Nemmera Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 (endret) Sitter her og plotter inn et spørreskjema, men så sa det stopp... Skalaspørsmål.... Hvordan får man dette inn i SPSS? Er nybegynner, så lat som om jeg er dum hvis du skal forklare En ting til; om man har spørsmål hvor respondenten kan krysse av på flere alternativer, hva gjør man da i SPSS? Endret 28. mars 2007 av Nemmera
Nemmera Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #2 Skrevet 28. mars 2007 Hvis noen lurte på hva jeg mener med skalaspørsmål så tneker jeg på spørsmål der man skal rangere noe. I dette tilfellet er det 5 rangeringer fra viktig til uviktig. Må jeg legge inn hver ting som skal rangeres som et eget spørsmål da? Eller finnes det en annen måte? Poenget er at det er et spørsmål som er overordnet, type "hva er viktig når du velger dagligvarer?" (konsktruert spørsmål) så kommer det en rekke faktorer som hver skal rangeres.
Mischa Skrevet 2. april 2007 #3 Skrevet 2. april 2007 Litt sent svar.. men men.. Jeg satte tall som kode for svaralternativene.. 1=ikke viktig 2=mindre viktig osv.. det funket greit. da plotter du bare inn tallene når du fører inn svarene.. Uff, husker faktisk ikke helt hvordan du gjør det når du respondenten krysser av for flere ting samtidig, men vet det er lett egentlig! Tror man bare må ha kode 1=ja 0=nei om det er mulig da (jeg hadde et spørsmål hvor det var snakk om hvilke merker de hadde brukt, og da gjorde jeg det på den måten).. Vet ikke om det hjalp.. og litt sent svar.. men men, bedre sent enn aldri
Nemmera Skrevet 2. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2007 Det var noe i den dur jeg endte opp med å gjøre, og det ser ut til å fungere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå