babybird Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Har bestilt hårpleieprodukter for 1100 på ebay, og de blir levert til meg i morgen med dhl. Jeg har fått en faktura derifra, og den var en del større enn ventet Moms på 275 og eksp. gebyr på 105 hadde jeg regnet med. Men i tillegg er det Importfortolling på 420 kr! Såvidt jeg vet skal man ikke betale toll for kosmetikk (og det meste annet), så hva er denne importfortollingen for noe egentlig?
Gjest baby-E Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Du må vel betale toll på sminke og hårprodukter og sånn, som har en verdi over 200kr?
Gjest Cleopatra Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Man må betale mva. på varer over 200 kr, ikke toll. Om det er andre regler for varer over 1000 kr er jeg ikke sikker på. Jeg bestilte varer for over 1000 kr for noen år siden og ordnet dette selv hos tollvesenet. De tok kun et gebyr i tillegg til mva. Se påToll.no Firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge vil ofte også kunne fortolle varen for deg. Du har rett til å velge hvilket firma du vil benytte til forsendelse av varen, og du skal kunne velge om du vil at firmaet skal fortolle varen for deg eller ikke. De fleste firma vil belaste deg med et gebyr (ekspedisjons- eller fortollingsgebyr) for å fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma. Vet klær er tollpliktig, men trodde ikke at kosmetikk/hårprodukter var det. Ring tollvesenet og/eller DHL så får du nok svar.
babybird Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2007 Derfor sender man som gave ← For det første er jo ikke det opp til meg å bestemme, en butikk som driver ca seriøst vil neppe gjøre det. For det andre gjelder det med gavemerking kun beløp opp til 1000. Toll.no Du har rett til å velge hvilket firma du vil benytte til forsendelse av varen, og du skal kunne velge om du vil at firmaet skal fortolle varen for deg eller ikke. De fleste firma vil belaste deg med et gebyr (ekspedisjons- eller fortollingsgebyr) for å fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma. ← Ikke har jeg valgt noe firma, de bare ringte en dag og lurte på personnummeret mitt siden de hadde en pakke til meg. Hadde regnet med den kom med posten jeg... Jeg skjønner jo at jeg må betale moms, og at de tar et ekspedisjonsgebyr for å ordne fortollinga for meg. Har tittet litt på sidene til toll.no, men der var det jo så innmari mye foreskrifter og lovverk at jeg blir helt svimmel og ikke vet hvor jeg skal begynne Ble heller ikke særlig klokere av google. Men takk for svar alle sammen, jeg får prøve å ringe de heller...
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Har bestilt hårpleieprodukter for 1100 på ebay, og de blir levert til meg i morgen med dhl. Jeg har fått en faktura derifra, og den var en del større enn ventet Moms på 275 og eksp. gebyr på 105 hadde jeg regnet med. Men i tillegg er det Importfortolling på 420 kr! Såvidt jeg vet skal man ikke betale toll for kosmetikk (og det meste annet), så hva er denne importfortollingen for noe egentlig? Huff, DHL er det verste *****firmaet jeg har vært borti! Utrivelige ansatte, lite kunnskap og ekstreme gebyrer - noen av dem får man uansett om de har "lov" til å gi dem eller ikke. Alle som har anledning til å velge firma selv; styr unna DHL!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå