Gå til innhold

Er vi vanskelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har opprettet en hjemmeside i forbindelse med bryllupet, og der har vi skrevet at det vi ønsker oss kommer fra en butikk som ikke er noen kjede, men som bare holder til i byen vi bor i.. Der har de ALT vi ønsker oss av ting og tang som ikke finnes på f.eks christiania glasmagasin eller tilbords.

Problemet er at butikken ikke har hjemmeside, så de som kommer langveisfra må ringe butikken og si hva de skal kjøpe og betale via nettbank.

De var selvfølgelig veldig hjelpsomme i butikken og sa at de aldri hadde opplevd noen problemer i dette tilfelle før, men jeg vet at det er mange som liker å se det de kjøper.

I butikken vil de pakke inn gavene og levere de på bryllupsdagen.

Det vi nå er litt i tvil om, er om gjestene kommer til å se bort fra denne ønskelisten og heller handle ting der de bor og som vi kanskje ikke ønsker oss.

Vi har oså lurt litt på å ønske oss penger, hvis vi skriver på hjemmesiden at vi også ønsker oss penger til en bryllupsreise... Eller er det frekt å ønske seg penger?

Hva synes/tror dere?

Hilsen søtnos :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ønsket oss bidrag til bryllupsreisen på vår ønskeliste... :bryllup:

Hvis jeg var bedt i ditt bryllup hadde jeg nok handlet noe her jeg bor... vil, som du sier, se gaven før jeg gir den bort ;)

Skrevet

Det er vanskelig å svare for hva andre vil gjøre, men jeg gjetter at en del kommer til å kjøpe noe annet som de fysisk kan handle selv. Kan dere ikke ønske dere litt andre ting også?

Synes ikke det er veldig frekt å ønske seg penger, skriv at dere ønsker bidrag til bryllupsreise slik at man vet hva pengene går til :)

Skrevet

Dere må selvfølgelig ønske dere der dere trenger. Synes andre folk er vanskelige hvis de velger å se bort fra gavelister!! Er jo en grunn til at de settes opp.. Ønsk dere evnt gavekort??

Skrevet

Jeg hadde kjøpt fra butikken dere har satt opp. Det viktigste er at dere får noe dere vil ha. På selve bryllupsdagen hadde jeg nok gått rett bort til gavebordet for å se hva jeg har kjøpt :)

Det blir mer og mer vanlig å ønske seg penger, og det kunne jeg godt tenkt meg selv. Men jeg har ikke gitt penger i bryllupsgave hittil.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hadde sikkert gjort som brudeparet ønsket, men syns kanskje det er litt sært likevel...

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke hadde handla over telefon for å kjøpe bryllupsgave. Da hadde jeg rett og slett kjøpt noe annet.

Greit å sette opp ønskeliste, men man kan ikke regne med at alle kommer til å kjøpe ting som står på lista, og i hvertfall ikke om den er veldig spesifisert og at ønskene samtidig ikke er så enkle å få tak i.

Samtidig kan det jo være andre forretninger som har de samme varene som "deres" butikk har, selvom den ikke er med i noen kjede. :)

Jeg ville heller ikke gitt penger til bidrag til reise, men det er jo mange som både ønsker seg det og gir det.

Skrevet

Jeg er nok mest enig med Dråpe her. Jeg ville ikke bestilt noe over telefon som jeg ikke hadde sjansen til å se på, og jeg ville ikke gitt penger. Selvsagt ønsker jeg å glede brudeparet, men man på huske på at gaver ikke er noe man kan kreve og jeg synes det egentlig er en uting å være sær når det gjelder gaveønsker og forvente at gjestene skal følge deres krav til punkt og prikke.

Skrevet

Er det slik at det dere ønsker dere kun er å finne på denne spesefikke butikken? Viss ikke så ville jeg ha skrevet inn ønskelisten og lagt ut på nett (dere har jo nettside) så får dere heller ta sjangsen på at det kommer dobbelt av noe - helt ok å bytte om man får for mange glass el, de fleste butikker er ikke engang nøye på om du kjøpte det hos de om det er ting de selger av uansett.

Jeg synes det er supersært og temmelig frekt å forlange at gjestene kun skal handle i en butikk, ikke alle er komfortable med å betale over nett eller telefon, og de fleste av oss liker å se hva vi handler. Jeg liker å handle det som brudeparet ønsker seg, og følger ønskelisten så langt det er mulig, men vil gjerne kunne velge selv hva de skal få ellers så blir det så upersonlig.

Ett annet alternativ er at dere legger ut ønskelisten på nett, og så lenker til ulike produktene. (finnes ofte bilder på nett hos nettbutikker eller hos leverandøren), eventuelt så tar dere bilder av produktene og legger ut selv. Da kan folk ringe og bestille der dere vil, etter at det har sett hva de bestiller.

Mange synes det er ekkelt å gi penger, bidrag eller gavesjekk derimot er noe helt annet.. Høres litt rart ut, men for mange så føles det mer som en gave når en hvet hva det går til... Lag gjerne en egen konto til bryllupsreise, eller forplikt dere til et reisesenter og få gavekort fra disse. Jeg var i ett bryllup hvor brydeparet kun ønsket seg ganske store ting. De fikk en 1/4 sofa og 3/4 kjøleskap mm, dette ble så representert med et bilde eller leketøysmøbel på gavebordet, og så fikk brudeparet satt over penger til egen konto etter bryllupet. Gaven var jo egentlig penger, men alikevell ikke...

Skrevet

Jeg er heller ikke noe for å gi penger. Vil vite hva jeg gir! Ville også sett det jeg handler til brudeparet, spes hvis det er nærme familie..

Bor mange i nærheten av butikken da, eller flesteparten langt vekk?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Synes andre folk er vanskelige hvis de velger å se bort fra gavelister!! Er jo en grunn til at de settes opp..

:klø:

Jeg som giver liker å gi bort noe jeg selv liker. Det er intet KRAV å gi gaver når folk gifter seg. Normal folkeskikk ja, men det er ingen tvang.

Liker de ikke gaven jeg gir, får de heller bytte den.

Skrevet

Var i et bryllup der brudeparet hadde gjort det slik som trådstarter beskriver. Jeg syns det var en merkelig løsning for jeg liker å se det jeg kjøper før jeg bestemmer meg. Endte opp med å ringe og bestille gave og så overføre penger.

Men selv om jeg i utgangspunktet syns det var ganske merkelig før bryllupet, i ettertid var det ganske greit. Vi slapp jo å tenkte på innpakking og hvordan vi skulle bringe gaven til lokalet. Det var en kjempefordel for oss som ikke hadde bil den helga.

Skrevet

Dersom du ønsker penger til bryllupsreise, men ikke vil ønske deg bare penger liksom... Så er det vel blitt ganske vanlig å ønske seg f.eks. gavekort fra et reisebyrå! Da vet folk akkurat hva pengene går til liksom...

Skrevet

Vi kommer nok til å ønske oss mer generelle ting, som bestikksett, vinglass, servise (eventuelt i en bestemt serie som er lett å få tak i). Men jeg også funderer på å ønske penger til bryllupsreise. Jeg tror ikke det er frekt så lenge gjestene vet hva pengene går til. Hva med å skrive det nederst på ønskelista, med et kontonr. de kan overføre pengene til hvis de velger det.

Skrevet

Jeg synes det er supersært og temmelig frekt å forlange at gjestene kun skal handle i en butikk, ikke alle er komfortable med å betale over nett eller telefon, og de fleste av oss liker å se hva vi handler. Jeg liker å handle det som brudeparet ønsker seg, og følger ønskelisten så langt det er mulig, men vil gjerne kunne velge selv hva de skal få ellers så blir det så upersonlig.

Enig... Dette ville jeg funnet veldig merkelig. Da kan jeg like gjerne gi en 500-lapp så brudeparet kan kjøpe "gavene" sine selv.

Jeg er ingen fan av bestillingslister generelt. Ønskeliste er veldig fint, men når det er feil å kjøpe noe som ikke står på listen, så er det for drøyt synes jeg.

Dette er min personlige mening, og jeg forstår at andre har andre meninger, men jeg skjønner ikke hvorfor folk vil bestemme hva de skal få i gave. Så utrolig kjedelig det må være! Noe av poenget med brudegaver er jo at disse skal forbli minner fra personene som ga dem. Jeg blir alltid påminnet om diverse personer når jeg ser på brudegavene våre. Det hadde ikke vært det samme om 90 % av gjestene hadde gitt deler av servise og glass. Det er så upersonlig.

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å ønske seg penger, men liker selv bedre gavekort som gave.

Jeg synes dere er supersære når det gjelder ønskeliste.

Skrevet

Mange vil nok velge å kjøpe noe annet da ja, som eks noe minneverdig. Maleri, pyntefigurer, osv.

Er ikke frekt å ønske seg penger, det kan stå nevnt som et av ønskene, er jo ikke noe krav om å få det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, dere er vanskelige. Jeg tror mange kvier seg for å kjøpe noe de aldri har sett. Som flere har sagt så kan jo disse tingene finnes i andre butikker også.

Gjest Mrs. Potter
Skrevet
Dette er min personlige mening, og jeg forstår at andre har andre meninger, men jeg skjønner ikke hvorfor folk vil bestemme hva de skal få i gave. Så utrolig kjedelig det må være!  Noe av poenget med brudegaver er jo at disse skal forbli minner fra personene som ga dem. Jeg blir alltid påminnet om diverse personer når jeg ser på brudegavene våre. Det hadde ikke vært det samme om 90 % av gjestene hadde gitt deler av servise og glass. Det er så upersonlig.

Folk må jo ikke kjøpe ting fra ønskelisten da. Jeg synes det er veldig greit når brudepar legger ut ønskeliste jeg,for ellers hadde jeg ikke hatt peiling på hva jeg skulle ha kjøpt.

Skrevet

Hvis butikken var i nærheten ville jeg gått dit og sett om det var noe der jeg kunne tenke meg å gi. Hvis ikke hadde jeg gitt noe annet. Handle over nettet er greit, men ikke telefon som du beskriver.

Penger eller gavekort git jeg aldri, liker ikke mottaker det de får, så får de bytte. Jeg gir aldri "kniv nummer 11" eller "tallerken nummer 5" heller jeg da. Mulig jeg er sær, men en ønskeliste er jo virkelig en ØNSKEliste, ikke en kravspek. Å forvente å få alt man ønsker seg er ganske frekt og en økende tendens i samfunnet. Barn tror jo at ønskeliste til jul er handleliste også. Bare en slik holdning gjør at jeg fristes å gi penger til et veldedig formål isteden. Nei, jeg gjør ikke det, men det kunne vært et skikkelig statement en gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...