Gå til innhold

Til dere med hvite/avbrekt hvite stuevegger...

Anbefalte innlegg

Gjest Faith

Nå er stua vår malt i Lys Toscana, og vi har noen gardiner fra KID Interiør som heter Egypt (farge: ecru).

Til sommeren skal stua males på nytt, denne gangen i Magnolia, en litt lysere farge. Så var spørsmålet; hvilke gardiner passer til?...

Dere andre som har lyse/hvite farger på veggene i stua, hva slags farge har dere på gardinene? Er det bare jeg som synes at ensfargede gardiner er penest?

Hvis dere har mønstrete gardiner, hva slags mønster er det på dem?

Jeg heller mot en eller annen slags brunnyanse, tror jeg... Men er veldig usikker. Liker jordfarger/nøytrale farger på de "store" tingene i et rom.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/259711-til-dere-med-hviteavbrekt-hvite-stuevegger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -eline-

Det aller meste passer jo til, det kommer jo an på hva man har i resten av interiøret.

Men jeg er usikker selv, holder på å pusse opp og skal ut på gardinjakt snart, har litt mixed feelings når det kommer til hva jeg skal velge. Vi har eggehvit på vegger, vurderer beige linpaneler (liftgardin på kjøkkenet), safe farge, pent og passer til alt. Men samtidig så har jeg lyst på litt farge, så da blir det i såfall noe i grønt eller rødt tenker jeg, men jeg er usikker på om jeg ønsker dobbel-panel med en ensfarget og en mønstret panel. Kunne tenkt meg noe barokkmønster på de i såtilfelle, noe som vil da være en klar kontrast til resten av interiøret (mye forskjellige tresorter, rene linjer og 50-/60-tallsmøbler), men samtidig så er jeg skikkelig redd for at det kommer til å bli helkræsj. Og egentlig så tror jeg det holder med en panel, jeg liker at det er mye naturlig lys.

Tror ikke jeg var til stor hjelp, ble mer en brainstorming for meg selv dette :sjenert:

Vi har mørkebrune gardiner. Mørke gardiner stenger jo lyset ute,pluss at de ikke er gjennomsiktige, så veldig praktisk...

Jeg synes uansett at når veggene er lyse så bør gardinene være mørke,og omvendt.

Vel, det var mine synspunkter ;)

Gjest Aurora Vaniljesaus

Jeg synes det kan være pent med lyst på lyst også.

Vi har lyst toscana på veggene og hvite gardiner. Jeg har lyst til å male veggene lysere (men vi får se om vi gidder.. ;) ), men vil likevel beholde de hvite gardinene..

Vi har magnolia på brystning og egghvit over, og gardinene er ensfarget med mønster i stoffet, om du forstår hva jeg mener. Fargen er svakt grønn med litt blåskjær, husker ikke navnet på fargen. De ble kjøpt på Kid.

Men jeg tror nok ecru vil passe godt, magnolia er jo en ganske nøytral farge.

Jeg har også eggehvite vegger, og gardiner som er nærme eggehvit i fargen. Flott syns jeg.

Kiana, du er ikke den eneste som syns at ensfargede gardiner er penest, jeg syns også det. Hvis jeg skal ha mønster på gardinene skal de ihvertfall være diskrete.

Annonse

Vi har magnoliafarge på veggen og har ensfarget brune kordfløyelgardiner (kjøpt på Åhlens). Liker også best "rene" gardiner, enten ensfargede eller noen med enkle striper på. Liker ikke blomstrer og rotete mønstre.

Nå som det er lysere ute, har jeg lyst til å bytte ut gardinene vi har med noen som er lysere og lettere.

Synes det kommer litt an på hva resten av møblene deres, hvilken stil, hvilke farger går igjen?

Min stue er malt i "Visjon" (dvs - den er hvit :ler:), og vi har gjennomgående lys i stue/spisestue/kjøkken (vinkel). Lys parkett, møbler i sort skinn, ellers mye kirsebær, glass og stål. Vi har tre-persienner (kirsebær) i vinduene som har mest innsyn (rett over sofaen), de andre vinduene på motsatt vegg har helt tynne, nesten gjennomskinnelige lingardiner i sort.

Og så myker jeg det hele opp med pledd, puter, stearinlys, brikker/løpere i den fargen jeg føler for der og da... Nå går det i turkis ;)

Jeg har helt hvite vegger og har endt med lys beige (sandfargede ?) gardiner med hvite "striperuter" i - altså stynne hvite striper som danner et rutemønster. Det er ikke spesielt pent, men det minst ille jeg har funnet :forvirret: . Hadde jeg kunnet velge fritt så ville jeg muligens hatt lys grønne lingardiner, men fargen på sofaen forhindrer et slikt valg. Er også enig i at ensfargede eller tilnærmet ensfargede gardiner er penest.

Jeg synes hvite gardiner til hvite vegger er kjempefint. Når jeg får meg hvite vegger skal jeg ha hvite, nesten gjennomsiktige, gardiner, og en ekstra lengde i tyllaktig stoff i en annen farge - for tiden heller jeg mot lilla. Høres kanskje merkelig ut, men jeg liker det.

Vi har en hvit nyanse på veggene som er en anelse varmere enn eggehvitt. Når vi innredet i fjor sommer kjøpte vi helt florlette hvite gardiner i bomull, fra tak til gulv, da november kom fant jeg ut at jeg synes det ble litt for hvitt og byttet de ut med mørke brune.

Nå som våren står for tur kommer jeg til å bytte igjen, men jeg synes at mørkere gardiner ble mye lunere og koselig når det var vinter. Vi har mørkebrune gulv og persienner, samt en stormønstret "damask"-tapet på en vegg som går i brunt og lyst. Pga tapeten er det uaktuelt å bruke gardiner med mønster.

Hvis man ikke har lyst til å "invistere" i to sett garniner kan man kanskje velge en mellomnyanse i lin for eksempel, da får men litt i pose og sekk, men hvis det er mangnolia som skla males på veggen, tror jeg man låser seg litt mer i forhold til hva slags nyase man kan velge? Har ikke mangnolia en tendens til å se litt grønn ut i enkelte miljø? I tilfelle hadde jeg gått for hvitt, feig som jeg er... :)

Annonse

Vi har hvitaktige vegger og vi har sorte, tynne gardiner.

Har nettopp byttet, hadde tidligere lyse gardiner med litt mønster i.

Det meste passer til lyse vegger.

har du mørk sofa passer det best med lyse gardiner, synes jeg da :) også størrelsen på stuen har litt å si.

Gjest KATTAstrofe

Vi har to vegger med magnoliafargede huntonittplater og to vegger malt i eggehvit. Vinduene er på de eggehvite veggene og vi har hvite gardiner der. Jeg liker å holde gardinene nøytrale og heller pynte opp med puter, duker og stearinlys.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...