Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #1 Skrevet 27. februar 2003 Hvordan regner man hvor lang en fødsel er i antall timer? Hva regner man fra og til? Fra den første veen, fra full åpning? Til ungen er ute, til morkaken er ute?
Labella Skrevet 27. februar 2003 #2 Skrevet 27. februar 2003 Jeg har også lurt litt på det når folk sier at fødselen varte i så så mange timer... Hos meg tok det ca. 1,5 døgn fra "slimproppen" gikk, de første svake veene kom litt etter. Det tok seks timer fra jeg kom inn på sykehuset, og selve utdrivingsfasen varte vel omtrent 45 minutter... Hvis noen spør hvor lang tid fødselen tok vet jeg ikke helt hva som er "riktig svar"... Men jeg regner vel fødselen som over i det barnet kommer ut, selv om det gjenstår litt etter det også...
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2003 #3 Skrevet 28. februar 2003 Det normale er å regne fra du har regelmessige veer med mindre enn ti minutters mellomrom. For noen kan vannet gå tre dager før veene starter og da blir det litt feil å si at fødselen varte i tre døgn. Gjennomsnittlig fødslestid for en førstegangsfødende er 18 timer. Selve utpressingen varer ca 1/2-1 time. nero
Trebarnsmor Skrevet 28. februar 2003 #4 Skrevet 28. februar 2003 Jeg bruker min andre fødsel som eksempel her for min første startet med at vannet gikk og de framkalte vèene...... Jeg opplevde at vèene startet dagen før selve fødselen,men har aldri tatt dette med i beregningen. Jeg begynte tidlig på dagen med vèer hver 30 minutt.Ikke vonde i det hele tatt.Derfor tenkte jeg ikke at det var noe på gang så mye. Jeg la merke til at det var hvert 30 minutt ,men det ble ikke noe oftere enn det før tidlig neste dag.Da var det hvert 20 minutt om natta,15 minutt om morgenen,10 minutt osv osv.Da det var hvert 15 minutt skjønte jeg at det var noe på gang. Så jeg tenker at min fødsel varte i 10 timer fordi jeg våknet klokka 05.30 med vèer som var hvert 15 minutt,og jeg fødet henne klokka.16.17 på ettermiddagen.Så det er det jeg sier til folk som spør hvor lenge det varte.Det varte i 10 timer og 45 minutter.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2003 #5 Skrevet 1. mars 2003 Jordmødre definerer fødselen som startet fra ca. 3 cm. åpning. Tiden før kalles latensfasen og den kan være både lang og slitsom for mange med smertefulle sammentrekninger som ikke har all verdens effekt, mens andre opplever denne fasen som helt grei. Førstegangsfødende bruker i snitt 10-14 timer på fødselen.
Gjest Grethe,Trøndelag Skrevet 1. mars 2003 #6 Skrevet 1. mars 2003 Etter latensfasen tok det 23 timer før babyen var ute.Jeg var førstegangsfødende, og jordmora sa ikke noe om at det var en unormalt lang fødsel..Jeg håoer nestemann er litt raskere.AUUU! :D
Gjest Grethe,Trøndelag Skrevet 1. mars 2003 #7 Skrevet 1. mars 2003 Etter latensfasen tok det 23 timer før babyen var ute.Jeg var førstegangsfødende, og jordmora sa ikke noe om at det var en unormalt lang fødsel..Jeg håper nestemann er litt raskere.AUUU! :D
Pearl Skrevet 3. mars 2003 #8 Skrevet 3. mars 2003 Min første fødsel varte i 24 timer, med tette og vonde veer, utdrivningsfasen varte i 20 min (inkl. de 24 timene) Min andre fødsle varte i 4 timer, med tette men ikke så vonde rier, utdrivningsfasen varte i 5 minutt. Det er helt utrolig hvor forskjellige fødslene kan være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå