gizmoo Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Har et par semskede støvletter jeg kjøpte i høst... Har ikke brukt de mye, maks 10 ganger... Oppdaget plutselig at de var veldig rare å gå på, og det viste seg at den "klossen" som sitter under hælen hadde falt av. Det hadde dermed festet seg masse steiner under og hælen har blitt litt nedslitt... Og spørsmålet er da: Kan jeg gå tilbake å klage på dette? Kan jo ikke bruke støvlettene mer...
tuji Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Jeg klagde på samme problem på Bianco en gang, og fikk nye.
Gjest Cleopatra Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Ja du har rett til å reklamere. Skoene skal holde lengere enn 10 bruk...
gizmoo Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2007 Kanskje det er et lite håp da... Disse finnes jo ikke lengre i butikken da, og kvitteringen har jeg heller ikke tror jeg.... Kanskje man må ha kvittering? Pleier ikke alltid å ta vare på den når jeg ikke har tenkt å bytte en ting. Kjøpte de på Din sko..
Gjest _Leela_ Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Skader ikke å høre iallefall, de vet jo som regel hvilke sko de har hatt inne selv om kvittering alltid er en fordel. Har selv klagd på sko og har enten fått nye eller så har de ordnet reperasjon i de tilfeller det har vært aktuelt. Tror også jeg en gang fikk tilgodelapp da de ikke lenger hadde skoene inne og heller ikke klarte å reparere de.
tuji Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Da jeg reklamerte hadde jeg heller ikke kvitteringen, men jeg hadde betalt med kort, og klarte å finne ut hvilken dato jeg hadde kjøpt støvlettene. Da fant de fram til transaksjonen på kassesystemet sitt, og alt var i orden. Du stiller sikkert litt sterkere hvis du har med en kontoutskrift og kan bevise når du kjøpte skoene.
gizmoo Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2007 Uff... Har mistanke om at jeg betalte kontant... Men husker ikke helt. Husker ikke akkurat hvilken dag jeg kjøpte de heller da det var i oktober...
Gjest Camma Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Du kan selvsagt reklamere på dette. Du kan etter forbrukerkjøpsloven selv velge om du vil at de skal reparere skoene, eller om du vil ha nye (så sant de har flere igjen). Man skal IKKE la seg avspise med en tilgodelapp i en reklamsjonssak. Dersom selger ikke kan reparere eller levere ny vare har du KRAV på pengene tilbake, ikke bare en tilgodelapp hvor de faktisk tvinger deg til å bruke pengene i akkurat den butikken. Kvitteringen skal ikke være noe krav for å reklamere. Butikken kjenner igjen varene sine som de solgte for bare få mnd siden. MEN; dersom skoene f eks har havnet på salg etter du kjøpte de, eller det er lenge siden butikken solgte de, kan en kvittering, eller eventuelt en kontoutskrift, hjelpe som bevis for at du kjøpte skoene til full pris/at det ikke er lenge siden du kjøpte de med tanke på slitasje og bruk. Forbrukerkjøpsloven; http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...erkj%d8pslov*&&
Cupcake Skrevet 30. mars 2007 #9 Skrevet 30. mars 2007 Jeg opplevde det samme en gang med et par nye støvletter. En del av hælen falt av i løpet av den første uka. Tok skoene med i butikken for å klage hvor jeg fikk til svar: "Du har egentlig ikke rett på nye, men du skal få det alikevel". Hadde med kvitteringen og lurte på om hun skulle se den: "Nei, den trenger jeg bare hvis du skal bytte". Byttet jo egentlig i nye sko da. Jaja...
Tulipanpiken Skrevet 30. mars 2007 #10 Skrevet 30. mars 2007 Du kan selvsagt reklamere på dette. Du kan etter forbrukerkjøpsloven selv velge om du vil at de skal reparere skoene, eller om du vil ha nye (så sant de har flere igjen). ← Butikken kan nok her velge å reparere skoene fremfor å gi ut nye. Var nettopp en høyesterettsdom om dette Det er snakk om at levering av nye sko er en urimelig kostnad for selger fremfor å reparere de ødelagte selv. Jeg ville tatt en tur til butikken for å høre, jeg. Kan kanskje tenkes at de påpeker at du burde ha sett at klossen falt av og sluttet å bruke skoen før den ble såpass ødelagt, men det aner jeg ikke. Vær bestemt, men hyggelig! Lykke til!
Gjest Camma Skrevet 30. mars 2007 #11 Skrevet 30. mars 2007 Jeg opplevde det samme en gang med et par nye støvletter. En del av hælen falt av i løpet av den første uka. Tok skoene med i butikken for å klage hvor jeg fikk til svar: "Du har egentlig ikke rett på nye, men du skal få det alikevel". Hadde med kvitteringen og lurte på om hun skulle se den: "Nei, den trenger jeg bare hvis du skal bytte". Byttet jo egentlig i nye sko da. Jaja... ← Dette er helt typisk! Det er så mange butikker som over hodet ikke kjenner lovverket. Synes det er veldig dårlig av arbeidsgiver at de ikke utarbeider klare retningslinjer og rutiner, i samsvar med loven, og sørger for ORDENTLIG opplæring av ansatte! Selv blir jeg rent provosert når jeg får slike frekke svar... kjenner de ansatte ikke loven så bør de da i det minste være litt ydmyke om det!!
Gjest Camma Skrevet 30. mars 2007 #12 Skrevet 30. mars 2007 Butikken kan nok her velge å reparere skoene fremfor å gi ut nye. Var nettopp en høyesterettsdom om dette Det er snakk om at levering av nye sko er en urimelig kostnad for selger fremfor å reparere de ødelagte selv. ← Dette kan jeg jo forstå for litt dyrere sko, men jeg på student-budsjett kjøper litt billigere, og da blir skomaker-kostnader for butikken trolig mer enn å gi nye sko
aline Skrevet 30. mars 2007 #13 Skrevet 30. mars 2007 den ene gangen jeg har hatt en feil som ikke jeg kunne skylde meg selv for, med sko fra Din Sko, så var det ihvertfall ikke noe problem å få reparert eller byttet i nye sko, kan ikke tenke meg at jeg hadde kvittering heller, det er noe jeg begynte med lenge etterpå. bortsett fra noen få merker, så fører vel Din Sko mye sko som de er alene om å føre, og da kjenner de nok igjen merket på skoen din, solgte de modellen helt frem til i høst/vinter, er det ihvertfall godt håp om hjelp. Ta en tur og hør du, så finner du jo kjapt ut hva de kan gjøre.
Wonders Skrevet 31. mars 2007 #14 Skrevet 31. mars 2007 Nei egentlig ikke, du har selv ansvaret for helen din. Etter 3 mndr går fristen ut. Du kan jo prøve, men får neppe noe. Skoen er solgt ut for lengst og du får kanskje reparert den. Greia er at levrandørene ikke godkjenner sånne ting. Og da får ikke skobutikkene igjenn peng på det. Og dermed får du ett nei. Er det Din SKO osv , kjedebutikker kan det være du får noe nytt. De har andre marginer på sånnt.
Gjest Camma Skrevet 1. april 2007 #15 Skrevet 1. april 2007 Nei egentlig ikke, du har selv ansvaret for helen din. Etter 3 mndr går fristen ut. Du kan jo prøve, men får neppe noe. Skoen er solgt ut for lengst og du får kanskje reparert den. Greia er at levrandørene ikke godkjenner sånne ting. Og da får ikke skobutikkene igjenn peng på det. Og dermed får du ett nei. Er det Din SKO osv , kjedebutikker kan det være du får noe nytt. De har andre marginer på sånnt. ← hmmm.... 3 mnd frist for hva? dessuten, være seg sko eller andre ting, så er det ikke forbrukerens problem at noe er solgt ut og angående levrandørene... om en hel er utslitt, så er det jo selvsagt ingen reklamasjon, men om en hel har falt av så er det jo noe helt annet... det vet levrandørene og... Noe sier meg at du (MP) jobber i/driver butikk...??
Tulipanpiken Skrevet 1. april 2007 #16 Skrevet 1. april 2007 Dette er helt typisk! Det er så mange butikker som over hodet ikke kjenner lovverket. Synes det er veldig dårlig av arbeidsgiver at de ikke utarbeider klare retningslinjer og rutiner, i samsvar med loven, og sørger for ORDENTLIG opplæring av ansatte! Selv blir jeg rent provosert når jeg får slike frekke svar... kjenner de ansatte ikke loven så bør de da i det minste være litt ydmyke om det!! ← Helt enig! Det er forståelig at man ikke kjenner til detaljene i norsk lov, men som butikkansatt kan det være greit å sette seg litt inn i det før man uttaler seg i hytt og pine. Har flere ganger opplevd at de forteller meg når jeg kjøper noe at "vi har ett års garanti, så da kan du komme tilbake til butikken og klage hvis det går i stykker før det". De får den garantien til å høres ut som en ekstraservice de velger å gi og gir inntrykk av at man ikke har noen rettigheter etter det ene året. Jeg vet hva jeg kan kreve hvis det er en mangel ved produktet, så for min del gjør det ingenting. Synes imidlertid det er veldig synd at det virker villedende på kunder som ikke vet så mye om forbrukerkjøpsloven! Grrr....
Gjest Vampyra Skrevet 1. april 2007 #17 Skrevet 1. april 2007 Økonomisko mente at det var en slitasjesak da jeg kom tilbake med sko der hele flikken hadde falt av. Det måtte jo komme av at jeg hadde hengt meg fast med helen Det ville jeg faktisk lagt merke til! Man merker at man henger seg fast, og jeg sjekker iallefall alltid helene hvis jeg gjør det. Skoene var brukt noen få ganger bare, (under 20 ganger, og var 2 mnd). Jeg fikk til slutt en lapp der jeg kunne gå til skomaker og fikse dem, men skomakeren deres spikret bare nye flikker rett i helen uten å skjule spikeren, så jeg klagde til både skomaker og butikk. men neida... Det kunne de ikke gjøre noe med Så det endte med at jeg dro til "min" skomaker og fikk fiksa det for egen regning. Utrolig irriterende
Wonders Skrevet 21. april 2007 #18 Skrevet 21. april 2007 Det er ofte slitasje, og om du ikke passer på flikken, hver eneste dag...så gir den sakte men sikkert etter, og faller av. Dårlig vedlikehold. Samme om skoen kostet 3000 kr, man må være forsiktig. Håper at du sjekker alle dine høye heler heretter.
dront Skrevet 22. april 2007 #19 Skrevet 22. april 2007 Sko bør jo holde mer enn ti gangers bruk. Mulig det holder å skifte klossen på hælen - slike selger de ofte i skobutikkene, så det kan hende de mener det er bra nok erstatning, og det er jo en reparasjon. Kjøpte selv støvletter for noen år siden som ble ødelagt i glidelåsen veldig fort (brukt noen uker, ganske dyre). Selv om jeg hadde hatt støvlettene en stund hadde jeg ikke brukt dem fra dag 1, og det var tydelig at de ellers var lite brukt. Tror jeg fant kvitteringen også - uansett, jeg fikk igjen pengene uten problemer, butikken var klar på at det var en reklamasjonssak Dette var vel i Grensen-butikken i Byporten.
smilefjes Skrevet 24. april 2007 #20 Skrevet 24. april 2007 Kvitteringen skal ikke være noe krav for å reklamere. Butikken kjenner igjen varene sine som de solgte for bare få mnd siden. MEN; dersom skoene f eks har havnet på salg etter du kjøpte de, eller det er lenge siden butikken solgte de, kan en kvittering, eller eventuelt en kontoutskrift, hjelpe som bevis for at du kjøpte skoene til full pris/at det ikke er lenge siden du kjøpte de med tanke på slitasje og bruk. ← Dette tror jeg er feil. Selv om en butikkansatt vil kjenne igjen et produkt som har vært i salg i butikken for noen måneder siden, er det kundens ansvar å kunne bevise at produktet faktisk er kjøpt i den aktuelle butikken og ikke hos en konkurrent eller for den saks skyld på nettet eller i utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå