kvinne_ Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Er det vanlig at arbeidsgiver betaler relevant videreutdanning, og at man blir enige om dette i sammenheng med lønnsfastsettelsen? Hvordan blir dette skattemessig, blir denne overføringen fra arbeidsgiver til arbeidstager "svart" eller blir man fordelsbeskattet (da kan man jo like gjerne kreve høyere lønn)? Er det vanlig at arbeidsgiver stiller krav om bindingstid til arbeidsplassen, selv om man er villig til å gå ned i lønn for å få til en ordning med betalt videreutdanning?
Seigdama Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Arbeidsgivers dekning av kostnader til undervisning, eksamensavgift, skolebøker og annet materiell m.v. er på nærmere vilkår skattefritt for den ansatte, se Finansdepartementets skatteforskrift § 5-15-10 - § 5-15-14 og LigningsABC 2006 side 1118 (pkt 7). Dekning av reisekostnader ved besøk i hjemmet og merkostnader til opphold utenfor hjemmer er skattefritt såfremt den ansatte må bo utenfor sitt egentlige hjem (pendler) i forbindelse med studiet. Finansdepartementet har i Brev av 14.10.2002 uttalt at arbeidsgivers dekning av ansattes daglige reisekostnader mellom hjem og undervisningssted ikke omfattes av skattefritaket. Vilkår for skattefritak: • den ansatte utarbeider en oppgave til arbeidsgiver over kostnadene • utdanningen må gi kompetanse som kan benyttes i nåværende eller fremtidig arbeid hos nåværende arbeidsgiver • ved opphør av arbeidsforhold kan kostnader inntil 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (fra 1. mai 2006 kr 94 338 ) dekkes når utdanningen gir kompetanse som kan brukes ved søking av nytt arbeid hos annen oppdragsgiver • utdanningen er begrenset til normalt å skulle gjennomføres på inntil 4 semester (maksimalt 20 måneder) ved fulltids studium (begrensningen gjelder ikke for intern opplæring eller for flere uavhengige kurs som varer over 20 måneder) • for kurs/utdanning som varer over 2 måneder, må den ansatte ha arbeidet i heltidsstilling i minst 1 år hos arbeidsgiveren (tilsvarende lenger ved deltidsstilling) Skattefri utdanning i arbeidsforhold i h t ovenstående regler er skattefri, trekkfri og fritatt for arbeidsgiveravgift. Det skal heller ikke foretas noen lønnsinnberetning . Dersom legitimasjonsvilkårene ikke er oppfylt vil hele ytelsen bli skattepliktig og skal behandles som vist under lønnsart 252. Arbeidsgivers mulige dekning av kostnader som ligger utenfor rammevilkårene i forskriften behandles på samme måte.
Alchemilla Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Dette var nyttige opplysninger for meg. Jeg skal ta videreutdanning til høsten, og får permisjon fra jobben min. Jeg er i samtaler med arb.giver om økonomisk støtte - de ser gjerne jeg tar denne utdanningen og de ønsker meg tilbake etterpå da de mangler folk med slik kompetanse. Men nå ser jeg at dette ikke blir så enkelt som jeg trodde. "Problemet" mitt er at studiet er 3-årig, og skattefritaket gjelder for maks 4 semester. Har noen erfaringer fra lignende situasjoner? Hva er gunstigst for meg - jeg har jo familie og huslån som jeg må "reise" fra. Hvis arbeidsgiver kaller støtten "stipend" - blir det skattefritt da?
kvinne_ Skrevet 9. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2007 Hvis arbeidsgiver kaller støtten "stipend" - blir det skattefritt da? ← ånei du, det tviler jeg sterkt på. Alle ytelser som gis fra arbeidsgiver til arbeidstaker er skattepliktig, det er bare de spesifiserte unntakene som ikke er det. Om man kaller det stipend eller lønn spiller ingen rolle. Stipender fra private er skattepliktige de og, lånekassa er skattefritt (siden det er staten selv om tildeler det). Men kan ikke arbeidsgiver betale for to år, så betaler du for siste året?
Alchemilla Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Det må jeg prøve å finne ut av. Ikke sikkert skattemyndighetene godtar den løsningen?
LadyInRed Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Er det vanlig at arbeidsgiver stiller krav om bindingstid til arbeidsplassen ← ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå