Gå til innhold

Å få forstørret et fotografbilde på fotobutikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det går an å dra til en fotobutikk og få forstørret et bilde man har tatt hos fotograf? Vet jo at de kan forstørre andre bilder, men det jeg lurer på er om fotografene har på en måte enerett på de bildene. Slik at hvis man vil ha dem større så må man bestille det hos fotografen? At de nekter å forstørre det på fotobutikken liksom...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fotografer er beskyttet av åndsverkloven. Det betyr at det er ulovlig å kopiere et bilde tatt av en fotograf hvis ikke man har tillatelse fra fotografen. Tror du må lete lenge etter en fotobutikk som vil kopiere bildet.

Gjest Dingo
Skrevet
Fotografer er beskyttet av åndsverkloven. Det betyr at det er ulovlig å kopiere et bilde tatt av en fotograf hvis ikke man har tillatelse fra fotografen. Tror du må lete lenge etter en fotobutikk som vil kopiere bildet.

Stemmer det:) Men her så gjorde de det uten å mukke... det eneste de sa var at de ikke kunne kopiere konkurrenten sin her lokalt. Bullshit selvfølgelig, men den originale fotografen vil aldri oppdage det.

Gjest StockDama
Skrevet

tviler på at fotografen kommer til å bli sint fordi de forstørrer et fotografi uansett

Skrevet

Det du også kan gjøre er å ta et bilde av bildet med et digitalkamera. Hvis du tar det ut av en evt. ramme, og legger det flatt, sørger for ok lysforhold, og knipser. Så får du det på pc. Og da kan du bare bestille fra nett.... Jeg har prøvd dette selv, og det gikk helt utmerket. Tok bilde av et bilde på ca a4-str, og lagde et nytt tilsvarende.

Bare et lite luretriks... ;)

Skrevet

Det er sikkert noen som gjør det, men tyveri er det, uansett hvordan du snur og vender på det. Åndsverkloven er sterk og de fotografene som kopierer andres arbeider illojale og sannsynligvis ikke utdannet fotografer selv.

Jeg anbefaker heler å gjøre en avtale med fotografen når bildene tas. Vi gjorde det da vi tok babybilder, betalte noe mer og fikk bildene på cd og kunne gjøre hva jeg ville med dem.

Skrevet

Jepp. Åndsverk er åndsverk og det er fotografen som eier bildet - ikke den som er avbildet.

Det fikk jeg merke da jeg prøvde å få laget en ekstra kopi av et fotografbilde av meg fra barnehagen. Fotografens navn sto på bildet, men var kul umulig å finne tak i, 20 år etter. Det var bare såvidt jeg fant noen som var villige til å lage et nytt bilde. Det er bra de er prinsippfaste!

Skrevet

Delvis riktig og delvis galt.

Man har lov til å kopiere åndsverk hvis det er til privat bruk, men derimot ikke hvis du tjener penger på det. Det betyr at dersom trådstarter hadde hatt mulighet til å kopiere selv hadde det vært fullstendig lovlig, mens en fotobutikk ikke har lov fordi de tjener penger og de ikke kopierer til privat bruk (men derimot til salg).

Skrevet

Du kan ikke scanne bildet selv og printe det ut på fotopapir da? Du får hvertfall A4 format, med en bra printer burde det gå greit. Det burde jo være lov ettersom det er en selv som gjør det, hvis det stemmer det en over her skrev (antar det er til privat bruk du skal ha bildet).

Skrevet

Hvorfor kan du ikke gå til fotografen som tok bildet???

Synes det er en smule smålig dersom det er for å spare noen få kroner. Det kreves aktisk en del å ta gode bilder. Jeg mener det er riktig at fotografen forbeholder seg retten til å fremkalle bildene han selv har tatt. Kvaliteten blir heller ikke den samme dersom du forstørrer fra prøvebilder.

Gjest Kitten
Skrevet
Hvorfor kan du ikke gå til fotografen som tok bildet???

Synes det er en smule smålig dersom det er for å spare noen få kroner. Det kreves aktisk en del å ta gode bilder. Jeg mener det er riktig at fotografen forbeholder seg retten til å fremkalle bildene han selv har tatt. Kvaliteten blir heller ikke den samme dersom du forstørrer fra prøvebilder.

Det er nok ikke snakk om noen få kroner men... Men er enig at det er helt riktig at fotografen forbeholder seg retten på bildene.

Skrevet

Hender det kommer reklame i postkassa der det er et firma som kopierer og forstørrer bilder fra fotograf. De er veldig billige, man får også kjøpt billige rammer der. Jeg har benyttet meg av det for en del år siden, jeg var veldig fornøyd med bildene.

Husker ikke hva firmaet heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...