Gå til innhold

Hvem har ansvaret med pengen i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har ansvart over pengene i et forhold

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle virkelig mene at det faller på begge to.

Skrevet

Jepp, det må være begge to synes jeg.

Å være enige om det økonomiske og ta valgene sammen sparer mange krangler.

Dessuten skulle det bare mangle at begge har sitt å si.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvem har ansvart over pengene i et forhold

Å tjene dem, holde oversikt over økonomien eller bestemme hvordan de skal brukes?

Skrevet

jeg betaler regningene (med felles penger), men ansvaret for pengene har vi begge to

Skrevet (endret)

Vi har begge et ansvar for økonomien.

Men; jeg tar nok litt mer ansvar. Jeg liker å lulle med budsjetter og tall. Derfor har jeg også gjort det. Men dersom noe skal avgjøres, f.eks. større kjøp, er begge involvert. Og ingenting blir gjort uten at begge er enige om avgjørelsen.

Vi har altså temmelig felles økonomi og stoler på hverandre.

Jeg tror imidlertid det kan være vanskelig å ha et felles ansvar og en felles konto om man ikke er vant med det fra før. (Tidligere forhold, o.a.) Da vi flyttet sammen var det helt naturlig at vi hadde mer eller mindre felles økonomi. Hvis ikke kunne vi ikke bodd sammen. Han var i fast jobb og jeg studerte. Man kan godt si at han forsørget meg, helt til jeg fikk meg skikkelig jobb. Dette var da helt naturlig fra begynnelsen av. Jeg tror at hvis han hadde bodd en god stund alene først, ville det blitt mer "mine" og "dine" penger.

Det er verdt å nevne at jeg har respekt for alle løsninger. Ikke alle er like komfortable med andres svar på tilværelsen. Det er viktig å tenke gjennom hva som er viktig for "ego" (Freud - "meget" i filosofien). Tenk deg om over hva som er viktig. Hvis du gjerne vil ha dine egne penger for deg selv, og ikke vil dele, er det helt ok. Men være klar over hva du ønsker og hvorfor. Husk å si fra til den eller de det gjelder ;)

:tommel:

Endret av Batseba
Skrevet

Begge har ansvar for inntjening og bruk, men jeg har det overordnede ansvaret for kontroll av økonomien. Det innebærer bl.a at jeg legger inn regninger i nettbanken, sørger for at skatt og moms betales etc. Årsaken til dette er at mannen har dysleksi og fort legger inn et tall for mye eller for lite. Slikt blir det fort tullball av.

Skrevet

I ett forhold, så skal begge gi prosenthvis likt.

Tjener den ene mye og den andre mindre skal man dele 50/50 i prosent.

Det blir rettferdig.

Gjest *Tara*
Skrevet

Jeg jobber innen finans, så det meste av økonomi faller på meg ... Noe som passer meg ypperlig for jeg liker veldig godt å ha kontroll på regningene, lån, aksjer og sparing ..

Skrevet

Begge har ansvar for økonomien. Det er naivt av en part å ikke sette seg inn i familiens finanser.

Ser det som en plikt. Dette gjelder også i disse dager når selvangivelsen kommer.

Der skal man følge opp hva man har bet av gjeld, utestående osv.

I det daglige så har man også ansvar. Store innkjøp diskuteres/spares,

Hvem som gjør hva med betaling er vel ymse.

Skrevet

Begge to bør ha ansvaret her, men vil nok si det kommer litt an på økonomien til den enkelte. Det er uansett viktig og være åpen og tørre å ta opp pengespørsmål med partneren..

Skrevet

Begge to, men siden jeg har spesifikke mattevansker (som dog ikke hindrer meg i hverdagen) har han kontrollen over budsjetter og for sameieregnskapet. Vi går naturligvis over ting sammen hvor han kan forklare meg ting som blir litt vanskelige for meg.

Alle viktige/store innkjøp diskuterer vi og finner en enighet om.

Skrevet

Begge to. Han tar sin del av regningene og jeg tar min del av regningene. Vi prøver gjøre det slik at begge to sitter igjen med ca like mye etter at regningene er betalt.

Men det er jeg som styrer med budsjett og slike ting. Gjør ting oversiktlig. Han har dermed fått ansvar for mnd regninger, mens jeg har de som forfaller mer sjeldent da jeg mestrer å sette av penger til slikt. Jeg er spareren av oss og liker ha penger på bok. Slik sett utfyller vi hverandre, spar og bruk slik økonomien vår tillater det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...