Eplejuice Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Hei, jeg heter Christina, og jeg er sjokoholiker og isoholiker (med sjokoladesaus på)!!! Jeg er helt og holdent avhengig av å spise sjokolade hver dag!! Jeg blir sint, rastløs og sint (det er en grunn for at det står to ganger ) hvis jeg ikke får min daglige sjokolade... det eneste som kan erstatte sjokoladen er is...og da helst den veldig usunne sorten....har noen ganger klart å velge dream is...og i ekstreme bra perioder sans lett is...men dette går, som dere sikkert forstår, veldig utover magen min og kan ikke fortsette... Jeg har et såkalt luksus-problem...jeg legger bare på meg rundt magen, og jeg er vedlig glad for at jeg fremdeles har tynne armer, tynne ben og helt grei rumpe, men jeg synes magen min grenser til å se små gravid ut nå....det gikk faktisk så langt at jeg kjøpte en graviditetstest, selvom jeg går FAST på p-pillen Jeg har prøvd å erstatte sjoko-behovet med frukter som druer og mango, men det ender bare med at jeg faller tilbake på sjokolade UANSETT Jeg har store drømmer om en flat mage til sommeren, har ikke lyst på madonna-muskel-mage, vil bare at den skal være tilnærmet lik flat Jeg prøver å trene to ganger i uken, og da består treningen av spinning eller aerobic samt en gang i uken et mage/rygg kurs, der vi trener mage-muskler og rygg-muskler. Bør jeg trene mer? Hvordan kan jeg bli kvitt dette behovet for sjokolade? Er det noen som har hatt samme problem og som har klart å bli kvitt det? Noen ganger lurer jeg på om løsningen kan være en slags avvenning, nesten slik som narkomane har (jeg er VELDIG klar over at sjokolade avhengighet ikke kan sammenlignes med narkotika avhengighet) dvs. holde seg ren fra sjokolade i så og så lang tid? Jeg blir glad for alle tips!
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Du kan jo begynne med å trappe ned, for så helt og holdent ikke kjøpe det. Men det er i butikken faren er størst! Handle etter du har spist deg skikkelig mett. Og handle inn for flere dager i slengen. Og hvis du først skal kjøpe sjokolade, kjøp en LITEN, mørk sjokolade. Hvis du klarer å holde deg borte i et par uker, så forsvinner nok lysten også. Har ikke hørt at sjokolade har noe fysisk avhengighetsdannende i seg, så det ligger nok i hodet. Hvis alt feiler kan jo du prøve å lese feks en slutte-å-røyke-bok, så later du at det handler om sjokolade i stedet
Susannah Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Det er forskere som mener at sukker-avhengighet er vel så alvorlig som mange andre avhengigheter. Så du må rett og slett trappe ned. Lag deg en oversikt over forbruket ditt (ikke få sjokk) og en plan for hvordan du skal minske dette litt etter litt i løpet av f.eks. en måned. Det viktigste er å ikke ha for mye i huset og nekte deg selv å f.eks. kjøre til bensinstasjonen for å kjøpe fordi "du bare må ha". I begynnelsen vil du sikkert bli både sint og sur og det som verre er, men det må vel være verre å ha et sånt sug i kroppen? Her fant jeg en link om sukker-avhengighet og litt tanker og forskning rundt det (engelsk). Men som ved annen avhengighet er vel første steg å innrømme problemet, så du har kommet et stykke allerede!
Eplejuice Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2007 Tusen takk for svar Har tenkt en del over det, og har funnet ut at jeg spiser mest sjokolade når jeg er ensom og hvis jeg er litt deppa... Jeg får heller prøve å finne på noen annet som gjør meg glad... Men det er vanskelig... Har nettopp hatt en eksamen nå, og vet at jeg strøk... har veldig lyst på is/sjokolade nå
Gjest Elfrida Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Is har omtrent halvparten så mye kalorier som sjokolade, så det er jo faktisk litt bedre å skeie ut med, mindre av både fett og sukker. Tips mot trøstespising: når du får lyst på sjokolade fordi noe er kjipt/du kjeder deg etc, prøv å tenk etter hva du egentlig har lyst på, og kanskje til og med skrive det ned på en lapp, gjør du det så kan det hende at trangen til å trøstespise blir borte.
Emilie_82 Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 Prøv option-kakaoen under nedtrappingsperioden! Pr porsjon har den kun 40 kcal, den dekker sjokolade- og søtsuget, og er ganske god.
Cognizance Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 Har tenkt en del over det, og har funnet ut at jeg spiser mest sjokolade når jeg er ensom og hvis jeg er litt deppa... ← Det er en bra oppdagelse - kansje du mistolker følelsene dine og egentlig har behov for noe annet enn mat? Har det litt slik jeg også. Men altså - man blir ikke feit av å spise *en* sjokolade eller *litt* is hver dag. Spiser du en 200-grams freiasjokolade eller en tolitersboks med is hver dag er det litt anderledes. Så jeg vil råde deg til å se på hele resten av kostholdet ditt, og hvor ofte du spiser. Kansje spiser du for sjeldent, og i for store porsjoner når du først spiser? Å trene mer er jo alltid sunt :-) viktig at man finner noe man trives med ellers blir det kjedelig i lengden.
jareerat Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 (endret) Hei jeg ville bare si at du kan begynner med Herbalife produkter!!! Jeg bruker selv og er ganske fornøyd med det. Må innrømme at det er litt dyrt. Men det er verdt penga. Jeg er 19 år gammel jente. Har nettopp fått meg en jente for tre måned siden Så jeg la jo litt på meg i graviditeten. Jeg har bestandig vært glad i sjokolade og is selv. Så jeg smakte på shaken fra herbalife og det smakte faktisk godt. smakte som milksgake. Og proteinbar sjokalde dem har smaker også godt. Så jeg har tar erstatte frokosten min med 1 shake og 1 shake til lunsj. Så nå har jeg tatt av meg 3 kilo på tre uker. Ganske bra resultaler syns jeg. Så du kan jo prøver. det er også 30 dagers garanti på varene. Innlegget er endret ihht reglene. - Nigo (mod) Endret 30. mars 2007 av Nigo-san
mee mee Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 jeg er også sjokoholiker, eller er på vei til å komme meg ut av det. før hadde jeg et ekstremt behov, og gravde inni meg og fant nettopp ut som deg at det var når jeg var ensom eller deppa at jeg trengte det mest. så helt plutselig bestemte jeg meg for å kun spise godter i helgene. først var det veldig vanskleig, men det har kommet seg nå. kanskje sprekker jeg (som i dag) og kjøper en liten en. nå som jeg har vendt meg litt av det, er det faktisk ikke så godt å stappe i seg lengre. nå foretrekker jeg bare noen biter i stedet for en 200 grams.. så verden blir lysere hvis du blir litt streng med deg selv!
Gjenglemt sykkellås Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 Et ganske enkelt tips: Når du får lyst på sjokolade - puss tennene(!) Det fungerer faktisk på meg. Søtsuget forsvinner ganske enkelt av floursmaken. ...Men dette varer jo ikke så lenge av gangen da, og å pusse tennene en gang i halvtimen er nok ikke så lurt. Jeg pleier også å prøve å finne på et eller annet når søtsuget kommer. Det å være i aktivitet hjelper.
mee mee Skrevet 29. mars 2007 #11 Skrevet 29. mars 2007 og det å drikke sjokolade melk, eks tine 24. hjelper mye på hungeret
Eplejuice Skrevet 8. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. april 2007 Tusen takk for alle svar Fant flere tips som høres nyttige ut, og en del tips jeg har prøvd før Har lurt litt på om jeg kan spise nutrilett bar i stedet for sjokolade, men er ikke det et helt måltid liksom? Er det ikke litt mye kalorier i de da? Dessuten vet jeg ikke helt sikkert hva som er mye kalorier jeg Hva er mye kalorier pr. 100g, er det noen som har en mening om det? Tusen takk igjen :bukke: P.S. Sjokolade-stopp i påsken er umulig, så skal prøve ut tipsene etter jeg har kommet hjem
Gjest beekeeper Skrevet 8. april 2007 #13 Skrevet 8. april 2007 og det å drikke sjokolade melk, eks tine 24. hjelper mye på hungeret ← Menne.. Det er jo mye sjokolade og sukker i det, så det er vel kanskje derfor? Det er jo litt som en halvblandet oboy, er det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå