vi har tatt sammen.

Eller en kan tenke i en helt annen retning igjen og tenke at dersom en ønsker å gifte seg til tross for at det finnes barn fra før i en part av forholdet , og at det ihvertfall både er en kjærlighets- og tillitserklæring ;)

Jeg har altså ingen egne barn, men samboer har to gutter fra før. Det er ikke alltid like enkelt, men et liv uten kjæresten er utenkelig så da er et liv uten barna det også :klem:

Endret av pike28
Skrevet

Har aldri skjønt meg på mannfolk som kan få barn med kjæresten, men å gifte seg. Nei, det er skummelt det...

Skrevet
Det er noe romantisk over det at han velger meg for den jeg er uten at det er barn inne i bildet.

Ja, for vi andre gifter oss for vi må pga barna, og ikke fordi vi elsker hverandre??? :sjenert:;)

Gjest baby-E
Skrevet

Vi kommer nok til å få barn før vi gifter oss.

Skrevet

Har aldri skjønt meg på mannfolk som kan få barn med kjæresten, men å gifte seg. Nei, det er skummelt det...

He he he der har du min mann. Dvs nå er vi jo gift, men det satt langt inne.....men 2 barn, hus og biler - det kunne vi få. :ler:

Gjest -eline-
Skrevet

Her blir det nok bryllup før barn, selv om vi begge begynner å bli litt babysyke allerede :sjenert:

Skrevet (endret)

mmm nnnn

Endret av B2B
Skrevet

vi har ikke barn, jeg har ikke vært helt klar for barn, og har hatt lyst å vente til etter vi ble gift. ikke noe spesiell grunn (religiøs eller annen) Han derimot er veldig klar for å bli pappa, han fikk i tillegg nettopp vite at bestekompisen skal bli pappa, så nå er han enda mer klar!

gifter oss i juli, og tenker at kanskje vi er lytsten på å prøve utover høsten.. :)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Vi har ingen barn og skal heller ikke ha barn når vi blir gift.

Tror ikke det er ekteskapet som er avgjørende for om man kommer til å dele livet sammen i både gode og onde dager, slik jeg mener man bør når man velger å få barn sammen.

Det er sånn jeg tenker også. At når man planlegger å få barn bør man alt ha valgt hverandre og bestemt seg for å virkelig satse på det forholdet. Og når man først har valgt hverandre på den måten ser jeg ikke helt poenget med å vente med å gifte seg.

Litt på siden av denne tråden, men det provoserer meg at "alle" forventer at man skal ha barn når man blir gift. Det er faktisk ikke alle av oss som velger å få barn.

Den kjenner jeg også.. ;) Min mors venninner blir vist stadig mer sjokkert over hennes mangel på barnebarn.. Hun som til og med har en datter som er gift.. ;) (heldigvis forstår min mor selv godt at det "går ann" ;) )

Skrevet

HI her.. Ikke meningen å provosere dere som velger å ikke få barn.. Personlig kjenner jeg ingen som ikke vil ha egne barn, så det er lett å glemme at faktisk ikke alle har lyst på barn :forvirret:

Skrevet

Ingen barn før bryllup her... For oss er det mest pga det praktiske med livssituasjonen vi er i nå, men også fordi det ville føles feil for meg. Samboer er ikke så nøye på det med riktig rekkefølge, men for meg er det viktig.

Skrevet

Ingen barn her enda, men er prøvere nå (enn så lenge). Vil helst ikke være gravid i bryllupet som skal være i august neste år. Har tenkt at å få i mars er "siste frist", sånn at kroppen kan komme litt i form igjen, og en eventuell baby er blitt noen mnd. (men dette kan jo forandre seg ;) )

Vi har ikke barn enda, men jeg er gravid så barnet kommer før bryllupet. Jeg syns også at det å få barn sammen er en mye større kjærlighetserklæring enn det å gifte seg. Det var mye større for meg da kjæresten min sa han ville ha barn med meg, enda han hadde bestemt seg for ikke å få fler enn de to han allerede hadde, enn da han spurt om vi skulle gifte oss. Men, det blir jo opp til hver enkelt å finne hva som er best for seg:) Det blir koselig å gifte seg da, selv om vi gjøre det veldig enkelt:)

Hvor lenge etter fødsel gifter dere dere?

Skrevet

Ingen barn her heller, men vi blir prøvere på bryllupsnatten :)

Jeg tenker slik at det å få barn, er mye mer alvorlig og bindende enn å gifte seg. For å være litt kynisk, kan man jo skille seg, men har man barn sammen, er man bundet sammen for livet uansett hvordan man vrir og vender på det.

Så derfor kommer bryllupet først. Dersom man ikke er klar for å binde seg i et ekteskap (som jo er mulig å angre på), er man i allefall ikke klar for å få barn sammen. Får man barn først, ser jeg jo at bryllup gjerne bare blir en formalitet, for man er jo bundet sammen fra før uansett.

Skrevet

Bryllup först, så barn. Kjaeresten har vaert klar omtrent siden vi möttes :ler: men jeg er ikke klar for barn enda. Er derimot klar for å gifte meg, gleder meg veldig til det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...