Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er all maling farlig for barnet når man er gravid? I tilfelle hvor lenge bør man holde seg borte?

fins det merker som er mindre farlig/ufarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge jotun kan man male.

i følge enkelte jordmødere og leger kan man male

i følge andre bør man holde seg unna.

Skal du male så husk å lufte godt og bruk gjerne maske i tilegg

Skrevet

Jeg malte under forrige svangerskap, men det var vannbasert maling og hadde godt med lufting. Oljebasert maling tok mannen min seg av (og _ekstra_ godt med lufting. Det lukter jo pyton!!)

Skrevet

Jeg malte under en graviditet som resulterte i MA. Selv om det helt sikkert ikke var malinga som forårsaket aborten, kan jeg love deg at jeg har tenkt myyye på det i ettertid. Skal nevnes at jeg malte på et sted der det var umulig å lufte særlig godt underveis.

Siden de lærde strides om hvorvidt det er greit eller ikke, er det kanskje ok å la andre ta seg av malerkosten hvis du har mulighet?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har malt en del med vannbasert maling. Oljemaling og løsningsmidler bør en holde seg unna.

Skrevet (endret)

Vi malte hele huset når jeg gikk gravid, vi var midt oppi totalrenovering når jeg ble gravid.

Jeg malte ikke med olje, vi sov ikke hjemme de første dagene når vi hadde malt med olje...

Tror jo egentlig ikke at det er grunnen, men mini'n min er ganske allergisk, og jeg klarer ikke la være å tenke på at det kan ha vært grunnen.

Legge til at dette var midt på sommeren, så alt av vinduer og dører stod åpne i hele huset!

Endret av Cathie
Skrevet

Det står en artikkel om dette i det siste "Gravid"...

Sitat:

-Med barn i magen er man spesielt følsom, og da skal man helst ikke dive med oppussing. Det mener spesialist i arbeidsmedisin Jan Vilhelm Bakke.

Seniortoksolog Johnny Kvernstuen i Jotun er av en annen oppfatning - i hvert fall når det gjelder maling:

- Det finnes ingen fasitsvar på dette. Hvis de føler ubehag bør jobben overlates til andre, men så lenge det brukes vannbasert maling og luftingen er god, er det ikke noe i veien for at gravide maler barnerommet.

Så dette er vel noe du bare må velge selv.

Jeg for min del holder meg unna "for sikkerhets skyld". Så slipper jeg å tenke "var det kanskje malingen?" dersom barnet f.eks blir allergisk, el.l...

Skrevet

Jeg malte et lite rom da det var to-tre uker igjen til termin. Spurte JM og hun sa at så sent i svangerskapet var det ingen fare for misdannelser. Hun var mer bekymret for om jeg skulle falle ned fra stigen.

Jeg tror jeg hadde styrt unna tidlig i svangerskapet. Da hadde jeg nok bekymret meg litt underveis for om det var farlig eller ikke. Dessuten hadde jeg slitt med lukta. Jeg ville nok blitt kvalm.

Skrevet (endret)

Her i danmark har de laga en side om det her med kjemiske produkter og graviditet og amming. Den er på www.babykemi.dk og her står generelle råd og veiledninger. Kan ikke være så langt fra Norge til Danmark at dette ikke gjelder for dere som bor i nord også.

Av de ni gode råden er nummer 5 det som omhandler maling. Og det sier at man ikke skal.

Det er den danske Sundhedsstyrelsen som har utarbeida disse råda, så det er ikke fra "hvem som helst".

Endret av Kummin
Skrevet

Jeg så det stod en artikkel om dette i det nye GRAVID-bladet som er i salg nå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg maler, men lufter og bruker maske, sånn i tilfelle.

Skrevet

Spør jordmora/legen din du. Det er så mange svar på hva man skal og ikke skal gjøre.

Vi har malt flere rom, men jeg har alltid brukt hansker og munnbind, og har selvfølgelig luftet veldig godt. Vi brukte omtrent bare maling som er regnet som trygg (den har et spesielt merke på seg) for selv små barn fordi den inneholder færre giftstoffer.

• 2 år senere...
Gjest undersøke
Skrevet

Det er løsemiddeldampen som kan være skadelig

Når malingen tørker, fordamper løsemidlene, og det er denne løsemiddeldampen gravide bør unngå. Det er ikke vist at barnet tar skade av mor maler for eksempel et barnerom med løsemiddel maling, men for å være på den sikre siden ønsker vi at gravide unngår dette. Dampen kommer inn i kroppen når vi puster, men kan også opptas også via huden. Det vil derfor ikke være nok å beskytte seg med maske. I tillegg til oljebasert maling, bør gravide også unngå white sprit, lynol og bensin til annet bruk enn drivstoff. Disse avgir også lignende løsemiddeldamp som fra løsemiddelbasert maling.

Skrevet

Jeg ser dette er en hauggammel tråd ;) , men det skal fint gå an å male med Sens og Green room, og lufter man godt, er det ikke noe i veien for å male med annen vannbasert maling heller.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg har malt endel under denne graviditeten pga oppussing. Det jeg trygt kan si er at jeg vil aldri mer male med oljemaling under en graviditet. Dette var på utsiden av huset, og jeg trodde derfor at alt var helt fint, men jeg ble skikkelig dårlig(kvalm, ekstremt tett i hals og svelg, følte utmattelse) av det.

Så har jeg malt en del inne, med jotun vannmaling (ikke sens). Det har derimot gått helt fint. Hadde vinduene åpne, fikk inn masse ventilasjon, og sov ikke i nærheten av dette. Ingen problemer.

Skrevet

Nå er jeg ikke gravid lenger, men vi har kjøpt hus og pusser opp nå med baby, og jeg er imponert over hvor lite Sens-malingen lukter. Vi måtte benytte sperregrunning på treverk et par steder, og selv om den også er vannbasert er det mye mer lukt i den. Jeg bekymrer meg lite for å ha babyen her mens vi maler med Sens, men unngår allikevel å ha henne i den etasjen vi holder på i.

(Registrerer også at dette er en gammel tråd, så Sens var vel ikke på markedet da den ble startet.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg personlig ville aldri tatt sjangsen på å male under graviditet.

Skrevet

Jeg har malt med sense som anbefales av astma og allergiforbundet. Den lukter ikke og i tillegg malte jeg med mye lufting.

Jeg har også malt bitte litt med oljemaling men det var i 10 min og i frisk luft. :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_trulte_*
Skrevet
Jeg har malt med sense som anbefales av astma og allergiforbundet. Den lukter ikke og i tillegg malte jeg med mye lufting.

Jeg har også malt bitte litt med oljemaling men det var i 10 min og i frisk luft. :)

En gammel tråd men... jeg har hørt at det er skummelt med det som ikke lukter, for da tror man at det ikke er så farlig. da er det bedre at det lukter litt, så tar man sine forholdsregler.. en annen ting var at eieren av en maleforretning her mente at det var akkurat det samme i sens malingen som annen maling.. samme merkingen.. ikke vet jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...