Gå til innhold

En mann og hans verktøy.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har en god venninne som har en skikkelig hobby-snekker til ektemann. Han vil gjøre "alt selv" og blir helt hysterisk hvis hun gjør ting som å sette opp en hylle, sette sammen en stol el lign.

Ett av problemene hennes er at han er lite flink, gjør mange feil og slurver endel men hovedproblemet henner er at han aldri gjør noe ferdig. Halvferdig arbeid kan bli liggende i månedsvis og hun er kjempefrustrert over å bo i en leilighet som ser ut som en byggeplass.

Jeg gav henne ett tips om en snekker som tidligere har gjort div. arbeider i min leilighet (bla. himmelsengen), han kom og fikk ordnet opp i løse ledninger, manglende listeverk, satt opp skapene på badet, hengt opp sengegavelen, satt sammen nattbordene og koblet til kontakter ved pc bordet. Alt på bare en dag.

Ektemannen kom hjem og ble dritsur og nå er det isfront mellom de to- noen gode råd jeg kan formidle til henne? Var det galt av meg og tipse henne om en god snekker som kunne få ordnet opp?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er kanskje at hun ikke sa til sin mann at det kom en snekker da og da dersom han ikke fikk ordnet opp i rotet sitt? Han føler seg vel rimelig overkjørt og nedverdiget dersom snekkeren plutselig kom... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hun visste på forhånd at han ville nektet henne å kontakte en profesjonell snakker, det er nok som hun sier at det er "hans domene".

Men hun orket ikke denne byggeplassen lengre- hun er opptatt av å ha det pent rundt seg og hun var lei av å mase.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla: Det var ikke galt av deg. Du kan ikke stilles ansvarlig for hennes valg.

Personlig ville jeg gitt beskjed på forhånd om at jeg kom til å leie inn en snekker. Om mann/sambo hadde nektet, så hadde jeg trolig gitt blaffen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i og for seg greit at du ga henne et tips.

Men for å være helt ærlig hadde jeg blitt drittsur selv.

Både på samboeren og deg!

Skjønner han godt.

Han burde ihvertfall fått en sjanse eller tre til å ordne opp selv først.

Blitt truet med at hvis han ikke ordnet opp innen rimelig tid, ville hun ordnet det på sin måte.

Vi menn som tror selv at vi kan fikse det meste, liker dårlig å bli tråkket skikkelig på tærne, hvor det motsatte blir bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en mann som trenger tidsfrister... Innlegget ditt fikk meg til å tenke på noen lister her og der som mangler.. hmm.. på tide å mase litt!!

Men jeg synes det var helt fair av henne å ringe snekker jeg, forutsatt at det var mye halvferdig som har ventet lenge på å bli ferdig!

Jeg antar at isfronten kan fikses med en kort forklaring, en "beklager at jeg gjorde det sånn, men jeg klarte bare ikke å se på de halvferdige jobbene lenger", et løfte om at "neste gang jeg vurderer snekker gir jeg deg en sjanse til å gjøre jobben først", og en god middag m/godt drikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun gjør med tips fra deg, er hennes sak.

Men at hun gjorde dette uten å si fra først? Det var ikke riktig av henne.

Jeg vill ha sagt at innen da og da skal det gjøres, hvis ikke gjør jeg det selv, eller noen andre gjør det. Og dette bør være en rimelig frist - ikke fra torsdag til mandag den helgen han er bortreist. Tar han ikke den muligheten, trenger han ikke bli sur etterpå.

Her i huset applauderer vi hverandre hvis en av oss gidder å gjøre noe som helst av denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men hun orket ikke denne byggeplassen lengre- hun er opptatt av å ha det pent rundt seg og hun var lei av å mase.

Det kan jeg godt forstå. Synes ikke det var feil av deg å anbefale en snekker. Tror venninden din er nødt til å sette seg ned med samboeren sin og forklare hvorfor hun gjorde som hun gjorde. Deres felles mål er vel at det skal bli fint i leiligheten/huset? Viktig å rose ham for hans innsattsvilje og iver etter å sette sitt personlige preg, men hun bør fortelle ham at ting han begynner på, må fullføres, og at det må gjøres 100%. Kan de ikke for eksempel gjøre det sammen? Passe på at ting blir skrudd riktig sammen, at ting blir rett o.s.v. To par øyne ser bedre enn ett par, og to par hjerner stiller sterkere enn en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne hun ikke prøvd å gjøre en del av dette selv da?

Å feste noen ledninger er da ingen vanskelig sak og å sette sammen møbler er da ingen kunst.

Ser jo at han ikke liker at hun gjør sånt, men hun kunne vel gjort det en gang han ikke var hjemme, så kunne han selv henge opp og gjøre de mer kompliserte tingene.

Jeg synes ikke at det er noen uting at han VIL gjøre ting selv. Mange menn kvier seg for å ta i en hammer.

Jeg tror at jeg hadde blitt litt furten hvis sambo hadde fått tak i en syerske for å gjøre ferdig gardinene jeg begynte på i fjor.. bare for å sette det på spissen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun tydeligvis har mast på han i lengre tid, synes jeg det hele var veldig greit løst, jeg! Hadde jeg hatt mer penger (eller prioritert litt annerledes, vil sikkert mange si nå) hadde jeg gjort det samme her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i denne tidsfrist-metoden jeg, og ville nok både påpekt tidsfrister og perfeksjonisme dersom en samboer skulle pusset opp VÅRT hjem!

For det er jo det det er sant? DERES hjem? ikke bare hans! At han liker å gjøre ting, er jo flott! Men at hun skal kunne sette krav til både hvor bra det skal se ut når det er ferdig, OG at det faktisk skal bli ferdig, det MÅ jo bare være en selvfølge.

At han ikke liker at hun gjør ting, vel, kanskje hun skal forklare ham da, at siden han bare gjør det halveis, uten å rydde opp og få ting i orden, så må jo NOEN gjøre det!

Tror det beste for å løse denne isfronten må være for henne å forklare hvorfor hun gjorde som hun gjorde, at dette også er hennes hjem, og at hun ikke liker å bo på en byggeplass i år etter år. Om han blir sur for det, så har han jo ikke respekt for at dette også skal være hennes hjem, hvor også hun skal trives!

Men til neste gang, kan de jo bli enige om at hun gir ham ett "varsel" først, at om han ikke blir ferdig til da og da, så bestiller hun noen til å gjøre det ferdig! Også om han slurver med arbeidet, dette bør de kunne ha klart FØR han begynner på noe, at de har samme formening om hvor perfekt en jobb skal være gjort i DERES FELLES hjem!

Jeg vet at jeg aldri ville funnet meg i "ujevnheter" i mitt hjem! Skal en list settes opp i ett hjem som er mitt, så skal den sitte uten gliper eller ujevnheter! Om ikke en evt samboer hadde fikset det, så hadde han MÅTTET la noen andre gjøre jobben! (jeg hadde vært truendes til å rive ned igjen arbeidet jeg, dersom jeg ikke var fornøyd! På lik linje som jeg ville gjort med en snekkers arbeid jeg ikke var fornøyd med, ville krevd det omgjort!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, etter å ventet i to år på listene i gangen gjorde jeg det samme selv. Hr. Leo ble j**** sur (Tråkka vel på macho'en hans :lol: ), men jeg fortalte ham at etter å ha brukt to år på noe snekkeren fiksa på under to timer, så kunne han ikke forvente noe annet. Jeg spurte ham hva han ville gjort selv dersom jeg hadde malt en halv vegg i stuen og så latt det stå slik i to år... Etter å ha tenkt seg litt om ble han blid igjen, og det blir nok denne samboeren også.

Hverken du eller venninden din har noen grunn til å føle skyld, Milla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Syns overhodet ikke dette er noen problemstilling! Vi lever i 2003, han kan ikke forvente å ha monopol på "manneting" som skal gjøres. Hvis hans manndom svekkes av at hun eller andre snekrer litt i leiligheten, er han ufattelig anakronistisk og bør snarest slutte å se "fred Flintstone".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger må slike menn bli satt på plass! bl.a faren min er en slik fyr, flink på jobben men halvferdige prosjekter hjemme. moren min har derfor av og til fått en av brødrene sine til å hjelpe ham mens han har vært vekke. da furter han en stund men det går over. må lære seg en lekse! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Minnie Emmerdale

Jeg snakket med henne i dag tidlig, og jeg skal ta meg en liten prat med mannen hennes siden han vet at jeg var jeg som gav henne nummeret til snekkerfirmaet.

Jeg ser at noen har spurt om hvorfor hun ikke gjorde det selv- vel, for det første så kan hun ikke legge opp og koble til kontakter (strøm er ikke til å spøke med), gavelen var blytung å løfte og endel av gjøremålene hadde hun ikke verktøy til (mannen hennes har verktøykassen i bilen hele tiden).

Skruene mannen hennes hadde tenkt å feste krokene til senge-gavelen med var i følge snekkeren 7 cm. for korte. De hadde risikert å fått hele greia i hodet mens de sov.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Men da har du i alle fall et godt gavetips når din venninne har bursdag: Kjøp verktøy.

Enhver kvinne bør ha sitt eget verktøy. Hammer, skrutrekkere, sag og diverse skruer, kroker og spikre.

Ellers er det en uting at mannen skal ha enerett på å gjøre sånne morsomme ting som å snekre og male.

Om ikke mannen hennes er elektriker, så har han ikke lov til å koble selv.

Det har vel ikke snakkeren heller vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne upraktiske menn, er en fare for seg selv og andre.

Min mann jobber i en jernvarehandel. Og han sier det er helt utrolig hva upaktiske menn (for det er flest menn) klarer å ødelegge.

Syns det var bra av deg Milla, og gi henne råd om en proff, som hun selv valgte å kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Snekkeren (som heter Bjørn) er utdannet både som snekker og elektriker så ingen fare.

Jeg har også verktøykasse slik at jeg kan fikse småting- synes det er en uskikk at han også ser på den som"hans"- og ikke noe de begge kan disponere.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...